Ministerele care au în subordine structuri însărcinate cu gestionarea fondurilor structurale și de coeziune vor primi dreptul de a face angajări cu titlu temporar, salariații urmând să fie remunerați din fonduri europene, potrivit unui proiect de OUG postat pentru dezbatere pe site-ul MAEur.
Proiectul de ordonanță de urgență subliniază că angajarea de personal se face numai în cadrul respectivelor autorităților însărcinate cu gestionarea fondurilor structurale și de coeziune și exclusiv pentru realizarea atribuțiilor referitoare la gestionarea acestor fonduri. Angajarea personalului suplimentar se va face în afara numărului maxim de posturi aprobat și bugetat pentru instituția angajatoare și nu este condiționată de existența unui post vacant.
Reprezentanți ai MAEur au declarat, pentru MEDIAFAX, că instituțiile care vor putea face angajări sunt Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, Ministerul de Interne, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor, acestea în calitate de instituții la nivelul cărora funcționează Autoritățile de Management pentru diferitele programe operaționale.
Potrivit surselor citate, angajări se vor putea face și la Ministerul de Finanțe (Autoritatea de Certificare și Plăți). În cazul Ministerului Muncii, posibilitatea de angajare este valabilă și pentru o serie de instituții subordonate precum ANOFM, CNDIPT și pentru organisme intermediare regionale (OIR la nivel regional).
De asemenea, Ministerul Mediului are și structuri subordonate la nivel regional în cazul cărora se vor putea face angajări.
Posibilitatea de a face angajări va exista și la Ministerul Educației, în calitate de organism intermediar pe resurse umane de educație și de organism intermediar în cadrul programului de competitivitate pe partea de cercetare.
De asemenea, Ministerul Comunicațiilor va putea recruta personal, fiind organism intermediar în cadrul programului pentru competitivitate.
Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) va putea face de asemenea angajări, deoarece are o parte de structuri de gestiune, respectiv în cadrul ACIS.
De asemenea, Autoritatea de audit va putea face recrutări de personal, chiar dacă funcționează pe lângă Curtea de Conturi.
Potrivit proiectului de OUG, personalul va fi angajat cu contract pe perioadă determinată, „de preferință prin modalități care să nu greveze cheltuielile de personal ale instituțiilor publice”.
Modalitatea găsită în acest sens este asistența tehnică, acordată din fonduri europene României prin intermediul Programului Operațional Asistență Tehnică.
Astfel, personalul va fi angajat în afara schemei de personal aprobată și bugetată, prin intermediul unor proiecte finanțate din fondurile de asistență tehnică ale programului operațional în cadrul căruia instituția este beneficiar eligibil.
Potrivit proiectului de ordonanță de urgență, angajarea personalului se va face prin contract individual de muncă pe durată determinată de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii contractului în cadrul aceleiași autorități și după expirarea termenului. Totuși documentul precizează că durata cumulată a contractelor individuale de muncă ale unei persoane în cadrul respectivei instituții nu va putea fi mai mare de 3 ani.
Angajarea personalului se va face prin concurs, iar participanții trebuie să aibă diplomă de absolvire a unei instituții de învățământ superior.
„Angajarea persoanelor se va face exclusiv pe o funcție publică de execuție, similară celei existente în autoritatea responsabilă cu gestionarea instrumentelor structurale, cu grade stabilite în funcție de vechimea în muncă dobândită după absolvirea studiilor”, se arată în proiect.
Potrivit proiectului legislativ, persoanele cu o vechime de minim un an vor putea avea doar gradul asistent, cele cu o vechime de cel puțin 5 ani vor primi gradul principal, iar cei cu minim 9 ani vor primi „gradul superior”.
Salarizarea va fi în funcție de gradul obținut, după cum urmează: maxim lunar brut – 5.000 de lei pentru gradul asistent, maxim 7.000 de lei pentru gradul principal și 10.000 de lei pentru gradul superior.
Nota de fundamentare a proiectului de OUG precizează că, la 30 septembrie 2011, totalul posturilor ocupate era de 1941, dintre care 1796 reprezintă posturi active (persoane care lucrează efectiv și nu se află în diverse situații de suspendare a raportului de muncă), rata medie de personal activ fiind astfel de 83,15%. Potrivit documentului citat, insuficiența personalului activ în raport cu volumul de activitate se datorează atât migrării personalului cu expertiză către mediul privat, precum și neocupării posturilor vacante și a celor suspendate temporar în contextul constrângerilor bugetare.