Ministerul Educației colaborează cu Banca Mondială pentru creșterea calității în domeniul educației



Ministrul Educației s-a întâlnit, joi, la sediul instituției, cu șeful Biroului Băncii Mondiale la București, cu care a discutat câteva din problemele învățământului românesc, prioritățile și strategia instituției, stabilind un plan de colaborare pentru creșterea calității în domeniul educației. Potrivit unui comunicat de joi, ministrul Educației, Cercetării și Inovării, Ecaterina Andronescu, a avut, joi, o discuție oficială cu o delegație a Băncii Mondiale, condusă de șeful Biroului BM la București, Benoît Blarel, cu privire la problemele cu care se confruntă sistemul de educație din România, prioritățile și strategia instituției, precum și stadiul implementării proiectelor derulate cu sprijinul instituției internaționale.
În cadrul întâlnirii, Blarel a exprimat disponibilitatea Băncii Mondiale de a continua asistența pentru reformele care să ducă la îmbunătățirea rezultatelor și creșterea performanțelor sistemului de educație din România.
Cei doi oficiali au stabilit să continue discuțiile pentru a defini principalele direcții strategice de dezvoltare a domeniului educației pentru următorii ani, pentru care Banca Mondială să acorde finanțare cu prioritate. Aceste direcții strategice vor fi integrate într-un plan stabilit la nivel regional – „Regional Partnership Strategy” -, cu obiective și ținte pentru România, a precizat sursa citată.
Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a evidențiat, în cadrul întâlnirii, rolul pe care proiectele finanțate prin fonduri de la Banca Mondială le-au avut în procesul de reformă al sistemului de învățământ din România, nu numai prin fondurile alocate, dar mai ales prin expertiza specialiștilor băncii și prin mecanismele create.
Conducerea Ministerului Educației apreciază că este necesară continuarea colaborării cu Banca Mondială, mai ales în privința unor proiecte mai vechi, cum ar fi Proiectul pentru Învățământul Rural.
„Îmbunătățirea calității în învățământul preuniversitar este o necesitate și aceasta trebuie realizată plecând de la restructurarea și regândirea curriculei, având în vedere centrarea pe competențe, și implementarea unor noi mecanisme de evaluare calitativă a procesului didactic și a rezultatelor elevilor, până la formarea ințială și continuă a personalului didactic”, a afirmat ministrul Educației.
Andronescu i-a mai spus șefului Băncii Mondiale că Ministerul Educației are în vedere îmbunătățirea accesului la învățământul de calitate, lucru care poate fi realizat prin continuarea programelor de investiții, menționând că în prezent sunt 9.000 de unități de învățământ de toate gradele care nu au autorizație de funcționare, din cauza neîndeplinirii condițiilor sanitare.
Ministrul Educației are în vedere îmbunătățirea dotărilor din laboratoarele școlare, pentru a facilita elevilor și studenților accesul la mijloacele moderne de informare și comunicare.
Un alt element care a fost discutat cu Benoît Blarel a fost cel referitor la îmbunătățirea accesului la învățământul superior, prin crearea unor scheme de împrumut pentru studenți, precum și prin investiția în spațiile de învățământ și campusuri. De asemenea, creșterea calității este și pentru învățământul superior o prioritate.
Blarel s-a arătat interesat de stadiul procesului de descentralizare din educație, răspunsul primit fiind acela că, pe baza experienței acumulate în proiectele anterioare, prevederile în ceea ce privește descentralizarea vor fi incluse într-un capitol special din pachetul de legi cu privire la educație, urmând să fie stabilite atribuțiunile și responsabilitățile fiecărui factor de decizie implicat.