România beneficiază, în urma negocierilor de aderare încheiate în decembrie 2004, de următoarele tipuri de fonduri europene: fonduri structurale, fondul de coeziune, fonduri pentru agricultură, dezvoltare rurală și pescuit, acestora adăugându-li-se și alte instrumente și programe de finanțare.
Suma totală alocată din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de Coeziune este de 19,668 miliarde de euro.
Fondurile structurale sunt destinate reducerii diferențelor de dezvoltare dintre statele membre ale Uniunii Europene și dintre regiunile acestora. Ele sunt împărțite în două categorii principale: Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și Fondul Social European (FSE).
Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) a fost înființat în anul 1975 și a devenit principalul instrument al politicii regionale a Comunității Europene. Obiectivul acestui fond este de a consolida coeziunea economică și socială în Uniunea Europeană prin diminuarea dezechilibrelor regionale. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 9 miliarde euro din FEDR.
Fondul Social European (FSE) a fost înființat în anul 1958 și a constituit, încă de la început, principalul instrument al politicii sociale europene. FSE reprezintă instrumentul financiar principal folosit de UE pentru a investi în cetățenii săi, pentru a-i ajuta să își desăvârșească educația și să își perfecționeze abilitățile, îmbunătățindu-și perspectivele obținerii unui loc de muncă. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 3,7 miliarde euro din FSE.
Pe de altă parte, separat de instrumentele structurale, UE alocă fonduri semnificative pentru agricultură, dezvoltare rurală și pescuit. Acestea sunt structurate pe mai multe instrumente: Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR); Fondul European pentru Pescuit (FEP) și Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA).
Nu în ultimul rând, România beneficiază de sume provenite din diverse instrumente sau programe de finanțare.
Agenția MEDIAFAX prezintă informații despre structura, obiectivele și cuantumul principalelor fonduri europene alocate României, bazate pe materiale ale Departamentului pentru Afaceri Europene și ale reprezentanței CE la București:
I. Fondurile structurale. Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și Fondul Social European (FSE).
România accesează sume din aceste fonduri prin intermediul a numeroase programe operaționale:
1. Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice – este un instrument negociat cu Uniunea Europeană prin care se urmărește încurajarea creșterii productivității întreprinderilor românești pentru reducerea decalajelor față de nivelul Uniunii Europene. Acest program acoperă domenile: sistemul productiv, în special cel al întreprinderilor mici și mijlocii, cercetare/dezvoltare, IT și Comunicații și Energie;
2. Programul Operațional Sectorial Transport – Principalii beneficiari ai Programului Operațional Sectorial Transport sunt administrațiile naționale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere și navale, și administrațiile naționale și regionale ale infrastructurii aeroportuare. De asemenea, operatorii transportului feroviar public de călători pot fi potențiali beneficiari. Bugetul total este de aproximativ 5,7 miliarde de euro, din care 1,09 miliarde de euro de la bugetul de stat.
3. Programul Operațional Sectorial Mediu – beneficiază de o finanțare totală de aproximativ 4,5 miliarde de euro, iar Autoritatea de Management pentru acest POR este constituită în cadrul Ministerului Mediului și Pădurilor.
4. Programul Operațional Regional – Programul Operațional Regional din România este finanțat prin unul dintre fondurile structurale ale Uniunii Europene – Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Acesta sprijină regiunile UE care au un PIB pe cap de locuitor sub 75% din media europeană. Bugetul total alocat POR este de aproximativ 4,4 miliarde euro în primii 7 ani după aderare (2007-2013). Finanțarea UE reprezintă aproximativ 84% din bugetul POR. Restul provine din fonduri naționale, cofinanțare publică (14%) și cofinanțare privată (2%).
