Ministrul Mediului va propune Executivului să suspende aplicarea OUG din decembrie privind taxa auto, intenționând ca într-un termen rezonabil să elaboreze o lege care să reglementeze taxarea, până la definitivarea acesteia mașinile urmând să fie taxate la valorile valabile înainte de triplare. „Voi propune Guvernului suspendarea aplicării ordonanței din decembrie și în același timp demararea procedurilor de elaborare a unei legi care să treacă prin Parlament și care să țină cont de normele europene de taxare, și care să respecte principiul european «poluatorul plătește»”, a declarat, joi, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.
Întrebat cum vor fi taxate importurile de mașini în perioada în care ordonanța din decembrie privind triplarea taxei auto va fi suspendată și până la apariția noii legi, Nemirschi a răspuns că va opera varianta stabilită de Guvern în iulie 2008.
Ministrul Mediului a mai declarat, în briefing-ul de presă de joi, că va prezenta, în ședința de Guvern de vineri, un memorandum conținând variantele posibile de reglementare în privința taxei auto, variante rezultate în urma discuțiilor avute în cadrul comisiei interministeriale.
„Voi merge în Guvern cu aceste variante și îmi voi susține și propriul punct de vedere asupra unuia dintre ele. Vă rog să nu îmi cereți să vă spun care este acesta. Deciziile de acest gen se iau și se comunică în Guvern”, a afirmat Nemirschi, refuzând să dea orice detalii despre numărul sau conținutul variantelor de lucru.
Nemirschi a mai anunțat că a avut deja discuții cu reprezentanții producătorilor autohtoni de mașini – Dacia și Ford – și cu cei ai Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Nemirschi a mai spus că pe lângă discuțiile cu reprezentanții celor trei entități a avut și mai multe întâlniri de lucru în cadrul Comitetului Interministerial desemnat pentru a gestiona problema taxei auto, format din reprezentanți ai ministerelor Mediului, Finanțelor, Economiei, Transporturilor și cei Departamentului pentru Afaceri Europene.
Comisia Europeană a informat Guvernul că ordonanța de urgență, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislația comunitară, autoritățile române urmând să analizeze situația și să găsească o soluție pentru a intra în legalitate, a declarat, luni seară, Vasile Pușcaș.
Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării și inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, la sfârșitul anului trecut, într-o conferință de presă, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului și după consultarea instituțiilor europene.
El a arătat că una dintre variante este ca ordonanța de urgență privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.
Ministrul Mediului a vorbit însă și de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micșorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.