Ultimii doi ani au fost dificili pentru industria auto europeană, iar situația se va menține și în 2008, în condițiile în care producătorii de pe continent vor continua să întâmpine probleme în creșterea cotei de piață și a profitabilității, potrivit agenției de evaluare financiară Moody’s.
„La nivel global, anticipăm, pentru următorii cinci ani, o majorare de circa 3% a cererii pentru mașini și camioane, alimentată în principal de piețe precum Brazilia, Rusia, India și China”, a declarat Falk Frey, vicepreședinte al Moody’s și autor al unui raport privind perspectivele industriei de automobile.
În cazul piețelor vest-europene, reprezentantul agenției de evaluate se așteaptă ca numărul înmatriculărilor de vehicule să se mențină în 2008 la nivelul anului trecut, a spus Frey.
Stagnarea cererii pe principalele piețe din Europa Occidentală reprezintă unul din cei cinci factori considerați esențiali de Moody’s pentru evaluarea ratingurilor producătorilor europeni de echipamente în acest an.
Primul factor este capacitatea de producție prea mare în anumite regiuni. Potrivit Moody’s, balanța dintre reducerea capacității în Europa Occidentală, construirea unor noi fabrici în Europa de Est și cererea crescută din această regiune rămâne echilibrată, în cel mai bun caz. Acest echilibru nu rezolvă problema supracapacității de circa 20-25% din vestul continentului.
În schimb, țările în curs de dezvoltare vor continua să alimenteze creșterea numărului de noi înmatriculări de mașini pe parcursul anului 2008 și ulterior.
Cererea din aceste state, precum și de pe piețele emergente este determinată de avansul economic rapid, majorarea venitului pe cap de locuitor și creșterea populației.
Totuși, expansiunea economică rapidă conduce la o creștere a vânzărilor extrem de volatilă, iar marjele de profit sunt cu mult sub cele înregistrate pe piețele europene occidentale, potrivit Moody’s.
O altă problemă o reprezintă ratele de schimb valutar.
În plus, prețurile ridicate ale petrolului și materiilor prime au sporit costurile de producție, în timp ce reglementările mai stricte în domeniul poluării și posibila introducere a unor taxe în funcție de volumul emisiilor poluante ar putea determina o modificare a cererii pentru noi vehicule, de la cele de dimensiuni mari și vehicule sport utilitare la automobile cu un consum eficient de carburanți.