Distribuția fondurilor se realizează pe axele prioritare ale Programului Operațional Regional. Fiecare axă prioritară are alocat un anumit buget și cuprinde un număr de domenii cheie de intervenție care urmăresc realizarea unor obiective de dezvoltare. Axa Prioritară 1: Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – poli urbani de creștere (30% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 2: Îmbunătățirea infrastructurii regionale și locale de transport (20,35% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 3: Îmbunătățirea infrastructurii sociale (15% din bugetul POR); Axa Prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional și local (17% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 5: Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului (15% din bugetul alocat POR; Axa Prioritară 6: Asistență tehnică (2,65% din bugetul alocat POR)
5. Programul Operațional Asistență Tehnică (POAT) – Obiectivul global al acestui program este de a asigura sprijinul necesar procesului de coordonare și de a contribui la implementarea și absorbția eficace și transparentă a instrumentelor structurale în România.
Întrucât programul răspunde unor nevoi identificate pentru întregul sistem de management și implementare a instrumentelor structurale, comune în unele cazuri pentru mai multe categorii de actori, programul este prin natura sa orizontal. Celelalte Programe Operaționale (PO) pot primi sprijin în cadrul POAT în vederea implementării operațiunilor care vizează părțile implicate în două sau mai multe programe operaționale. În același timp, POAT oferă sprijin sporit procesului de coordonare și sistemului de control financiar și audit. Programul Operațional Asistență Tehnică este un program cu cerere deschisă de proiecte cu depunere continuă în perioada februarie 2008 – ianuarie 2015.
6. Programul de Cooperare Transfrontaliera Ungaria-Romania – Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013 continuă programele de cooperare transfrontalieră implementate în trecut în regiune (Interreg IIIA în Ungaria și Phare CBC în România) fiind implementat în cadrul unei structuri instituționale comune, prin utilizarea de fonduri comune, totodată extinzând și dezvoltând rezultatele și experiențele acumulate anterior. 248 de milioane de Euro sunt disponibili pentru stimularea cooperării transfrontaliere în perioada 2007-2013, sumă care se compune din contribuția UE prin Fondul European de Dezvoltare Regională și contribuția celor două State Membre.
7. Programul Operational de Cooperare Ungaria-Slovacia-Romania-Ucraina – Obiectivul general al Programului este de a promova, cu sprijinul Uniunii Europene, activități care să intensifice și adâncească cooperarea socială și economică dintre regiunile Ucrainei și ale Statelor Membre care au graniță comună. Programul de Cooperare Transfrontalieră ENPI Ungaria-Slovacia-România-Ucraina va fi implementat în perioada 2007-2013 la granițele externe cu Ucraina ale Statelor Membre participante. Programul a demarat la 23 septembrie 2008 după aprobarea sa de către Comisia Europeană. Alocația financiară a programului este de 68,638,283 Euro din fonduri ENPI, pe o perioadă de șapte ani. Programul oferă potențialilor beneficiari o gamă variată de oportuntăți prin intermediul celor patru priorități – Dezvoltare economică și socială, Îmbunătățirea calității mediului înconjurător, creșterea eficienței managementului la graniță și Sprijinirea cooperării „people-to-people”.
8. Programul de Cooperare Transnațională Sud-Estul Europei – Este parte a Obiectivului de Cooperare Teritorială Europeană pentru perioada financiară 2007 – 2013, având ca scop general promovarea unei dezvoltări teritoriale echilibrate. Acoperă 16 țări, inclusiv România, și beneficiază de o alocare financiară din FEDR de 206,7 milioane de euro, sum la care se adaugă contribuții naționale în cuantum de 245,1 milioane de euro.
9. Programul de Cooperare Interregională INTERREG IV – Este finanțat din FEDR cu un buget total de 405.094.936 de euro pentru perioada 2007-2013. Aria eligibilă o constituie proiecte din toate cele 27 de state membre plus Norvegia și Elveția. Programul este structurat pe două axe prioritare: „Inovare și economia cunoașterii” și „Mediu și prevenirea riscurilor”. Finanțarea se acordă în proporție de 85% din fonduri FEDR plus 13% fonduri de la bugetul de stat și 2% contribuție minimă a beneficiarului.
