Ministerul Transporturilor a preluat de la Administrația Națională Apele Române proiectul privind construcția canalului navigabil Dunăre-București, care ar urma să coste circa 500 de milioane de euro și să fie finalizat în 2014. „Semnarea protocolului de preluare a acestui proiect este încă un pas important spre finalizarea lucrărilor. În decembrie vom elabora tema pentru studiul de fezabilitate, în ianuarie 2009 vom începe procedurile de achiziție pentru acesta, iar din acest moment și până în iunie 2010 va fi elaborat studiul. În iunie 2010 vom începe procedurile de achiziție pentru «design&build», iar din luna iulie a aceluiași an și până la jumătatea anului 2014 se vor efectua lucrările propriu-zise”, a declarat luni, într-o conferință de presă, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Antonel Tănase.
El a adăugat că începerea lucrărilor va permite crearea a aproximativ 10.000 de locuri de muncă, din anul 2010.
Proiectul se va desfășura prin concesiune de lucrări și va fi finanțat inclusiv cu fonduri structurale.
„După finalizarea canalului, Capitala va deveni port la două mări, Marea Neagră și Marea Nordului. De asemenea, municipiul București va deveni a cincea capitală cu acces la Dunăre după Viena, Bratislava, Budapesta și Belgrad”, a declarat directorul general al Administrației Canalelor Navigabile, Ovidiu Cupșa.
El a adăugat că investiția reprezintă o oportunitate importantă de dezvoltare economică a zonei de sud a României.
„La ritmul în care se construiesc la noi autostrăzi, mi se pare mai eficient să investim în acest canal pentru a beneficia de cei 1.000 de kilometri de autostradă albastră care este fluviul Dunărea”, a adăugat Cupșa.
Oficialul Adminstrației Canalelor Navigabile a precizat că proiectul este introdus în master-planul Ministerului Transporturilor și că este o investiție negociată îndelung cu Uniunea Europeană.
Prin finalizarea canalului, Capitala ar urma să fie conectată la coridorul VII paneuropean de transport. Calea navigabilă de transport ar trebui să poată asigura un tranzit de 20 milioane tone pe an pe sectorul Budești-Oltenița, din care 16 milioane tone pe an pe sectorul Budești-Portul București-1 Decembrie și patru milioane tone pe an pe sectorul Budești-Portul București-Glina.
De asemenea, ar trebui scoase de sub efectul inundațiilor 30.000 de hectare de terenuri agricole și 11 localități (circa 6.200 de gospodării individuale) și să se asigure apa necesară pentru irigarea a 150 de hectare de teren arabil, conform autorităților.
Totodată, microhidrocentralele de pe canal ar trebui să producă circa 58 Gwh/an, la care se adaugă 15 Gwh/an produsă în nodurile hidrotehnice în Tînganu și Cucuieți.