Mathématiques sans frontières – proiect internațional coordonat de Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava



Mathématiques sans frontières - proiect internațional coordonat de Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava
Mathématiques sans frontières - proiect internațional coordonat de Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava

Începând cu anul școlar 2011-1012, Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava, prin
prof. Edmond Emanuel Sabin, coordonează competiția internațională de matematică în limba franceză Mathématiques sans frontières la nivel de liceu și Mathématiques sans frontières Junior, la nivel gimnazial.
Proiectul este realizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava, reprezentat prin dna inspector Tatiana Vîntur și dna inspector Marinela Cristina Cimpoeșu (aprobat de Ministerul Educației Naționale, CAEN 2013, A12, nr. 10, pag. 7), și cu Asociația cultural-științifică Mathématiques sans frontières din Strasbourg, Franța, având ca parteneri: le Réctorat de l’Académie, l’Inspection Pédagogique Régionale, l’Institut de Recherches sur l’Enseignement des Mathématiques, din Strasbourg.
Mathématiques sans frontières (Matematici fără granițe) este un concurs între clase care rezolvă exercițiile de matematică aplicată în echipă, sub ghidarea profesorului clasei, la simulare, și sub supravegherea altor cadre didactice la concurs.
Redactarea explicațiilor/justificărilor se face în limba franceză pentru exercițiile 2-13 (MSF)/2-9 (MSF Junior) și în altă limbă modernă, la alegere, pentru exercițiul 1, având ca timp de lucru o oră și 30 de minute pentru elevii claselor IX-XI și 50 de minute pentru cei din clasele V-VIII.
Subiectele și baremul de corectare se primesc din Franța, online, și se transmit în școlile participante în același mod.
Două Comisii Naționale de Evaluare, una pentru Mathématiques sans frontières și una pentru Mathématiques sans frontières Junior, evaluează lucrările, iar validarea rezultatelor/premiilor se face de echipa internațională din Franța, echipă care trimite și diplomele respective.
Fiecare școală participantă înmânează diplomele și premiază clasa sau clasele respective prin sponsorizări, conform Calendarului general.
An de an, concursul a cunoscut o participare numeroasă în România:

Anul 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Nr. elevi 60 400 2.868 5.310 6.660 10.858 11.403 11.886 12.846 11.443
Nr. clase 2 18 107 205 271 461 408 496 537 481
Nr. județe 1 2 4 16 17 24 28 28 29 24

