Ministerul Economiei constată că furtul de fier vechi din infrastructura de energie, petrol, gaze, comunicații, apă, canalizare și altele sectoare de utilitate publică pune în pericol siguranța cetățenilor și produce prejudicii și vrea să interzică achiziționarea deșeurilor de la persoane fizice.
„Se interzice achiziționarea de la persoane fizice a deșeurilor metalice feroase și neferoase provenite din sectorul energetic, inclusiv sectorul producției de petrol și gaze naturale, al telecomunicațiilor, serviciilor de apă și canalizare precum și din alte sectoare de utilitate publică”, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Economiei.
Potrivit proiectului, cumpărătorii de fier vechi vor fi obligați să ceară de la vânzătorii de fier vechi datele de identificare, respectiv numele, actul de identitate, codul numeric personal și domiciliul.
Dacă nu vor solicita aceste informații, cumpărătorii de fier vechi sunt pasibili de amenzi cuprinse între 10.000 și 30.000 de lei.
„Deșeurile metalice feroase și neferoase care fac obiectul contravențiilor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență se confiscă și se valorifică în condițiile legii, iar sumele obținute în urma valorificării acestora se fac venit la bugetul de stat”, precizează nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Ministerul Economiei, Varujan Vosganian, a spus de mai multe ori, după întâlniri cu noul proprietar al uzinelor Mechel, că industria siderurgică este afectată de tranzacțiile cu fier vechi ieftin din importat din alte state.
La rândul lor, reprezentanții noului proprietar al combinatelor Mechel, firma Invest Nikarom, s-au plâns lui Vosganian de concurența neloială de pe piața fierului vechi, importat de unele firme la prețuri mici din țări precum Ucraina.
Guvernul a interzis, în luna martie a anului trecut, firmelor care lucrează cu deșeuri industriale reciclabile să mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum șina de cale ferată, argumentând că furturile de materiale a ridicat suma pagubelor la peste 10 milioane lei și afectează grav siguranța circulației trenurilor.