Tarifele de călătorie cu trenul și cu metroul vor fi majorate prin ordin al ministrului Transporturilor, și nu în funcție de evoluția inflației, pentru a evita blocajul financiar al Metrorex și CFR Călători, companie care are bugetată o creștere cu 10% a prețurilor.
Posibilitatea ca ministrul Transporturilor să modifice tarifele la cele două companii este inclusă într-un proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Transporturilor.
„La CFR Călători subvențiile anuale alocate de la bugetul de stat în ultimii trei ani au reprezentat circa 64% din necesarul fundamentat, ca urmare a creșterii cheltuielilor la componentele de bază, ceea ce a condus la înregistrarea de pierderi”, se spune în nota de fundamentare a actului normativ.
La finele anului 2009, CFR Călători a înregistrat pierderi cumulate din anii precedenți în suma de 745 milioane lei și datorii restante către furnizori și CFR SA care au crescut an de an, ajungând în anul 2010 la circa 550 milioane lei.
Tariful mediu pentru o călătorie cu trenul a fost anul trecut de 12,95 lei (reprezentând raportul dintre încasări și numărul total de călători transportați), în timp ce costul mediu real pentru o călătorie a fost de circa 40,9 lei (reprezentând raportul dintre cheltuielile de exploatare și numărul de călători transportați).
„În anul 2011 bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Călători SA a fost fundamentat având în vedere o majorare a tarifelor de călătorie cu aproximativ 10% începând cu luna februarie. În situația în care subvenția alocată pentru anul 2011 rămâne la nivelul de 1.028 milioane lei, neacordarea majorării de 10% a tarifelor pentru transportul călătorilor pe calea ferată conduce la înregistrarea unui deficit de circa 75 milioane lei’, se menționează în notă.
La Metrorex, subvenția de la bugetul de stat pentru transportul călătorilor a reprezentat în ultimii patru ani 75-80% din necesarul solicitat de companie.
Astfel, o serie de lucrări la instalațiile tehnologice au fost amânate, din lipsa surselor financiare necesare, ceea ce a condus la creșterea accentuată a gradului de uzură și la scăderea performanțelor, se spune în nota de fundamentare.
Numărul călătorilor cu metroul a crescut cu aproximativ 60 % în ultimii cinci ani, ajungând în prezent la circa 600.000 pasageri transportați zilnic.
Metrorex a avut anul trecut costuri cu mentenanța 185,57 milioane lei, din care a plătit reparații de 123,67 milioane lei.
În acest an, datoriile la plata mentenanței trenurilor pentru perioada 2009-2010 sunt de 135,85 milioane lei. În bugetul de venituri și cheltuieli nu sunt prevăzute fonduri pentru mentenanța aferentă intervalului septembrie-decembrie 2011, în sumă de aproape 76 milioane lei.
Cea mai recentă scumpire a biletelor la CFR Călători și Metrorex a avut loc în septembrie 2010.
În scrisoarea de intenție la acordul cu FMI se arăta că Guvernul va permite CFR Călători să majoreze tarifele la biletele de tren pentru o mai bună acoperire a costurilor, în vederea eficientizării activității companiei.