MINIface un nou pas important în istoria sa prin prezentarea unui concept de automobil nou și fascinant. Denumit Paceman Concept, acesta pare să țintească în viitor segmentul inaugurat de Land Rover cu Evoque. Versiunea de serie ar putea fi prezentată în 2012.
Cu exact zece ani în urmă, vizitatorii Salonului Auto Internațional din America de Nord (NAIAS) de la Detroit au fost martorii relansării mărcii MINI în America de Nord, ceea ce a fost semnalul începutului unei povești de succes fără egal. Acum, marca se pregătește să sărbătorească această aniversare de referință la NAIAS – care are loc în perioada 10-23 ianuarie 2011 – cu premiera mondială a MINI Paceman Concept. Acest studiu spectaculos pune bazele unei categorii complet noi de automobile, cu potențial pentru oferirea unei și mai mari plăceri a condusului și o versatilitate și mai mare pentru utilizarea zilnică.
Mini Paceman Concept preia punctele forte ale mărcii – caracterul unic, comportamentul asemănător cu al unui kart, agilitatea, calitățile dinamice și designul individual – și le conferă un aer proaspăt cu ajutorul tehnologiilor de ultimă oră și al unui concept inovator de caroserie. Prototipul combină apariția sportivă și masculină, versatilitatea și aspectul de coupé cu dimensiunile modelului MINI Countryman, cu patru uși. De asemenea, reunește conceptul clasic MINI, particularitățile definitorii pentru MINI Countryman și stilul unui coupé într-o manieră armonioasă.
Mini Paceman Concept, al cărui design de crossover îl face să fie primul Sports Activity Coupé (SAC) din segmentul mașinilor mici, îmbină elementele lifestyle cu calitatea premium.
Este automobilul ideal pentru persoanele tinere, moderne și extrovertite, cu stil de viață urban, care adoră manevrabilitatea de kart emblematic pentru Mini, cărora le place să iasă în evidență prin individualitate și pun mare preț pe personalitatea mărcii.
Limbajul masculin de design pe care îl are Mini Paceman Concept scoate în evidență atât identitatea independentă a conceptului, cât și apartenența la gama Mini. Prototipul cu patru locuri, ale cărui două uși mari și hayonul cu deschidere largă îl marchează drept un Mini inconfundabil, imprimă segmentului Sports Activity Coupe (SAC) o notă de originalitate.
Mini Paceman Concept păstrează partea frontală familiară gamei MINI, dar adaugă o notă distinctivă. Farurile delimitate de un contur cromat se extind mult înspre aripile față și, împreună cu capota cu volume puternice, accentuează caracterul impozant al părții frontale.
Mini Paceman Concept reproduce în mare designul grilei față de la Cooper S Countryman. Totuși, admisiile suplimentare în secțiunea inferioară a barei față asigură o ventilație îmbunătățită a frânelor și, împreună cu proiectoarele de ceață adâncite, accentuează latura sportivă a prototipului. Noua interpretare pe care Paceman Concept o dă elementului lateral care face trecerea între aripa față și panoul ușii, are atât rol de semnalizator, cât și de priză de aer. Elementul de design are un aspect robust și duce privirea de la montantul A către pasajul roților față, ceea ce îi oferă o notă sportivă și atrage atenția asupra roților. Concepute special pentru acest prototip, jantele mari de 19 țoli au menirea de a întări prezența sportivă a modelului.
„În contrast cu designul mult mai vertical de la Countryman, pentru prototipul Paceman Concept am accentuat liniile orizontale și am subliniat mai mult lățimea automobilului”, a explicat Marcus Syring, director pentru design exterior, pentru a justifica apariția puternică a conceptului. Noua interpretare a valorilor tradiționale ale unui coupé (termenul „coupé” vine din franceză, de la cuvântul „couper” care înseamnă „a tăia”) produce un hayon nou, omogen, care păstrează farmecul unic Mini. Proporțiile puternice și designul musculos al părților laterale ale automobilului, cu aripile spate proeminente, consolidează impresia atletică, neconvențională.
