Ministerul Transporturilor propune reducerea unor amenzi aplicate transportatorilor rutieri, pe fondul crizei care afectează segmentul de profil, „pilon al dezvoltării economico-sociale”, dar și din cauză că nivelul ridicat al amenzilor determină un grad scăzut de colectare.”În contextul actualei crize economice la nivel internațional, dar și național, este afectat inclusiv transportul rutier, un pilon al dezvoltării economico-sociale, iar aplicarea unor amenzi contravenționale într-un cuantum foarte ridicat în acest domeniu poate determina eliminarea unor operatori de transport rutier de pe piață și, implicit, scăderea volumului de schimburi comerciale și a venituriloraduse de către aceștia la bugetul de stat. S-a dovedit în practică faptul că aplicarea unor amenzi contravenționale într-un cuantum foarte mare determină un nivel scăzut de colectare a sumelorrespective și o tergiversare a punerii în executare a amenzilor, prin contestarea acestora în instanță”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de Guvern elaborat de ministerul Transporturilor pentru modificarea HG 69/2012.Autorii documentului precizează că și partenerii de dialog social au solicitat diminuarea amenzilor contravenționale aplicate pentru încălcările prevăzute în actul normativ în vigoare.HG 69/2012 stabilește care sunt încălcările prevederilor legislației europene și naționale în domeniul transportului rutier, pe care le împarte în „foarte grave”, „grave” și „minore”, precum și cuantumul aferent al amenzilor.Proiectul inițiat de Transporturi prevede diminuarea limitelor amenzilor contravenționale pentru faptele considerate foarte grave de la 14.000 lei – 18.000 lei la 9.000 lei – 12.000 lei. Printre contravențiile din această categorie se numără efectuarea transportului rutier fără licențe, cu documente expirate sau suspendate și cu vehicule care prezintă defecțiuni tehnice sau sustragerea de la controale.Pentru faptele grave, cuantumul amenzilor este diminuat la 4.000 lei – 6.000 lei, față de 8.000 lei – 12.000 lei în prezent, iar în cazul celor minore, nivelul sancțiunilor scade la 500 lei – 2.000 lei, de la 3.000 lei – 6.000 lei.În plus, pentru cele din urmă este inclusă și sancțiunea avertismentului, amenda urmând să fie aplicată contravenienților care au primit avertisment pentru o faptă minoră în ultimele șase luni.”Stabilirea unor amenzi proporționale cu gravitatea încălcării și descurajante pentru contravenienți, care în același timp vizează îndeplinirea componentei de prevenție și iau în considerare inclusiv situația socio-economică a României la momentul actual, are rolul de a conduce la creșterea competitivității și concurenței loiale între operatorii de transport rutier, creează premisele dezvoltării unui sistem corect și coerent pe segmentul transporturilor rutiere și, în final, contribuie la creșterea pe ansamblu a economiei”, se mai arată în nota de fundamentare.Reducerea acestor amenzi este una dintre solicitările firmelor de profil adresate autorităților. O parte dintre transportatorii de mărfuri au oprit activitatea la începutul săptămânii trecute, acuzând că autoritățile nu își respectă angajamentele.Contactat de MEDIAFAX, Mayer Siegfried, secretarul general al Confederației Naționale Rutiere, a declarat că protestul a fost suspendat pe o perioadă nedeterminată, în funcție de un scandențar convenit cu Guvernul.El a precizat că transportatorii au o listă complexă de probleme, care trebuie discute cu mai multe instituții, precum Transporturi, Mediu, Finanțe, Administrație sau Interne.