Mazda a mizat dintotdeauna pe echilibru. Este o calitate naturală inoculată în automobilele mărcii japoneze. Așa se explică și faptul că la o Mazda nu vei găsi niciodată dezacorduri între design, calitate, sau tehnologie. Sunt oferite în egală măsură în pachetul „standard” ca semn de respect față de client. Politica va continua să fie onorată în viitor și de noul Mazda 3. Acesta va încorpora noul limbaj promovat de Mazda6 și Mazda2, ce se bazează pe funcționalitate și stil unic. Viitoarea generație va juca un rol decisiv, producătorul asiatic având șanse ca în următorii patru ani să detroneze Nissan aflat pe locul 3 în topul constructorilor japonezi de automobile, date fiind creșterea fulminantă a vânzărilor în primul semestru din 2008. Potrivit mai multor surse din interior care au dorit să rămână anonime susțin că munca la noua generație Mazda 3 s-a încheiat de ceva timp însă oficialii nu s-au decis asupra datei și locului unde compacta japoneză va debuta oficial. Locațiile nu pot fi decât trei Paris (octombrie 2008) Los Angeles (noiembrie 2008) sau Geneva (martie 2009). Din punct de vedere stilistic niponii spun că între actualul și viitorul model doar emblema de pe calandru va mai fi aceeași. Designul noului Mazda3 va prelua frânturi din conceptul Nagare și se va inspira din liniile progresive ale prototipului Ryuga. Exteriorul va contribui esențial la redefinirea identității modelului din segmentul C, acesta apelând la imaginea unui vehicul rasat cu serioase valențe sportive. Următoarea generație va fi caracterizată de o dinamică mai bună a motoarelor, o estetică a exteriorului atent elaborată în timp ce designul habitaclului va fi modelat în stilul sedanului Mazda6, partea din față fiind „construită în jurul șoferului”. În ce direcție va evolua și cum se va raporta viitorea compactă japoneză vom afla cel mai probabil în toamna acestui an, urmând ca noul Mazda3 să ajungă la concesionari abia în primăvara lui 2009. Din informațiile deținute până la această oră știm că vor fi oferite ca și până acum două versiuni de caroserie sedan și sport-compactă cu cinci uși. Gama de motorizări va consta din unități pe benzină de 1.5 și 2.5 litri la care se aduagă și două agregate diesel de 1.6 și 2.0 litri.