Stopurile, într-o nouă interpretare, sunt poziționate spre exteriorul părții spate și subliniază dominația liniilor orizontale, care curg paralel una față de cealaltă și accentuează ecartamentul lat al punții spate. La fel ca în cazul modelului Cooper S Countryman, spoilerul spate de la Paceman Concept are designul unui difuzor. Curentul de aer este canalizat printre cele două țevi de eșapament pe secțiunea șasiului, optimizând o dată în plus proprietățile aerodinamice ale automobilului. Chiar și locașul pentru numărul de înmatriculare copiază forma unei prize de aer în bara față, realizând o legătură stilistică între partea frontală și cea spate a automobilului.
Conceptul cu patru locuri măsoară 4.110 milimetri în lungime, 1.789 milimetri în lățime și 1.541 milimetri în înălțime. În stilul specific familiei, Paceman Concept are console extrem de scurte care conferă un accent deosebit taliei atletice a automobilului.
Interiorul de la Paceman Concept provine în mod deliberat din limbajul de design Mini. În spatele exteriorului masculin al studiului se află o esență elegantă, dar sportivă, care abundă de un sentiment de calitate premium. Panoul de instrumente este definit de formele concave distincte și de impresia de sportivitate funcțională pe care o creează. Gurile de aerisire, vitezometrul amplasat central “Centre Speedo” și levierul schimbătorului de viteze au elemente de contur largi, în culori contrastante. Consola centrală subțire, care maximizează spațiul pentru picioare atât la pilot, cât și la pasagerul din dreapta, se contopește între scaune sub forma Centre Rail, familiară de la Countryman, și creează o legătură funcțională și vizuală între scaunele față și cele din spate.
Încorporate în elementul eliptic principal sunt cotierele profilate, cu compartimente mari pentru stocare, mânerele ușilor cu design ergonomic și difuzoarele pentru sistemul de sonorizare.
În spatele scaunelor sport există două locuri confortabile individuale, ale căror spătare se unesc în părțile laterale pentru a crea un sprijin bine conturat. Aspectul de „lounge”, pe care acestea îl formează, subliniază apariția individuală și neconvențională a prototipului și transformă fiecare călătorie într-o experiență specială atât pentru pasagerii din spate, cât și pentru cei din față.
Atât din punct de vedere al spațiului, cât și ca reglaj al șasiului, Paceman Concept a fost conceput pentru a permite echiparea cu cel mai puternic motor disponibil în prezent în gama Mini. Supraalimentat cu turbină cu două elice, propulsorul de 1,6 litri de la Mini John Cooper Works oferă prototipului Paceman Concept posibilitatea de a atinge cel mai înalt nivel de performanță sportivă. Motorizarea cu patru cilindri dezvoltă 211 CP și generează un cuplu maxim de 260 Nm, care poate fi sporit temporar, în reprize scurte, la 280 Nm prin intermediul funcției Overboost.
Dezvoltat pe baza lui Countryman, conceptul Paceman primește platforma ideală pentru sistemul de tracțiune integrală permanentă ALL4, disponibil opțional. Acesta dispune de un diferențial central electromagnetic, dispus chiar înaintea raportului final care variază distribuția puterii între puntea față și cea spate. În condiții normale de condus, până la 50% din putere este transmisă spre roțile spate, iar acest procent poate ajunge, în condiții extreme, până la 100%.
Tehnologia șasiului a fost dezvoltată o dată în plus pentru Paceman Concept astfel încât să transforme potențialul motoarelor puternice, într-o agilitate care să fascineze. Comportamentul sportiv precis și confortul deosebit al călătoriei sunt îmbunătățite la Paceman Concept. Axul față dispune de suspensie MacPherson și Electric Power Steering (servodirecția asistată electric) cu asistare a puterii în funcție de viteză pentru a oferi modelului SAC acea agilitate pe care clienții o așteaptă din partea mărcii.
Puntea spate cu suspensie multibraț a fost dezvoltată pe baza experienței în șasiuri pe care o are BMW Group și este concepută pentru utilizare atât în versiune cu tracțiune față, cât și în varianta cu tracțiune integrală ALL4.
