MFP propune reducerea cu o treime a posturilor de la Vamă și Garda Financiară



Ministerul Finanțelor Publice propune desființarea a 2.140 posturi de la Autoritatea Națională a Vămilor (ANV) și Garda Financiară (GF), cele mai ample reduceri urmând să fie operate în rândul lucrătorilor vamali, unde ar putea fi disponibilizați 1.427 de angajați.
Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern, personalul ANV va fi limitat de la maximum 4.586 de posturi la 3.159 de posturi, ceea ce înseamnă o reducere cu 31%.
În același timp, structura Gărzii Financiare va avea cel mult 1.092 de posturi, comparativ cu 1.805 în prezent, reprezentând o tăiere de personal de aproape 40%.
Astfel, numărul de posturi cumulate de la cele două instituții va fi redus cu o treime.
Proiectul privind organizarea ANV scoate de sub avizul ministrului Finanțelor Publice numirea directorilor executivi și directorilor executivi adjuncți ai direcțiilor regionale pentru accize și operațiuni vamale și cei din București, care vor fi aprobați prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la propunerea vicepreședintelui ANAF care conduce Vama.
De asemenea, avizul conform al președintelui ANAF va fi necesar numai pentru șefii birourilor vamale, celelate persoane cu atribuții de conducere fiind numite fără alte avize direct de către vicepreședintele ANAF care conduce ANV.
Încadrarea personalului de la ANV și Garda Financiară în limita numărului de posturi și în noua structură organizatorică se va face în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a celor două hotărâri de guvern.
Comisarul general al Gărzii Financiare va fi ajutat în activitatea de conducere de doi comisari generali adjuncți, aceștia având calitatea de funcționari publici de conducere. Astfel, din structura de conducere va dispărea postul de comisar general prim-adjunct, precum și o poziție de comisar general adjunct.
În același timp, secțiile județene și secția Municipiului București sunt unități teritoriale ale Gărzii Financiare fără personalitate juridică, în subordinea Comisariatului General. Ca urmare a pierderii personalității juridice, patrimoniul, arhiva, execuția bugetară și orice alte bunuri ale secțiilor județene și a Secției Municipiului București ale Gărzii Financiare, vor preluate de Comisariatul General, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii.
Pe de altă parte, președintele ANAF, Sorin Blejnar, a declarat recent că va desființa până în luna septembrie circa 150 de administrații financiare, reprezentând mai mul de o treime din cele 424 de unități existente în prezent.
„Va fi un plan gradual care se va realiza probabil în una sau două etape, astfel încât până în luna septembrie să se încheie procedura de desființare a acestor administrații”, a spus atunci Blejnar.
El a precizat că procesul va începe în perioada următoare și va viza în principiu administrațiile comunale și orășănești, cu o pondere mică în veniturile colectate de ANAF la bugetul statului.
Desființarea acestor administrații face parte dintr-un program mai amplu de restructurare a ANAF, care va presupune și disponibilizări și relocări de personal.