Ministerul Economiei și Finanțelor a publicat, luni, pe site-ul instituției, normele de aplicare a ordonanței privind introducerea taxei de poluare auto, în care sunt prezentate procedurile de calcul pentru noua taxă și de restituire a diferenței față de suma plătită conform Codului Fiscal.
Procedurile prevăzute în norme, care vor fi aplicate începând cu 1 iulie 2008, confirmă informațiile prezentate, săptămâna trecută, de MEDIAFAX privind calculul taxei auto și restituirea diferenței dintre suma plătită în intervalul 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, conform Codului Fiscal, și taxa de poluare auto.
Potrivit normelor, taxa de poluare va fi calculată printr-o formulă care include coeficienți stabiliți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro) și emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea mașinii, situația tehnică generală, nivelul de dotare și rulajul mediu anual, cu un număr standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
Persoanele care vor înmatricula, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară a taxei de poluare auto dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al mașinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului. Suma va putea fi ajustată și atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român, că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în ordonanță.
Tariful pentru efectuarea expetizei tehnice, care nu poate depăși costul operațiunilor de expertiză, va fi stabilit prin decizie a Consiliului de Administrație al Registrului Auto Român, în termen de 15 zile calendaristice de la data publicării normelor în Monitorul Oficial.
Pentru fiecare tip de autovehicul va fi aplicat un nivel standard privind rulajul mediu anual.
Astfel, pentru un autovehicul folosit la transportul de pasageri și cu cel mult opt locuri pe scaune (încadrat în categoria auto M1) a fost stabilit un nivel standard al rulajului mediu anual de 15.000 kilometri, iar pentru un autovehicul folosit la transportul de mărfuri și cu o masă maximă care nu depășește 3,5 tone (din categoria N1) a fost decis un nivel standard de 30.000 kilometri.
Rulajul mediu anual considerat standard crește corespunzător capacității autovehiculelor grele, la 60.000 kilometri pentru mașinile folosite la transportul de pasageri, cu mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce nu depășește 5 tone (categoria M2), precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă maximă între 3,5 tone și 12 tone (categoria N2) și, respectiv, la 100.000 kilometri în cazul mașinilor de transport pasageri cu greutatea de peste 5 tone (categoria M3) și al autovehiculelor pentru transport marfă cu masa maximă de peste 12 tone (categoria N3).
Rulajul mediu anual real va fi însă calculat prin raportarea indicatorului de kilometraj al autovehiculului la vechimea stabilită în funcție de data primei înmatriculări, iar cota de reducere suplimentară a taxei de poluare va crește de la 0 la 3,5% din sumă, în raport direct proporțional cu diferența dintre rulajul mediu anual real și cel standard, exprimată în număr de kilometri.
Astfel, pentru un autovehicul folosit la transportul de pasageri și cu cel mult opt locuri pe scaune se va aplica o cotă de reducere suplimentară de 1% în cazul unei diferențe de 5.001-10.000 kilometri între rulajul mediu anual real și cel standard, de 2,5% pentru o diferență cuprinsă între 20.001 și 25.000 kilometri și de 3,5% pentru o diferență mai mare de 30.001 kilometri.
Cota de reducere suplimentară crește corespunzător diferenței de rulaj și în cazul unui autovehicul folosit la transportul de mărfuri și cu o masă maximă care nu depășește 3,5 tone, respectiv de la 1% pentru o diferență de 10.001-20.000 kilometri la 2% pentru o diferență de 30.001-40.000 kilometri și la 3% în cazul unei diferențe mai mari de 50.001 kilometri între rulajul mediu anual real și cel standard.
Pentru mașinile folosite la transportul de pasageri, cu mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce nu depășește 5 tone, precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă maximă între 3,5 tone și 12 tone va fi aplicată o cotă de reducere suplimentară de 1% în cazul unei diferențe de 15.001-30.000 kilometri, de 2% pentru o diferență de 45.001-60.000 kilometri și de 3% pentru cazurile în care diferența dintre rulajul mediu anual real al autovehiculului și rulajul mediu anual standard este mai mare de 75.001 kilometri.
Același sistem va fi aplicat și în cazul mașinilor de transport pasageri cu greutatea de peste 5 tone și al autovehiculelor pentru transport marfă cu masa maximă de peste 12 tone, cu o cotă de reducere de 1% pentru o diferență de 25.001-50.000 kilometri, de 2% pentru o diferență de 100.001-150.000 kilometri și de 3% pentru o diferență mai mare de 200.001 kilometri între rulajul mediu anual real și cel considerat standard.
Pentru a beneficia de reducerea suplimentară a taxei de poluare, proprietarii de autovehicule trebuie să completeze la administrația fiscală o declarație pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații din Codul Penal, privind rulajul mediu anual al autovehiculului, exprimat în număr de kilometri, la data înmatriculării în România.
