Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a fost criticat, marți, în plenul Senatului de mai mulți parlamentari pentru comportamentul său în fața acestei Camere, dar și pentru greșelile gramaticale făcute în timpul intervenției sale.
Schimbul de replici între unii dintre senatorii din opoziție și ministru au avut loc la dezbaterea privind retrimiterea la Comisia pentru învățământ a unui proiect de lege privind modificarea și completarea Legii educației naționale 1/2011 care prevede, printre altele, ca universitățile private să poată fi înființate și de persoane fizice.
În timpul dezbaterilor, ministrul Funeriu s-a adresat senatorilor cu apelativul „colegi”, a făcut erori gramaticale atunci când a prezentat plenului punctul de vedere al Guvernului privind inițiativa legislativă și a aplaudat din banca invitaților declarațiile unui senator PDL.
După acest ultim gest, președintele Senatului, Mircea Geoană, l-a atenționat, fără a folosi microfonul, că nu poate avea un astfel de comportament, Funeriu explicându-i că doar a aplaudat „un coleg”.
„Vreau să îi adresez domnului ministru Funeriu apelul meu insistent de a înțelege că în Senat sunteți invitatul nostru, domnule ministru, că aici nu se aplaudă când o replică dată de un senator sau altul ne convine sau nu ne convine și că atunci când aveți în fața dumneavoastră un plen al Senatului și o Comisie de educație încărcată cu oameni de experiență să încercați să intrați într-un dialog civilizat și constructiv cu instituția noastră”, i s-a adresat Geoană lui Daniel Funeriu.
„Am rugămintea insistentă când sunteți la noi, în Parlament și în Senat, sunteți un invitat al Parlamentului și aveți obligația constituțională să arătați deferență și respect”, a mai spus președintele Senatului.
El a adăugat că, din punctul său de vedere, „a continuat și continuă să existe un război de comunicare” între instituția Ministerului Educației și cea a Senatului României.
De asemenea, Daniel Funeriu a fost criticat de președintele Comisiei pentru agricultură, Petre Daea (PSD), pentru faptul că, la începutul discursului său în fața senatorilor, Funeriu a folosit sintagma „stimați colegi”, pe care senatorul PSD a calificat-o ca fiind nepotrivită.
Ministrul Educației a fost apostrofat, pe de altă parte, pentru erorile gramaticale pe care le-a făcut în discursul său.
Senatorul Georgică Severin a menționat că substantivul „cadre” este de genul feminin și că ministrul a greșit folosind cuvântul „ei” cu referire la acestea.
El a adăugat că forma corectă în limba română este „se vorbește”, și nu „se face vorbire”, așa cum a spus, în declarația sa, Daniel Funeriu..
În replică, ministrul Educației a explicat că a folosit apelativul „coleg” pentru a mai destinde atmosfera, el subliniind că intervenția sa a fost mai mult tehnică decât politică.
„Putem să dăm foarte multe lecții de gramatică, putem să dăm foarte multe lecții de foarte multe lucruri, dar nu îmi voi permite acest lucru. Îmi voi permite doar să spun că în limba română, în Dicționarul explicativ al limbii române, cuvântul «coleg» este neutru, nu este defel feminin”, a susținut el.
Afirmațiile sale au fost, din nou, corectate de senatorul Georgică Severin, acesta atenționându-l pe demnitar că substantivul „coleg” este de gen masculin – „un coleg, doi colegi”.
În partea de dezbateri pe fond a inițiativei, președintele Comisiei pentru muncă a Senatului, Petru Bașa, a criticat faptul că această comisie nu a fost desemnată de Biroul permanent să întocmească, împreună cu Comisia pentru pentru învățământ, raportul de fond pentru inițiativa legislativă.
Pe de altă parte, el a spus că membrii Comisiei pentru învățământ au dezbătut această inițiativă neregulamentar, respectiv înainte de a fi transmisă comisiei în mod oficial de către Biroul permanent al Senatului.
Senatul a respins, însă, solicitarea ca această comisie să fie sesizată în fond cu propunerea legislativă.
Ministrul Daniel Funeriu a arătat că miza acestei modificări este posibilitatea menținerii funcției de conducere a cadrelor didactice universitare după vârsta prevăzută pentru pensionare, de 65 de ani.
„În această propunere legislativă se face vorbire despre modicarea articolului 227”, a arătat acesta.
El a spus că Executivul nu susține propunerea ca persoanele fizice să înființeze universități particulare.
„Legea educației naționale naționale prevede că în momentul dizolvării universităților înființate de fundații patrimoniul revine acestora din urmă. În cazul dizolvării acestor fundații, patrimoniul acestora revine altor fundații cu scop similar sau statului. Dacă persoanele fizice ar fi acceptate ca fondatori de universități, acestea ar primi patrimoniul universităților, care sunt non-profit, ar putea să revină persoanelor fizice”, a explicat el.
„Dacă dorim să facem bani, putem să facem SRL-uri, dar nu universități”, a arătat ministrul, adăugând că Executivul se pronunță împotriva adoptării acestei inițiative legislative.
După mai multe zeci de minute de dezbateri privind oportunitatea adoptării acestei inițiative legislative și de schimburi de replici, senatorii au decis retrimiterea la Comisia pentru învățământ a proiectului de modificare a Legii educației naționale 1/2011.
Inițiativă legislativă a fost adoptată tacit de Camera Deputaților.