Infrastructura feroviară, aflată într-un stadiu avansat de degradare, necesită, în perioada 2009-2020, investiții anuale de 700 de milioane de lei, per total 8,4 miliarde de lei, fonduri care ar putea fi alocate de la bugetul de stat, potrivit Ministerului Transporturilor.
În prezent, aproape 40% din rețeaua de cale ferată și peste 60% din numărul total de poduri și podețe au depășit termenul limită la care ar fi trebuit reparate, situație care sporește riscul producerii de accidente.
Pentru lucrările de reparații, Ministerul Transporturilor va solicita Ministerului Economiei și Finanțelor ca pe o perioada de minim 12 ani, începând de anul viitor, să aloce de la bugetul de stat fonduri anuale de 700 de milioane de lei, se arată într-un document al instituției, obținut de agenția MEDIAFAX.
Conform sursei citate, suma respectivă ar putea asigura repararea, în fiecare an, a 300 de kilometri de cale ferată, 2.000 de metri liniari de poduri și podețe, 1.000 de metri liniari de tuneluri, 15 kilometri de terasamente și 25 de instalații de sisteme de semnalizare și instalații fixe de tracțiune electrică.
Cele mai recente date ale companiei feroviare arată că la peste 5.000 de kilometri (38% din total) de rețea feroviară termenul limită la care trebuiau făcute reparații capitale a fost depășit, în aceeași situație regăsindu-se și aproape 11.000 de poduri și podețe (61% din total) și aproximativ 90% din instalațiile fixe de tracțiune și de centralizare electrodinamică, fapt care a determinat existența unui număr foarte mare de restricții de viteză (peste 300 de zone – n.r.), precum și un număr mare de defectări ale elementelor infrastructurii.
Totodată, Ministerul Transporturilor a promovat, la finele lunii martie, un proiect de ordonanță de urgență prin care solicita Guvernului să aprobe subvenții de 828 milioane de lei în acest an pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreținere și reparații a infrastructurii feroviare de către CFR SA.
Instituția arată, în proiectul de act normativ, că nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din anul 2004 și până în prezent, deoarece tariful de utilizare a infrastructurii aplicat transportului public de călători nu a crescut decât cu 2-3%, adică de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructură la 9 lei, în timp ce costurile au crescut cu 28%.
Oficialii ministerului explicau că în cazul în care CFR nu va primi subvenții, vor fi introduse noi restricții de viteză, vor apărea noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la creșterea timpilor de mers și mari întârzieri în graficul trenurilor de călători.
Până în prezent, actul normativ nu a fost aprobat de Guvern.
CFR SA are în administrare întreaga rețea a infrastructurii feroviare, cu o lungime de peste 20.000 de kilometri, pasajele, podurile feroviare, gările și stațiile feroviare.
Compania este unul dintre cei mai mari datornici la bugetul de stat și la furnizorii de utilități.