MEF a elaborat un nou proiect de lege privind rambursarea a 400.000 dolari reprezentând rata pentru 2008 aferentă unui credit acordat de SUA Guvernului Stolojan în 1992 pentru cumpărarea de bumbac, după ce Parlamentul a respins în primăvară un proiect similar, care prevedea plata a 830.000 dolari.
Camera Deputaților a respins, în luna martie, un proiect de lege prin care Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) era abilitat să achite Guvernului SUA, din bugetul de stat, o sumă de 830.000 de dolari reprezentând rate de capital, dobânzi și alte cheltuieli externe aferente perioadei 2005-2007.
Creditul a fost acordat de SUA în anul 1992 pe o perioadă de 30 de ani, având o valoare de 10 milioane de dolari. Împrumutul a fost contractat de Guvernul român, condus la acea dată de Theodor Stolojan, pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA, iar pentru realizarea importului au fost desemnați, prin licitație, cinci operatori economici, respectiv Românoexport, Tricorom, Textilcotton, Impex Overseas Corp și Tuvic Impex. Cele cinci firme au plătit dobânzile la creditele contractante doar până în 1998.
Noul proiect de lege prevede ca MEF să achite, de la bugetul de stat, o cotă parte a creditului acordat de Guvernul SUA în valoare de 400.000 de dolari, din care 250.942 dolari reprezintă rata de capital pentru anul 2008, suma de 112.924 de dolari dobânzi și comisioane, iar restul de 36.133 dolari alte cheltuieli externe, au declarat pentru MEDIAFAX surse din Ministerul Economiei.
Potrivit acestora, prin proiectul de lege, MEF va fi abilitat să depună toate diligențele pentru a recupera creanțele de la debitori, adică de la cele cinci firme, sume care apoi vor fi vărsate la bugetul de stat.
Conform surselor, cele cinci firme au plătit, în perioada 1993-1998, peste 1,13 milioane de dolari din creditul acordat de Guvernul SUA, iar începând cu anul 1999 plățile au fost realizate de Ministerul Economiei.
În perioada 1999-2005, autoritățile au realizat, prin Legile 588/2001, 5436/2004, respectiv 125/2006, plăți în valore totală de 2,94 milioane dolari pentru acoperirea ratelor și dobânzilor creditului contractat.
În 2009, suma totală a datoriei publice aferentă acestui credit se ridică la 356.338 de dolari.
Sursele citate nu au menționat dacă până în prezent a fost achitată suma de 830.000 dolari, care a fost respinsă în martie de Parlament.
La o zi după ce parlamentarii au respins proiectul de lege, președintele Camerei Deputaților, Bogdan Olteanu, le-a transmis ministrului Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, și președintelui Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, să recupereze datoria publică externă cauzată de cele cinci companii girate de Guvernul condus de Stolojan.
„Parlamentul s-a văzut nevoit să decidă asupra unei situații extrem de sensibile: să legifereze o ilegalitate a firmelor patronate de către Guvernul Stolojan sau să pună în pericol cuvântul României, ca partener economic de încredere al Statelor Unite. În ambele cazuri, singurii perdanți din această situație generată de incapacitatea fostului premier Stolojan sunt cetățenii României, care se văd nevoiți să plătească din buzunar o altă datorie marca Theodor Stolojan”, susținea Bogdean Olteanu, într-un comunicat al Camerei Deputaților, din luna martie.
Totodată, Partidul Național Liberal (PNL) a anunțat, în luna martie, că va solicita Direcției Naționale Anticorupție și Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a României să stabilească vinovații pentru neplata ratelor pentru creditul de 10 milioane de dolari.
În replică, prim-vicepreședintele Partidului Democrat-Liberal, Theodor Stolojan, a declarat, la acea dată, că atacurile PNL privind creditul guvernamental din SUA, contractat când era prim-ministru, denotă un politicianism de o demagogie greu de explicat și a susținut că guvernele care i-au urmat sunt responsabile pentru nerambursarea datoriei.
„A fost un credit guvernamental pentru a ajuta industria românească din domeniu și România are obligația să ramburseze acest împrumut. Singurul semn de întrebare pe care îl am eu este următorul. În momentul în care au fost privatizate acele fabrici care au folosit bumbacul, statul român trebuia să recupereze resursele pentru rambursarea creditului. Dacă nu a făcut-o, rău au făcut”, a declarat, la acea dată, Stolojan.
La finele lunii martie, AVAS a transmis MEDIAFAX că instituția a fost abilitată să recupereze creanțele de la firmele Românoexport și Tricorom, întrucât cei doi debitori aveau încheiate contracte de cesiune cu Bancorex și BCR.
„Valoarea nominală a creanței preluate de la Românoexport, în valoare de 55,46 milioane lei, a fost consolidată la o sumă de 35,3 milioane dolari, până în luna martie AVAS reușind să recupereze integral această sumă”, potrivit datelor instituției transmise MEDIAFAX.
În ceea ce privește Tricorom, AVAS arată că a preluat de la Bancorex o creanță bancară neperformantă cu o valoare de 1,84 milioane lei, consolidată la 1,15 milioane dolari, din care a recuperat 250.778 de dolari.
Suma a fost recuperată prin valorificarea clădirilor și a terenului din patrimoniul societății, prin organizarea a șase licitații, rămânând nevândut un stoc de textile fără desfacere.
Ulterior vânzării activelor, societatea a solicitat Tribunalului București, în anul 2003, deschiderea procedurii de faliment.
De recuperarea creanțelor de la Textilcotton, Impex Overseas Corp și Tuvic Impex se ocupă MEF, care a acționat în justiție cele trei firme.
Conform notei de fundamentare a proiectului de lege, titlurile executorii care vor fi pronunțate în contradictoriu cu MEF în litigiile privind recuperarea contravalorii în lei a obligațiilor financiare, de la importatori, se pun în executare de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.