La Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina din orașul Gura Humorului s-a deschis vineri după-amiază expoziția de artă decorativă cu genericul „Matrice 2011”, a artistului plastic Radu Bercea.
Stările și etapele evolutive ale vieții, până la supremul moment al sacrificiului
Expoziția, care continuă șirul manifestărilor expoziționale din acest an ale artistului humorean (în luna iunie, Radu Bercea a prezentat, în Salonul Alb
al Casei de Cultură “Platon Pardău” din municipiul Vatra Dornei, expoziția intitulată „Deco Art”, iar la sfârșitul primei decade a lunii în curs a avut o expoziție personală în cadrul salonului organizat cu prilejul Festivalului Internațional de Grafică Satirică și Literatură Umoristică „Umor… la Gura Humorului), etalează un număr de 34 de lucrări realizate în această vară.
O reîntâlnire cu „un artist complex”, așa cum l-a apreciat pe expozant prof. Elvira Romaniuc, directorul Muzeului Obiceiurilor Populare din Bucovina, un artist care revine pe simeze cu lucrări executate „într-o tehnică nouă, prin care încearcă să se întoarcă la origini”, lucrări în care codifică stările și etapele evolutive ale vieții ajungând până la supremul moment al sacrificiului.
„Descompune duhul existenței în interiorul unor lucruri pe lângă care trecem nepăsători”
Unul dintre vechii prieteni ai lui Radu Bercea, scriitorul și jurnalistul Aurel Brumă, cel care, așa cum a spus Elvira Romaniuc, „a fost una dintre vocile remarcabile ale Radio Iași”, și-a asumat prezentarea autorului și a expoziției, o desfășurare vizuală în care Radu Bercea „nu ne propune tablouri, ci stări”.
Prezentându-l pe autorul lucrărilor (lucrări care sunt aidoma unor „cioburi de oglindă”, prin care privitorul „poate să intre în armonie cu propria simțire”) ca fiind „diplomatul care reprezintă orașul Gura Humorului în varii spații de existență umană” (Radu Bercea a expus de la malul Balticii, din Letonia, până la Rio Negro, în Brazilia), Aurel Brumă a subliniat faptul că artistul „descompune duhul existenței în interiorul unor lucruri pe lângă care trecem nepăsători”.
„Reinițierea în datul nostru primordial”
Fie că este vorba de cochilii de melci și scoici, „armuri” pentru mici ființe „luminate de duh” prin picurarea unui strop de auriu sau albastru, fie că sugerează zborul prin desprinderi telurice și desfășurări fâlfâitoare de aripi (pentru că, așa cum a remarcat Aurel Brumă, „avem nevoie de altitudine”), Radu Bercea, care lucrează cu simboluri și semne uneori greu de decriptat, face permanente și insistente trimiteri la rafturile din bibliotecă sau, cum a spus Aurel Brumă, la „rafturile de trăire”, invitându-ne prin alambicate configurări cromatice (matrice) la „reinițierea în datul nostru primordial”.
Din „acvariul minții” lui Radu Bercea apar felurite alcătuiri „purtătoare de duh”, care ne creează stări de perplexitate.
„Radu Bercea – ne asigură Aurel Brumă – a descoperit cum poate să integreze cu o potențialitate fantastică albastrul infinitului într-un lucru aparent lipsit de importanță. Iar cei care nu au ochi să vadă, păcătuiesc!”.
„Psalmii lui Radu Bercea despre dorința de a fi fericit”
Într-un context social fără rezonanță, antifonat, Radu Bercea ne propune să ne cufundăm în nadir sau să ne înălțăm spre zenit și „să trăim cu plenitudine întrebându-ne: Mai știți, oameni buni, să trăiți și să săriți într-un picior?!”.
La vârstă septuagenară artistul se joacă, mai sare încă într-un picior și-și continuă neobosit parcursul artistic.
Lucrările prezentate la Gura Humorului sub genericul „Matrice 2011” sunt, spune Aurel Brumă, „poeme cromatice”, sunt „psalmii lui Radu Bercea despre dorința de a fi fericit”.
O expoziție pe care prezentatorul a apreciat-o ca fiind „un tremolo, arta vibrației la Radu Bercea” (ce subiect seducător pentru o teză de doctorat).