Creșterea numerică a participanților la concurs, în țara noastră și în lume, se datorează originalității și supleții lui, concretizate în:
– participarea întregii clase ce lucrează în echipă;
– exerciții ce permit tuturor elevilor să participe la găsirea soluțiilor;
– exerciții prezentate sub formă ludică, făcând apel la calități și competențe care dezvoltă caracterul aplicativ al matematicii;
– desfășurarea simulării concursului la aceeași dată, oră și cu același subiect, pentru toți participanții, indiferent de localitatea de domiciliu;
– limba străină folosită la redactarea rezolvărilor/justificărilor marchează dorința afișată de a depăși granițele dintre țări și de a stimula comunicarea;
– organizarea autonomă a echipelor naționale, cu suport permanent din partea echipei coordonatoare din Franța;
– desfășurarea simulării concursului implică costuri minime, iar participarea elevilor este gratuită și li se oferă recompense pentru participare și obținere de rezultate deosebite.
Emanat din dorința includerii elevilor români în competiții internaționale cu șanse egale de participare, a promovării muncii în echipă, a modernizării învățământului românesc și a sporirii motivației învățării matematicii și a limbii franceze, în special a schimbării opticii elevilor față de alte limbi străine, de a apropia teoria de practică și de viață, concursul Mathématiques sans frontières / Mathématiques sans frontières Junior a apărut și s-a dovedit a fi adecvat materializării acestei dorințe.
Semnalăm punctele tari ale concursului:
– singurul concurs care solicită toată clasa
– se lucrează în echipă
– echipa care termină poate ajuta o altă echipă aflată în dificultate
– profesorul de matematică/franceză ghidează activitatea elevilor la simulare
– se încurajează inițiativa elevilor
– elevii timizi sau cu ritm lent de învățare nu se simt excluși sau marginalizați
– se stimulează inteligențele multiple ale elevilor
– fiecare echipă locală poate premia clasa/clasele câștigătoare după bugetul de care dispune
– se stimulează creativitatea echipei locale
– participarea la concurs este gratuită
Oportunitățile sunt:
– colaborarea profesională între țările Europei
– colaborarea profesională între gimnaziu și liceu
– colaborarea între elevii unei clase
– colaborarea profesională între catedrele de matematică/fizică/limbi străine
– colaborarea între școală și comunitate
– atragerea de fonduri extrabugetare pentru premierea claselor câștigătoare
– promovarea sistemului românesc de învățământ în Europa.
Continuitatea/sustenabilitatea proiectului se realizează deoarece:
– proiectul poate continua în fiecare an școlar, partenerul francez, inițiatorul lui, veghează la viabilitatea lui, la ancorarea lui în realitățile și nevoile școlii europene actuale; mai mult, Adunarea Internațională a organizatorilor are rolul de a ameliora activitatea echipelor locale/naționale și de a stimula activitatea organizatorilor naționali,
– echipa franceză coordonatoare concepe subiectele ținând cont de curricula națională a fiecărei țări participante la concurs și de Planul Cadru European PISA,
– proiectul necesită o autofinanțare minimă care este realizabilă în orice școală,
– participarea elevilor este gratuită și recompensată,
– se acordă mai multe premii pentru că fiecărui premiu îi corespunde un anumit punctaj,
– recompensarea claselor premiate se poate face divers, după cum dorește fiecare echipă locală, în funcție de bugetul avut, mergând de la o festivitate urmată de un program artistic până la excursii/cadouri individuale realizate prin resurse extrabugetare.
Evaluarea proiectului se realizează prin:
– raportul-bilanț al concursului realizat de echipele locale,
– bilanțul pedagogic al Comisiei Naționale de Evaluare,
– raportul-bilanț al concursului realizat de coordonatorul național și trimis în Franța coordonatorului internațional,
– raportul-bilanț realizat de coordonatorul internațional al concursului și trimis online tuturor organizatorilor naționali.
Ca indicatori de evaluare, de realizare imediată (output) menționăm:
– înțelegerea unui text matematic într-o limbă străină,
– realizarea legăturii dintre teoria matematică și aspectele practice la care fac referire exercițiile,
– lucrul în echipă (distribuirea sarcinilor, cooperare, utilizarea dicționarului, redactare răspuns, gradul implicării individuale),
– ajutorarea echipei în dificultate,
– exprimare corectă folosind limba franceză pentru ex.2-13 (MSF)/2-9 (MSF Junior) și limba engleză/germană etc. pentru ex. 1,
iar cei de rezultat (result) sunt:
– onorarea invitației făcute României de a participa la acest concurs în calitate de țară membră a UE,
– integrarea cu șanse egale a elevilor români în competițiile internaționale Mathématiques sans frontières și Mathématiques sans frontières Junior;
În anul școlar 2012-2013 s-au obținut următoarele premii și mențiuni:
MSF: șase premii I, șase premii II, 17 premii III și 19 mențiuni (rezultate pe țară)
Județul Suceava: un premiu I, trei premii II, nouă premii III și 11 mențiuni
MSF Junior: 18 premii I, 30 premii II, 34 premii III și 30 mențiuni (rezultate pe țară)
Județul Suceava: cinci premii I, zece premii II, 15 premii III și nouă mențiuni.
Beneficiarii direcți ai proiectului sunt elevii claselor V-XI, iar cei indirecți sunt profesorii de matematică/limbi moderne, părinții, școala, comunitatea locală.
Contribuția României în ultimii doi ani școlari și implicit a coordonatorului prof. Edmond Sabin de la Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava la evaluarea proiectului la nivel internațional a fost foarte apreciată și a constat în armonizarea programelor de matematică, a realizării unui studiu statistic comparativ al rezultatelor în colaborare cu echipa Italiei, a poziționării competiției în sistemul educativ național (vârstă, nivel de studiu), îmbunătățirea regulamentului general.