Ministrul Culturii, Puiu Hașotti, a prezentat, miercuri, în ședința de Guvern, o informare din care rezultă că reorganizarea Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor (RADEF) RomâniaFilm, propusă de guvernele anterioare, nu este în măsură să rezolve problemele regiei.
„Ministerul Culturii consideră că reorganizarea regiei, limitată la simpla reorganizare a HG 530/ 1991, potrivit celor stabilite prin diferite articole, inclusiv a unei Ordonanțe 47/ 2011, nu rezolvă problemele regiei și nu este în măsură să ducă la eficientizarea activității”, a afirmat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu.
Contactată miercuri de MEDIAFAX, Maria Bikfalvi, președintele Sindicatului Liber „RomâniaFilm” a declarat că este imposibil ca la conducerea RADEF să rămână un consiliu de administrație „care nu are nimic în comun cu cinematografia”.
„Este o mare porcărie ce se întâmplă acum. Vom aștepta punctul de vedere al Comisiei din Senat, așa cum ne-a sfătuit domnul Sergiu Nicolaescu, și vom ieși în stradă, la Guvern”, a declarat Maria Bikfalvi.
Aceasta a adăugat că măsurile luate de Ministerul Culturii cu privire la RADEF sunt o încercare de a destabiliza regia.
„Actuala putere își pune oamenii în funcție, chiar dacă aceștia nu au nicio legătură cu cinematografia. Nu îi contest competența domnei Irina Margareta Nistor, însă dânsa nu știe ce se petrece cu adevărat într-o sală de cinematograf. Dânsa este critic de film”, spune liderul sindical.
Bikfalvi susține că se află în posesia unor dovezi ale încercării unor primari ai actualei puteri de a prelua cinematografe, fapt care, contravine OUG nr. 47/2011, care prevede că, „pentru sălile și grădinile de spectacol cinematografic, împreună cu terenurile și bunurile mobile aferente, prevăzute în anexa nr. 1, aflate în domeniul privat al statului și în administrarea Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor „Romaniafilm”, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu mai pot fi încheiate protocoale între primarul unității administrativ-teritoriale beneficiare și reprezentantul mandatat de către conducerea Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor „Romaniafilm”.
„Este clară intenția puterii actuale de a pune mâna pe cinematografe”, susține Maria Bikfalvi.
Peste 100 de membri ai Sindicatului Liber RomâniaFilm au început protestele pe 3 octombrie, în fața sediului Ministerului Culturii din Capitală, sindicaliștii fiind „echipați” cu un sicriu, colivă și lumânări, ca „simbol al morții cinematografiei” în mandatul actualului ministru al Culturii, Puiu Hașotti. De atunci, reprezentanții sindicatului au protestat în fiecare zi în fața ministerului Culturii, de la ora 10.00 la ora 12.00.
Marți, președintele CNS „Cartel ALFA”, Bogdan Iuliu Hossu, a trimis o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta, prin care susține cererile membrilor sindicatului RomâniaFilm. Tot marți, sindicaliștii au întrerupt protestele, la cererea expresă a lui Sergiu Nicolaescu, președintele Comisiei de cultură a Senatului, care i-a sfătuit să aștepte o decizie a respectivei comisii.
Sindicaliștii RADEF – o instituție aflată în subordinea Ministerului Culturii – susțin actuala conducere a Regiei, asigurată de Marius Iurașcu, și spun că se opun „intereselor” ministrului Culturii, Puiu Hașotti.
Mai precis, sindicaliștii protestează față de decizia ministrului Puiu Hașotti, care, prin ordinul 2483 din 19 septembrie, a schimbat CA al RADEF. Prin respectivul ordin au fost revocați din funcția de membru al CA Alexandru Ungureanu, Nicolae Radu-Cristian și Gheorghe Bălășoiu. În locul acestora, în CA al RADEF au fost numiți Emanuela Elena Pendiuc, în calitate de reprezentant al Ministerului Culturii, Irina Margareta Nistor și Maxim Meca.
