Ministerul Economiei și Finanțelor a publicat, ieri, pe site-ul instituției, normele de aplicare a ordonanței privind introducerea taxei de poluare auto, în care sunt prezentate procedurile de calcul pentru noua taxă și de restituire a diferenței față de suma plătită conform Codului Fiscal.
Potrivit normelor, taxa de poluare va fi calculată printr-o formulă care include coeficienți stabiliți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro) și emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea mașinii, situația tehnică generală, nivelul de dotare și rulajul mediu anual, cu un număr standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
Persoanele care vor înmatricula, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară a taxei de poluare auto dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al mașinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului. Suma va putea fi ajustată și atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român, că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în ordonanță.
Tariful pentru efectuarea expetizei tehnice, care nu poate depăși costul operațiunilor de expertiză, va fi stabilit prin decizie a Consiliului de Administrație al Registrului Auto Român, în termen de 15 zile calendaristice de la data publicării normelor în Monitorul Oficial.
Declarație pe propria răspundere
Pentru a beneficia de reducerea suplimentară a taxei de poluare, proprietarii de autovehicule trebuie să completeze la administrația fiscală o declarație pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații din Codul Penal, privind rulajul mediu anual al autovehiculului, exprimat în număr de kilometri, la data înmatriculării în România.
La calculul taxei de poluare se va mai lua în considerare atât situația tehnică generală, cât și nivelul de dotare al mașinii. Pentru a se stabili starea generală standard, specifică unui autovehicul care îndeplinește toate condițiile tehnice impuse la omologare și la inspecția tehnică periodică, se va verifica dacă mașina nu a fost revopsită, caroseria nu prezintă semne de coroziune și deteriorare, iar componentele de bord sunt în stare bună. Pentru nivelul de dotare se va verifica dacă mașina beneficiază de aer condiționat, ABS și airbag.
Deprecierea, stabilită în funcție de situația tehnică generală
Deprecierea stabilită în funcție de situația tehnică generală a mașinii va avea în vedere alte elemente decât cele care fac obiectul omologării și inspecției tehnice periodice, respectiv aspectul interior și exterior al vehiculului, ținându-se cont de starea caroseriei, revopsirea autovehiculului, starea tapițeriei și a componentelor de bord. Coeficientul de depreciere va fi de un punct pentru aspect exterior și interior standard și de 1,10 pentru un aspect considerat inferior. Pentru lipsa dotărilor cu aer condiționat și airbag se va aplica un coeficient de depreciere de 1,10, iar pentru lipsa ABS va fi calculat un coeficient de 1,15.
Pentru autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei va fi redus cu 25%. Reducerea se va aplica însă doar pentru autovehiculele în a căror carte de identitate este înscris textul „Filtru de particule”, la rubrica „Modificări ce nu afectează performanțele și caracteristicile de folosință ale vehiculului”.
Taxa de poluare auto va fi plătită în lei, prin virament sau în numerar, la unitățile trezoreriei, iar sumele astfel colectate vor fi transferate lunar în contul Administrației Fondului pentru Mediu.
Cum se poate solicita restituirea diferenței
Proprietarul autovehiculului poate cere administrației financiare restituirea diferenței atunci când consideră că taxa auto plătită în intervalul 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008 este mai mare decât taxa de poluare calculată în lei la cursul de schimb valutar de la momentul înmatriculării mașinii în România.
La cererea de restituire trebuie anexate, în original sau în copie, chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, precum și copia cărții de identitate și a certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original a acestora. Aceleași documente trebuie prezentate și în cazul autovehiculelor achiziționate printr-un contract de leasing.
Pentru cererile de restituire depuse înainte de 1 iulie 2008, termenul legal de soluționare începe să fie calculat de la această dată.
Taxa de poluare înlocuiește taxa de primă înmatriculare
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanță se precizează că statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Ministerul Economiei și Finanțelor a publicat normele de calcul și de restituire a taxei auto