10. Programul pentru Rețeaua de dezvoltare urbană URBACT II
11. Programul de Cooperare interregională INTERACT II
12. Programul Operațional de Cooperare interregională ESPON 2013
Din Fondul Social European (FSE), sumele sunt accesate prin următoarele programe operaționale.
13. Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane
Autoritatea de Management (AM) pentru Programul Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) este constituită în cadrul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.
14. Programul Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative
II. Fondul de coeziune
România accesează sume importante și din Fondul de Coeziune (FC), instrument care ajută statele membre cu un produs național brut (PNB) pe cap de locuitor sub 90% din media comunitară să-și reducă diferențele dintre nivelurile de dezvoltare economică și socială și să-și stabilizeze economiile.
Fondul de Coeziune servește politicii de coeziune, politică prin care Uniunea Europeană urmărește promovarea progresului economic și social și eliminarea disparităților care există între standardele de viață la nivelul diferitelor regiuni și state membre. Conceptul de coeziune economică și socială a apărut ca politică europeană de sine stătătoare prin Actul Unic European (1986) iar prin Tratatul de la Maastricht (1992) a fost corelat cu realizarea uniunii economice și monetare. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 6,6 miliarde euro din FC care sunt accesate prin următoarele programe operaționale:
1. Programul Operațional Sectorial Transport
2. Programul Operațional Sectorial Mediu
III. Fonduri pentru agricultură, dezvoltare rurală și pescuit
România accesează sume din mai multe fonduri specializate dezvoltării agricole, rurale și pescuitului
1. Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)
FEADR contribuie la îndeplinirea obiectivelor de creștere a competitivității agricole și forestiere, de management agricol și mediu, de îmbunătățire a calității vieții și diversificare a activităților economice în perimetrele ce variază de la zone rurale cu populație redusă până la zonele rurale periurbane aflate în declin sub presiunea centrelor urbane.
Suma totală destinată dezvoltării rurale pentru perioada 2007-2013 este de 802 milioane euro la care se adaugă circa 101milioane euro, prin Programul European de Redresare Economică, pentru noile provocări (schimbări climatice și gestiunea resurselor de apa precum și dezvoltarea infrastructurii în bandă lată).
2. Fondul European pentru Pescuit (FEP)
FEP va implementa Politica Comună de Pescuit care se referă la asigurarea pe termen lung a activităților de pescuit printr-o exploatare eficientă a resurselor acvatice, la dimensionarea flotelor de pescuit, precum și dezvoltarea și îmbunătățirea vieții marine, a lacurilor și zonelor de coastă afectate de activitățile intensive de pescuit și acvacultură. României i-a fost alocat un buget total de 230 milioane euro, pentru perioada 2007-2013, sumă ce va fi accesată prin Planul Operațional Pescuit, responsabil fiind Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
3. Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA)
Prin acest fond se acordă subvențiile sub formă de plăți directe la hectar în cadrul măsurilor de piață pentru implementarea mecanismelor comerciale. Responsabil de absorbția sumelor provenind din acest instrument de finanțare este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Suma totală alocată prin FEGA pentru perioada 2007- 2013 este 660 milioane euro.
IV. Instrumente financiare
1. Instrumentul European de Vecinătate și Parteneriat (ENPI) urmărește dezvoltarea cooperării între UE și zona mediteraneană, est-europeană și țările sud-caucaziene. Instrumentul simplifică procedurile de acordare a asistenței și dezvoltă capacitatea UE de a susține cooperarea la hotarele sale, inclusiv prin susținerea cooperării transfrontaliere și transnaționale. Instrumentul este utilizat prin Programele Operaționale de Cooperare Ungaria-Slovacia-România-Ucraina, România-Serbia și Marea Neagră, punct național de contact pentru toate cele 3 programe fiind Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului.