În urma protestelor, săptămâna trecută, Puiu Hașotti l-a eliminat pe Maxim Meca din componența Consiliului de Administrație. Aceasta a fost, de altfel, singura cerere a protestatarilor la care Puiu Hașotti a răspuns favorabil.
De asemenea, sindicaliștii cer menținerea salariului și păstrarea locurilor de muncă, dar și stoparea procedurilor de trecere a unor cinematografe din administrarea RADEF în cea a autorităților locale.
Potrivit Mariei Bikfalvi, pe 28 septembrie, Sindicatul Liber România Film a înaintat o sesizare premierului Victor Ponta, în care cere anularea ordinului ministrului Culturii prin care a fost schimbată componența CA al RADEF.
Maria Bikfalvi a depus, la câteva zile de la începerea protestelor, și plângere penală împotriva ministrului Culturii, Puiu Hașotti, pentru „abuz în serviciu”. Sindicatul RomâniaFilm consideră că respectivul ordin este „nelegal și netemeinic” din mai multe motive.
Astfel, ordinul ar încălca, potrivit reprezentanților sindicatului, articolul 5 din OUG nr 109/2011, potrivit căreia „autoritatea tutelară numește membrii consiliului de administrație al regiei autonome după o procedură stabilită expres și imperative de acte text de lege”. Pe de altă parte, sindicatul consideră că „nu există o justă cauză pentru revocarea celor trei membri din Consiliul de Administrație”.
Sindicatul a mai atras atenția asupra faptului că Mihail Țintea solicită să fie repus în funcția de director general al RADEF RomâniaFilm și să i se plătească drepturile de care ar fi dispus în perioada suspendării contractului său individual de muncă, ca urmare a unei soluții definitive, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție în 13 septembrie 2012.
Mihail Țintea a fost înlăturat din funcția de director general al RADEF în mai 2007, fiind considerat, în urma unor controale ale Ministerului Culturii, responsabil de managementul defectuos al regiei și de neexploatarea corespunzătoare a cinematografelor din administrare, ceea ce a dus la scăderea veniturilor instituției. Ulterior, el a depus acțiune în instanță împotriva Consiliului de Administrație al regiei, cerând reintegrarea în funcție.
După înlăturarea lui Țintea, Ministerul Culturii l-a numit la conducerea regiei pe Maxim Meca, fapt care, la vremea respectivă, a generat numeroase proteste ale sindicaliștilor RADEF.
Maxim Meca a fost apoi înlocuit de Marius Iurașcu, care conduce România Film din 18 iunie 2009.
În 5 martie 2012, Iurașcu a fost numit de premierul de la momentul respectiv, Mihai Răzvan Ungureanu, în funcția de secretar de stat în Ministerul Culturii. Atunci, Iurașcu s-a suspendat din funcția de director general al RomâniaFilm pe perioada mandatului său de secretar de stat la Ministerul Culturii. Conducerea interimară a RomâniaFilm a fost preluată de Marcel Negruți, directorul economic al regiei. În 4 mai 2012, Iurașcu a demisionat însă din funcția de secretar de stat la Ministerul Culturii, revenind la conducerea RADEF.
RomâniaFilm este o regie autonomă în subordinea Ministerului Culturii, nesubvenționată de la bugetul de stat, care a reabilitat, modernizat și digitalizat, în doi ani ai echipei de management, conduse de Iurașcu, cinematografele „Republica” din Cluj (care a primit denumirea „Florin Piersic”), „Patria” din Ploiești (care astăzi se numește „Premiera”), a reabilitat sala „Europa” din București (care se află în circuitul Europa Cinema), a digitalizat sala „Patria” din Craiova și a deschis cinci săli de Caffe Cinema 3D, în București, Ploiești, Călărași, Turnu Severin și Craiova. În prezent, și alte săli de cinema din rețeaua RomâniaFilm sunt în curs de modernizare.