Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) va acorda companiei americane Ford, în perioada 2008-2012, un ajutor de stat de 143 milioane euro, din care 17,5 milioane euro în acest an dacă grupul va realiza la Daewoo Automobile Craiova investițiile programate, de 145 milioane euro.
Ford a preluat anul trecut 72,4% din acțiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Contractul de privatizare a fost analizat de Comisia Europeană (CE), care a solicitat României să recupereze un ajutor de stat ilegal în valoare de 27 milioane de euro.
Ajutorul de stat de 143 milioane de euro, prevăzut a fi acordat de MEF pentru investițiile Ford în valoare totală de 675 milioane de euro, a fost autorizat, în luna aprilie, de către CE. Proiectele de investiții vizează extinderea, modernizarea și renovarea a două uzine existente, achiziționate de Ford pentru producția de vehicule și, respectiv, de motoare.
Conform unui proiect de ordonanță de urgență, inițiat de MEF, Ford trebuie să realizeze anul viitor investiții de 172 milioane de euro la uzina de autovehicule și de cinci milioane de euro la uzina de motoare.
În 2010, Ford va trebuie să aloce pentru producția de autovehicule 72 milioane de euro, fondurile prevăzute pentru 2011 fiind de 50 milioane de euro, iar în 2012 de 50 milioane de euro, astfel încât investiția totală în uzina de vehicule să ajungă la 494 milioane de euro, din care 435 milioane să reprezinte cheltuieli eligibile. CE a avizat acordarea unui ajutor de stat din partea României de 94,45 milioane de euro pentru acest program de investiții.
În ceea ce privește, uzina de motoare, investițiile Ford vor fi începute în 2009 (cinci milioane de euro) și continuă cu 28 milioane de euro în 2010, 100 milioane de euro în 2011, respectiv 48 milioane euro în ultimul an prevăzut pentru finalizarea lucrărilor. Suma totală pentru investiția în producția de motoare trebuie să ajungă la 181 milioane de euro, 165 reprezentând cheltuieli eligibile. În funcția de cheltuielile efecutuate, statul român poate acorda Ford un ajutor de stat de maxim 48,55 milioane de euro.
„În primii cinci ani, noile motoare produse la uzina Ford din Craiova vor fi folosite exclusiv în interiorul grupului Ford”, se arată în proiectul de act normativ.
Ford a anunțat, în luna aprilie, că proiectele, care urmează să fie implementate progresiv, includ automatizarea unor linii de producție existente în secția presaj, retehnologizarea și modernizarea secției caroserii, modernizarea și extinderea capacității și flexibilității secției vopsitorie.
Președintele Ford Europa, John Fleming, a anunțat, în urmă cu cinci zile, că la uzina Ford de la Craiova va fi produs, începând din 2010, un autoturism de clasă mică, iar în 2011-2012 va fi lansat un vehicul comercial de capacitate medie.
Compania Ford a invitat în România 40 dintre cei mai importanți furnizori din industria auto. Furnizorii nu vor fi aleși numai după criteriul costurilor, ci și în funcție de performanță. Printre firmele invitate de Ford figurează Faurecia (Franța), Trelleborg Automotive (Suedia) și Amtek Group (India).