Ministerul Muncii reduce cu 50%, la 5 mil. euro, capitalul viitorilor furnizori de pensii private



Societățile care vor activa ca administrator al unui fond de furnizare a pensiilor private vor avea un capital social minim de 5 milioane de euro, cu 50% mai redus față de nivelul propus în decembrie 2010, potrivit unui nou proiect de lege al Ministerului Muncii.
Inițial, ministerul propunea ca viitorii furnizori de pensii private să dețină un capital social de 10 milioane de euro, subscris și vărsat integral, exclusiv în numerar, la momentul constituirii acesteia.
„Capitalul furnizorului de pensii nu poate fi constituit și nici majorat prin subscripție publică, nu poate proveni din împrumuturi sau credite. Fiecare furnizor de pensii private trebuie să constituie și mențină, pe întreaga lor durată de funcționare echivalentul în euro la sfârșitul exercițiului financiar a capitalului social subscris și vărsat”, se precizează în proiectul de lege privind organizarea și funcționarea sistemului de plată a pensiilor private.
Viitorii administratori ai fondurilor de furnizare de pensii private se pot constitui sub forma unei societăți pe acțiuni, conform Legii 31/1990 privind societățile comerciale și vor funcționa numai în baza autorizației Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Furnizorul de pensii private are ca obiect exclusiv administrarea fondului de furnizare a pensiilor private și va administra în România un singur fond de profil.
„Administrarea fondului de furnizare a pensiilor private se realizează sub controlul și sub supravegherea CSSPP, în conformitate cu prevederile Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), Legii 204/2006 privind pensiile facultative (Pilonul III) și ale prezentei legi”, se arată în proiectul de act normativ.
Denumirea furnizorului de pensii va conține sintagma „furnizor de pensii private”, care va fi utilizată numai în denumirea societăților care dețin o autorizație a activității de furnizare a pensiilor private.
Furnizorii de pensii private care au fost autorizați, avizați ori supuși unei proceduri similare în vederea funcționării ca furnizor de pensii într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European sunt exceptați de la cerința autorizării de către CSSPP.
Acțiunile unui furnizor de pensii private sunt nominative și nu pot fi transformate în acțiuni la purtător. De asemenea, furnizorii de pensii private nu pot emite acțiuni preferențiale.
„O persoană fizică sau juridică poate fi acționar la un singur furnizor de pensii private. Participația cumulată a persoanelor fizice nu poate depăși 5% din capitalul social al furnizorului de pensii private”, se precizează în document.
Viitorii acționari ai furnizorului de pensii private trebuie să dispună de o situație financiară stabilă, aptă să susțină entitatea în caz de necesitate, să justifice, în mod satisfăcător, proveniența fondurilor destinate participației la capitalul social și să să furnizeze toate informațiile necesare pentru identificarea relațiilor de afiliere cu alte persoane.
De asemenea, persoanele juridice care vor să devină acționari la un furnizor de pensii trebuie să funcționeze de minimum trei ani, cu excepția celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei persoane juridice aflate în funcțiune de minimum trei ani.
Potrivit proiectului de lege, orice reducere a capitalului social este aprobată de CSSPP și nu poate să depășească 20% din valoarea minimă a acestuia. În situația reducerii capitalului social cu 20%, furnizorul de pensii private este obligat la reîntregirea acestuia într-un interval cuprins între trei și șase luni.
Membrii consiliului de supraveghere, consiliului de administrație, directoratului și directorii nu pot fi membri în consiliul de administrație al unui alt furnizor de pensii private sau persoanelor afiliate, depozitarului sau persoanelor afiliate și al societăților de servicii de investiții financiare sau al persoanelor afiliate cu care furnizorul a semnat un contract de intermediere.
Activele și pasivele fiecărui fond de furnizare sunt organizate, evidențiate și administrate distinct, separat de contabilitatea proprie a furnizorului de pensii private, fără posibilitatea transferului între fond și furnizor.
Furnizorul de pensii private poate dobândi o parte sau tot capitalul social al altui furnizorul de pensii private numai cu aprobarea prealabilă a CSSPP și cu respectarea legislației din domeniul concurenței.
Veniturile furnizorului de pensii private se constituie prin deducerea a 2% din activul net al fondului de furnizare a pensiei private. Anterior, ministerul a propus un nivel de deducere de 2,5% din activul net al fondului.
Potrivit proiectului de lege, fondul de furnizare a pensiilor private nu poate fi declarat în faliment.
Resursele fondului de furnizare a pensiilor private se constituie din sumele provenite din activele personale nete ale membrilor, drepturile cuvenite beneficiarilor și nerevendicate în termenul general de prescripție și sumele provenite din investirea acestora.
Fondul de furnizare a pensiilor private trebuie să aibă minimum 100.000 de membri, nivel pe care trebuie să-l atingă în primii cinci ani de la data înființării, și se va constitui prin contract de societate civilă particulară.
Fondul de furnizare a pensiilor private trebuie autorizat de CSSPP, după autorizarea furnizorului de pensii private.
„În cazul în care se constată scăderea numărului de membri și menținerea acestuia sub minimul legal, timp de un an, CSSPP retrage, prin decizie, autorizația unui fond de furnizare a pensiilor private”, se arată în document.
Investițiile fondului de furnizare a pensiilor private se efectuează în conformitate cu dispozițiile prezentei legi și cu normele Comisiei, în scopul furnizării unei pensii private membrilor fondului.
Furnizorul de pensii private va investi activele fondului de furnizare a pensiilor private în instrumente ale pieței monetare, inclusiv conturi și depozite bancare în lei – cel mult 20%, titluri de stat – până la 70%, obligațiuni și alte valori mobiliare – până la 20%, titluri de stat și alte valori mobiliare emise de state terțe – cel mult 15%, obligațiuni și alte valori mobiliare ale organismelor străine neguvernamentale – până la 10 % (de la 5%, în varinta anterioară) și alte forme de investiții prevăzute de normele CSSPP.
Investițiile activelor fondurilor de furnizare a pensiilor private și rezultatele investirii sunt scutite de impozit.
Activele unui fond de furnizare a pensiilor private nu pot constitui garanții și nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sancțiunea nulității absolute a actelor prin care se constituie garanția sau se acordă creditul. De asemenea, activele unui fond de furnizare a pensiilor private nu pot face obiectul executării silite a depozitarului și nici al unei tranzacții.
Cheltuielile de administrare ale fondului de furnizare a pensiilor private, precum și cele aferente activității de depozitare, actuariat și audit, sunt suportate de furnizorul de pensii private.
În schimb, cheltuielile ocazionate de plata pensiei private se suportă de către membru (beneficiar).