MDRT:Legea publicității,în vigoare după modificarea datei limită pentru amplasamente deja autorizate



Legea privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, elaborată la inițiativa MDRT, va putea fi aplicată după modificarea de către Parlament a datei-limită până la care mijloacele de publicitate pot fi menținute în amplasamentele autorizate, 1 ianuarie 2012, conform deciziei CCR.
O prevedere din legea publicității outdoor a fost declarată neconstituțională, judecătorii Curții Constituționale (CC) admițând, miercuri, cu unanimitate de voturi o sesizare USL, care a reclamat neconstituționalități ale actului normativ.
„În urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, Curtea Constituțională a admis sesizarea și a constatat că sintagma «dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012» cuprinsă în art.56 alin.(1) din Legea privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate este neconstituțională”, se arată într-un comunicat al Biroului de presă al CC remis, miercuri, agenției MEDIAFAX.
Respectivul alineat prevede că „mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menținute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012”.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT) remis joi agenției MEDIAFAX, în acest condiții, această dată este anterioară momentului promulgării legii.
„MDRT a avut inițiativa Legii privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate ca urmare a dezorganizării și a modului haotic în care este realizată în prezent publicitatea stradală în majoritatea localităților din țară. Legea stabilește cadrul general prin care autoritățile administrației publice locale vor putea elabora regulamentul local privind amplasarea mijloacelor de publicitate și adaugă condiții mai restrictive gândite pentru a proteja aspectul vizual al localităților și siguranța cetățenilor”, precizează ministerul.
Legea va interzice, printre altele, acoperirea cu orice mijloc de publicitate a suprafețelor vitrate ale clădirilor, precum și amplasarea de mijloace de publicitate pe obiectele de artă monumentală, pe clădirile reprezentând monumente istorice, pe arbori, pe zona carosabilă a străzilor și a drumurilor, în intersecții, în sensurile giratorii și în spațiul destinat circulației autovehiculelor și semnalizării rutiere. Legea mai prevede că regulamentul local privind amplasarea mijloacelor de publicitate va fi corelat cu prevederile documentațiilor de urbanism aprobate, iar, în procesul de stabilire a regulamentului, vor fi consultați și specialiști din urbanism, arhitectură, design și peisagistică.
După promulgare, autoritățile publice locale vor fi responsabile cu aplicarea prevederilor legii, inclusiv cu desființarea construcțiilor/amplasamentelor care nu vor respecta prevederile legale. MDRT, prin instituțiile din subordine și în conformitate cu atribuțiile sale actuale, va urmări respectarea prevederilor legale în ceea ce privește amplasarea mijloacelor de publicitate stradală și va putea interveni acolo unde se constată lipsă de acțiune la nivel local.
Ministrul Dezvoltării Regionale și Turismului, Elena Udrea, a explicat că această lege este absolut necesară dacă se dorește ca orașele noastre să arate civilizat și să fie atractive și sigure pentru turiști și pentru locuitorii lor.
„Am întâmpinat o opoziție foarte mare la adresa acestei legi din partea reprezentaților industriei, care au interese de sute de milioane de euro. Ca oricare cetățean, însă, și eu sunt deranjată de aspectul pe care Capitala și alte orașe au ajuns să-l aibă din cauza miilor de panouri, bannere și firme care atârnă peste tot. Capitala, ca să iau cel mai rău exemplu, arată astăzi ca un bazar în care ne-am scos cu toții cearșafurile la uscat. Nu interzicem publicitatea stradală, vrem doar să o transformăm într-o activitate civilizată, care să nu agreseze vizual cetățenii și să nu pună în pericol siguranța publică. De multe ori, panourile sunt amplasate în puncte cu vizibilitate pentru firma care-și promovează produsul, dar care afectează traficul auto și pietonal. Dacă vrem ca orașele noastre să arate civilizat și să fie atractive și sigure pentru turiști și pentru locuitorii lor, această lege trebuia adoptată. Niciunde în Europa nu este haosul de la noi în centrele orașelor, clădiri de patrimoniu acoperite de bannere publicitare, panouri care ascund semne de circulație sau care blochează trei sferturi din trotuare! Este o lege pe cât de contestată de cei cu interese, pe atât de necesară oamenilor de rând!”, a declarat ministrul Elena Udrea, potrivit comunicatului MDRT.