Ministerul Culturii spune că nu poate recupera cele șapte locomotive cu abur, bunuri de patrimoniu, vândute la licitație, pentru că nu mai are drept de preemțiune asupra lor și că restaurarea într-un atelier neautorizat a celei cumpărate de Primăria din Zlatna constituie o „contravenție”.
Șapte locomotive cu abur din Sibiu au fost vândute prin licitație la prețuri foarte mici, iar una dintre acestea, care valora 65.000 de euro, a fost achiziționată cu 4.000 de euro, la Zlatna. Respectiva locomotivă se află, în prezent, într-un atelier din Cluj, unde este supusă unui proces de restaurare. Situația, semnalată de Sabin Luca, directorul Muzeului Național Brukental din Sibiu, a ajuns în atenția Ministerului Culturii, dar și a Direcției de Cultură Sibiu și a Serviciului Investigații Criminale Sibiu.
Contactați de MEDIAFAX, reprezentanții Ministerului Culturii au precizat joi, referitor la locomotiva cu abur vândută la Zlatna, că astfel de intervenții de reparație și restaurare asupra unui bun cultural mobil clasat se fac, în condițiile legii, doar în laboratoare sau ateliere autorizate și de personal acreditat în acest sens.
„În cazul bunurilor culturale mobile clasate în tezaur, este necesar și avizul prealabil al Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor. Până în prezent, nu a fost solicitat un astfel de aviz referitor la cele 7 locomotive cu abur (care au fost vândute prin licitație, n.r.). Efectuarea unor intervenții de restaurare asupra bunurilor clasate în tezaur, de către laboratoare sau ateliere neautorizate, sau fără avizul Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor sunt considerate contravenții (care se aplică de către agenți constatatori de la nivelul serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii ) sau, dacă aceste intervenții au avut ca efect degradarea, aducerea în stare de neîntrebuințare sau distrugerea, se întrunesc condițiile unei infracțiuni (care se constată la nivelul poliției)”, se arată în răspunsul Ministerului Culturii.
În anul 2000 au fost clasate un număr de 71 de locomotive cu abur și diverse alte utilaje feroviare, prin Ordinul ministrului Culturii cu nr. 2686/31.07.2000. Cele 7 locomotive cu abur aparținând de SC BRAFOR SA au fost clasate prin OMCC nr. 2020 din 19.01.2006.
Pentru aceste șapte locomotive cu abur clasate în categoria tezaur a patrimoniului cultural național, Ministerul Culturii a primit oferte succesive – în 2008, 2009 și 2010 – de exercitare a dreptului de preemțiune (dreptul de care se bucură cineva de a fi preferat în calitate de cumpărător al unui bun, n.r.) al statului.
Însă, analizând ofertele, Ministerul Culturii le-a respins din considerente financiare – prețul solicitat a fost considerat prea mare, între 30.000 și 70.000 de euro pentru fiecare dintre locomotive – și în urma constatării lipsei documentelor care atestă dobândirea de către S.C. BRAFOR S.A. Brașov a dreptului de proprietate asupra acestora.
În ceea ce privește recuperarea locomotivei de la Zlatna, care face parte din cele 7 oferite anterior spre vânzare Ministerului Culturii, reprezentanții instituției spun că este prematură luarea unei decizii în acest sens.
„Întrucât această locomotivă cu abur nu se afla în proprietatea statului la momentul vânzării ei către Primăria Zlatna, nu se poate vorbi de o recuperare a ei, în sensul propriu al termenului. Statul intervine pentru recuperarea unor bunuri culturale care nu îi aparțin în situația unui export ilegal de exemplu. Această vânzare ce a omis exercitarea dreptului de preemțiune al statului a făcut obiectul unei sesizări către poliție, instituție ce a declanșat propriile investigații”, se arată în documentul Ministerului Culturii.
Mai mult, Ministerul Culturii nu poate relua el însuși dreptul de preemțiune, ci va trebui să aștepte să i se facă o nouă ofertă de vânzare.
„Ministerul Culturii va analiza orice ofertă de preemțiune care i se va transmite și va lua o decizie în funcție de datele concrete ale acestei oferte (preț, disponibilitatea fondurilor la momentul formulării ofertei, existența tuturor documentelor necesare preluării, oportunitatea preluării etc”, se mai precizează în comunicatul instituției pentru MEDIAFAX.
Luni, directorul Muzeului Național Bruckental din Sibiu, Sabin Luca, a spus că mutarea locomotivei de la Zlatna în atelierul din Cluj-Napoca „asimilează penalului”, iar joi, reprezentanții Direcției Județene de Cultură Sibiu au declarat că mutarea de la Sibiu în alte județe a locomotivelor aparținând patrimoniului național s-a făcut fără avizul instituției și al ministerului de resort.
De asemenea, reprezentanții DJC Sibiu precizează că obligația stabilită prin ordin al Ministerului Culturii și Cultelor, când a renunțat la dreptul de preempțiune, era de „licitare și vindere la cel puțin prețul oferit ministerului”.
Florentin Bărbuceanu, directorul „Remarul 16 Februarie” din Cluj-Napoca, firma care se ocupă de repararea locomotivei vândute la Zlatna, spunea, miercuri, că specialiștii firmei vor repara locomotiva cu abur, susținând că declarațiile directorului Muzeului Brukenthal sunt „intoxicări”, întrucât locomotiva va fi folosită în scop turistic. Florentin Bărbuceanu a mai spus că nu vede unde este „partea penală” în acest caz, în condițiile în care locomotiva cu abur va rămâne la o instituție publică și urmează să fie reparată pentru a fi folosită în scop turistic.
Locomotiva cu abur care a fost adusă luna trecută la „Remarul 16 Februarie” a fost produsă în Germania, în anul 1906.
Societatea care a vândut cu 4.000 de euro locomotiva cu abur din patrimoniul național, evaluată la 65.000 de euro, a avut dreptul să facă acest lucru, dar nu și să scadă prețul, a declarat, miercuri, directorul Direcției de Cultură Sibiu, Răzvan Pop, potrivit căruia Poliția trebuie să intervină în scopul stabilirii „acurateții documentelor”.