La calculul taxei de poluare se va mai lua în considerare atât situația tehnică generală, cât și nivelul de dotare al mașinii. Pentru a se stabili starea generală standard, specifică unui autovehicul care îndeplinește toate condițiile tehnice impuse la omologare și la inspecția tehnică periodică, se va verifica dacă mașina nu a fost revopsită, caroseria nu prezintă semne de coroziune și deteriorare, iar componentele de bord sunt în stare bună. Pentru nivelul de dotare se va verifica dacă mașina beneficiază de aer condiționat, ABS și airbag.
Deprecierea stabilită în funcție de vechime se va calcula pentru autovehiculele în cazul cărora există diferențe mai mari de un an între data primei înmatriculări în România și anul de fabricație înscris în cartea de identitate a vehiculului. Coeficientul de depreciere variază în acest caz între 1,03 pentru o diferență de vechime cuprinsă între 1 si 2 ani, de 1,05 pentru o diferență de 2-3 ani, de 1,06 pentru o diferență de vechime de 3-4 ani și de 1,10 pentru o diferență mai mare de 4 ani.
Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună, cu un coeficient de depreciere de un punct.
Deprecierea stabilită în funcție de situația tehnică generală a mașinii va avea în vedere alte elemente decât cele care fac obiectul omologării și inspecției tehnice periodice, respectiv aspectul interior și exterior al vehiculului, ținându-se cont de starea caroseriei, revopsirea autovehiculului, starea tapițeriei și a componentelor de bord. Coeficientul de depreciere va fi de un punct pentru aspect exterior și interior standard și de 1,10 pentru un aspect considerat inferior.
Pentru lipsa dotărilor cu aer condiționat și airbag se va aplica un coeficient de depreciere de 1,10, iar pentru lipsa ABS va fi calculat un coeficient de 1,15.
Pentru autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei va fi redus cu 25%. Reducerea se va aplica însă doar pentru autovehiculele în a căror carte de identitate este înscris textul „Filtru de particule”, la rubrica „Modificări ce nu afectează performanțele și caracteristicile de folosință ale vehiculului”. Registrul Auto Român va înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai dacă dispozitivul este prevăzut în documentația de omologare și, suplimentar pentru autovehiculele rulate, în urma verificării existenței și stării tehnice a acestuia.
Taxa de poluare auto va fi plătită în lei, prin virament sau în numerar, la unitățile trezoreriei, iar sumele astfel colectate vor fi transferate lunar în contul Administrației Fondului pentru Mediu.
Proprietarii de autovehicule care solicită restituirea diferenței dintre taxa auto plătită până la 1 iulie 2008 și taxa de poluare vor primi integral banii doar dacă nu au obligații fiscale neachitate, în caz contrar suma care trebuie rambursată urmând să fie redusă cu valoarea datoriei către stat.
Proprietarul autovehiculului poate cere administrației financiare restituirea diferenței atunci când consideră că taxa auto plătită în intervalul 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008 este mai mare decât taxa de poluare calculată în lei la cursul de schimb valutar de la momentul înmatriculării mașinii în România.
La cererea de restituire trebuie anexate, în original sau în copie, chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, precum și copia cărții de identitate și a certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original a acestora. Aceleași documente trebuie prezentate și în cazul autovehiculelor achiziționate printr-un contract de leasing.
Pentru cererile de restituire depuse înainte de 1 iulie 2008, termenul legal de soluționare începe să fie calculat de la această dată.
În cazul autovehiculelor înmatriculate în România începând cu 1 iulie 2008 și scoase ulterior din parcul auto național, statul va restitui, la cerere, valoarea reziduală a taxei, reprezentând suma care ar fi plătită pentru mașină dacă aceasta ar fi înmatriculată la momentul scoaterii din parcul auto național. Solicitantul va trebui să ateste, prin copia legalizată a cărții de identitate a mașinii scoase din parcul auto, că a fost ultimul proprietar al autovehiculului și să prezinte dovada radierii din circulație a mașinii, factura/contractul de vânzare-cumpărare sau declarația vamală de export ori certificatul de distrugere a vehiculului.
Sumele reprezentând valoarea reziduală a taxei vor fi plătite din bugetul Fondului pentru Mediu. Tot din această sursă vor fi achitate și eventualele diferențe solicitate de către proprietarii de autovehicule nemulțumiți de valoarea taxei de poluare pe care o vor plăti după 1 iulie 2008 și care solicită expertiza Registrului Auto Român.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanță se precizează că statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Mihai Hură, director în Ministerul Economiei și Finanțelor, a declarat, săptămâna trecută, la Guvern, că diferența dintre taxa auto și taxa de poluare va fi restituită în termen de 45 zile de la depunerea cererii și a documentelor solicitate, conform Codului de Procedură Fiscală.