Ministrul Justiției va avea dreptul de a sesiza Inspecția Judiciară și de a porni o acțiune disciplinară împotriva judecătorilor și procurorilor, în cazuri motivate, a decis, miercuri, Guvernul printr-un proiect de lege transmis Parlamentului spre dezbatere în regim de urgență.
Proiectul modifică Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor și Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
„Legea extinde sfera titularilor acțiunii disciplinare, în sensul că pot porni acțiunea inspectorii judiciari, ministrul Justiției în cazul judecătorilor, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, iar în cazul procurorilor se adaugă inspectorilor ministrul Justiției și procurorul general al României. Ministrul are dreptul de a sesiza Inspecția și de a porni o acțiune disciplinară într-un fel motivat, până acum doar comisiile de disciplină din cadrul Inspecției Judiciare erau titulari ai acțiunii disciplinare „, a declarat, la Guvern, Lidia Barac, secretar de stat în Ministerul Justiției.
Inspecția Judiciară va avea personalitate juridică și un buget distinct de cel al Consiliului Superior de Magistraturii.
Pentru accesul în magistratură, dar și menținerea funcției de magistrat a fost reintrodusă cerința „bunei reputații”, existentă în perioada 1992-2005. Secretarul de stat nu a prezentat detalii privind criteriile pe baza cărora va fi definită buna reputație, precizând doar că aceasta se raportează la „morala socială” și „izvorăște din cazuistică”.
„Pierderea reputației, ca și condiție de acces în magistratură, duce la încetarea calității de magistrat”, a spus Barac.
În ceea ce privește abaterile disciplinare pentru magistrați, sunt prevăzute acele manifestări care aduc atingere onoarei ori prestigiului justiției, săvârșite în exercitarea sau în afara atribuțiilor de serviciu, obstrucționarea activității inspectorilor judiciari, lipsa totală a motivării hotărârilor judecătorești și a actelor judiciare ale procurorului și utilizarea unor „expresii neadecvate” în cuprinsul acestor documente ori motivarea acestora în mod vădit contrar raționamentului juridic într-un mod de natură să afecteze prestigiul justiției sau demnitatea profesiei de magistrat.
O altă abatere este nerespectarea deciziilor Curții Constituționale și Înaltei Curți de Casație și Justiție în cadrul recursurilor obligatorii în interesul legii.
Sancțiunea mutării disciplinare a magistratului, pentru o perioadă de până la un an, la o altă instanță sau la un alt parchet a fost circumscrisă diferit față de reglementarea în vigoare, când mutarea se făcea la o instanță sau parchet din raza aceleiași jurisdicții a curții de apel sau parchetului de pe lângă curte. Astfel, această sancțiune va consta în deplasarea magistratului sancționat la o instanță sau parchet din jurisdicția altei curți de apel sau parchet.