2. Instrumentul pentru Asistența de Preaderare (IPA). Începând din ianuarie 2007, Instrumentul pentru Asistentă de Preaderare (IAP) înlocuiește o serie de programe și instrumente financiare comunitare destinate țărilor candidate sau țărilor potențial candidate la aderare, și anume programele PHARE, PHARE CBC, ISPA, SAPARD, CARDS și instrumentul financiar pentru Turcia. Domeniile de intervenție ale Instrumentului pentru Asistență de Preaderare (IAP) cuprind cinci componente: ajutor pentru tranziție și consolidarea instituțiilor; cooperare transfrontalieră (cu statele membre ale UE și celelalte țări eligibile pentru IPA); dezvoltare regională (transport, mediu și dezvoltare economică); dezvoltarea resurselor umane (consolidarea capitalului uman și combaterea excluziunii); dezvoltare rurală.
V. Alte fonduri
1. Fondul de solidaritate al UE (FSE)
FSE a fost instituit pentru a permite Comunității să răspundă rapid, eficient și cu ușurință situațiilor de urgență. Obiectivul acestui fond este de a facilita exprimarea solidarității UE față de populația unui Stat Membru sau în curs de aderare, care a fost afectată de un dezastru natural major. România a accesat acest fond pentru inundațiile din 2005 și 2008 sumele acordate fiind de 71,2 milioane euro, respectiv 11,8 milioane euro.
2. Fondul European de Ajustare la Globalizare (FEAG)
Fondul a fost destinat inițial finanțării măsurilor de sprijin acordat lucrătorilor disponibilizați din cauza globalizării. În anul 2009, Regulamentul privind FEAG a fost revizuit, pentru a extinde temporar, până la 31 decembrie 2011, domeniul de aplicare al Fondului, astfel încât acesta să răspundă de o manieră eficientă disponibilizărilor provocate de criza financiară și economică. Instituții responsabile pentru accesarea sumelor provenind din acest instrument sunt Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.
3. Fondul European pentru Refugiați III
Obiectivul general al Fondului European pentru Refugiați este sprijinirea și încurajarea eforturilor depuse de statele membre de a admite refugiații și persoanele deplasate în teritoriu și de a face față efectelor acestei admiteri, ținând seama de legislația comunitară în domeniu. Instituția responsabilă este Ministerul Administrației și Internelor.
4. Fondul European de integrare a resortisanților țărilor terțe
Obiectivul general al Fondului European de Integrare a Resortisantilor țărilor terțe este sprijinirea eforturilor depuse de statele membre de a permite resortisantilor țărilor terțe cu origini economice, sociale, culturale, religioase, lingvistice și etnice diferite să întrunească condițiile de rezidență și de a înlesni integrarea acestora în societățile europene. Instituția responsabilă este Ministerul Administrației și Internelor.
5. Fondul European de Returnare
Obiectivul general al Fondului European de Returnare este sprijinirea și încurajarea eforturilor depuse de statele membre de a gestiona mai bine returnarea, sub toate aspectele sale, pe bază conceptului de gestionare integrată și prin prevederea unor acțiuni comune care să fie puse în aplicare de către statele membre sau a unor acțiuni la nivel național, acțiuni care contribuie la îndeplinirea obiectivelor comunitare legate de principiul solidarității, ținând seamă de legislația comunitară în domeniu și cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale.
6. Fondul pentru Frontiere Externe
Fondul pentru Frontierele Externe, este accesibil României începând cu anul 2010, respectiv după încheierea implementării Facilității Schengen
7. JASPERS, JEREMIE, JESSICA
În contextul politicii de coeziune, a fost demarată cooperarea între Comisia Europeană (DGRegio), Banca Europeană de Investiții și alte instituții financiare pentru sprijinirea țărilor beneficiare (în principal în noile state membre și țările în curs de aderare al UE) în vederea pregătirii proiectelor care vor fi finanante prin fondurile structurale și de coeziune în perioada 2007-2013. Astfel, au fost stabilite 3 inițiative:
– JASPERS: Asistență comună pentru susținerea proiectelor în regiunile europene;
– JEREMIE: Resurse europene comune pentru întreprinderi mici și mijlocii;
– JESSICA: Asistență comună pentru investiții durabile în zonele urbane.
Miruna Badea