Elevii de clasa a VIII-a care au susținut, miercuri, proba scrisă de matematică din cadrul evaluării naționale au putut obține minimum nota 5 dacă rezolvau câteva exerciții bazate pe calcule elementare și dacă desenau corect o piramidă patrulateră regulată, potrivit baremului.
Proba a avut trei subiecte.
Primul dintre ele a inclus mai multe exerciții extrem de simple, la care s-a verificat dacă elevii cunosc ordinea operațiilor (12 + 12:4) și formulele de calcul pentru media artimetică, perimetrul unui romb și aria unui cub.
La subiectul al doilea, cele mai multe puncte au fost acordate pentru desenarea unei piramide patrulatere regulate. Elevii au mai trebuit, printre altele, să calculeze o medie geometrică și să găsească soluția unei probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuației de gradul I („Într-o clasă sunt 26 de elevi. Dacă din clasă ar pleca două fete și trei băieți, atunci numărul fetelor ar fi egal cu dublul numărului băieților. Determinați numărul fetelor din clasă”).
Subiectul al treilea a conținut probleme de geometrie plană și în spațiu.
Pentru proba de miercuri a fost stablită, prin tragere la sorți, varianta de subiecte cu numărul 2.
Prima probă a evaluării de anul acesta, cea la limba română, s-a desfășurat luni și a împărțit elevii și părinții în două tabere, pe fondul controverselor legate de una dintre cerințele unui subiect.
Concret, elevilor li s-a cerut să spună felul propoziției subordonate din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii”, unii optând pentru răspunsul „subiectivă”, iar alții, pentru „predicativă”.
Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a recunoscut, marți, că subiectul a fost „ambiguu”, însă, în ciuda acestui fapt, lucrările la proba de limba română din cadrul evaluării naționale sunt corectate după baremul deja stabilit, potrivit căruia răspunsul corect este „propoziție subiectivă”.
Pop a mai spus, legat de subiectul respectiv, că Ministerul Educației a cerut părerea mai multor specialiști, inclusiv de la Academia Română, iar „90 la sută” dintre aceștia s-ar fi pronunțat în favoarea rezolvării prevăzute în barem.
Afișarea primelor rezultate este programată vineri, 29 iunie (până la ora 14.00). În aceeași zi, în intervalul orar 14.00-18.00 pot fi depuse contestațiile, care vor fi soluționate în zilele de 30 iunie și 1 iulie.
Rezultatele finale (după contestații) vor fi afișate la 2 iulie.
Admiterea în liceu se va desfășura în două etape. La prima dintre acestea vor participa elevii care au dat evaluarea națională și care vor avea media de admitere calculată ca medie artimetică dintre media notelor de la evaluare și media generală a anilor de gimnaziu.
În a doua etapă se vor înscrie, pe locurile rămase libere, elevii care nu au dat evaluarea, admiterea acestora urmând să se facă în ordinea descrescătoare a mediilor generale ale anilor de gimnaziu.