Radarele

Mașinile de făcut bani ale Poliției



– Cele cinci radare ale Poliției Suceava aduc anual, la bugetul local, miliarde de lei vechi, marea majoritate a amenzilor aplicate de oamenii legii de la circulație fiind acordate pentru excesul de viteză
– Chiar dacă mulți șoferi se plâng că polițiștii stau ascunși cu radarele în mașini care nu sunt marcate, metoda este una perfect legală
Mai întotdeauna, apariția lor stârnește solidaritate în rândul șoferilor, care se avertizează între ei pentru reducerea vitezei. Adevărate sperietori pentru mai toți șoferii, radarele, scot zilnic sume consistente din buzunarul conducătorilor auto care trec prin județul Suceava. În ciuda coaliției șoferilor, cele cinci aparate radar ale Serviciului de Poliție Rutieră Suceava își fac pe deplin treaba, fiecare acțiune de control ducând la aplicarea a câtorva zeci sau chiar sute de amenzi.
– Două dintre radarele din județ sunt montate pe mașini „civile”
Mulți șoferi se plâng că polițiștii stau ascunși cu radarele în mașini care nu sunt marcate și în locuri cât mai izolate, scopul lor fiind doar de a contabiliza cât mai multe sancțiuni. Într-adevăr, după cum recunosc și oamenii legii, două dintre cele cinci mașini ale poliției pe care sunt montate radare nu sunt marcate cu însemnele Poliției, dar asta nu însemnă că se acționează ilegal. Subcomisarul Constantin Petrea din cadrul Serviciului de Poliție Rutieră Suceava a explicat că „în acest sens prevederile Codului Rutier sunt clare, radarele putând acționa și în mașini care nu sunt inscripționate cu însemnele Poliției”. Cele cinci aparate radar din județ aparțin de secțiile de poliție rutieră din Gura Humorului, Rădăuți, Fălticeni, Vatra Dornei și Suceava, acționând pe o rază de până la câțiva zeci de kilometri față de localitățile de care aparțin. „Poziționarea autovehiculului dotat cu radar, a mai arătat Petrea, se face pe partea dreaptă a drumului, în afara părții carosabile. În multe cazuri, facem și controale în mers, mașinile care au montate radare deplasându-se repetat pe anumite porțiuni de drum”. Radarele din județ, de ultimă generație, sunt verificate metrologic, anual, de Biroul Român de Metrologie Legală. Fiecare radar este montat pe o singură mașină, care participă și ea la controlul metrologic, acest autoturism fiind singurul pe care poate fi folosit respectivul aparat. Cu radarul nu lucrează orice agent de poliție, ci numai cei care au făcut o instruire și obțin un atestat de operator radar. Pentru viitorul apropiat, se așteaptă o suplimentare a numărului de radare, în județ fiind posibil să ajungă câteva aparate fixe.
– 7.510 de amenzi și 205 permise suspendate
De la începutul anului, agenții Serviciului de Poliție Rutieră Suceava au sancționat pentru viteză 7.510 șoferi. Valoarea exactă a cuantumului amenzilor nu am putut să o aflăm, poliția rutieră sărind din statistici partea legată de sumele strânse de la șoferi. Un calcul însă este simplu de făcut. La o medie de 3 puncte de amendă de șofer (cei prinși de radare primesc între 2 și 9 puncte de amendă), de unde rezultă o sancțiune contravențională de 117 lei, un calcul simplu arată că valoarea amenzilor aplicate, în ceva mai mult de șase luni, pentru viteză, depășește 8 miliarde de lei vechi.
Toți banii ajung la bugetul administrației locale. Pe lângă amendă, șoferii primesc și puncte de penalizare, care, dacă se adună în număr de 15, duc la suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile. Așa cum prevede Codul Rutier, când șoferii surprinși de radare au depășit cu mai mult de 50 de kilometri la oră limita de viteză admisă pe porțiunea de drum pe care deplasau, se ajunge la suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile. De la începutul anului, polițiștii din județ au lăsat fără permis de conducere 205 șoferi vitezomani. Amenzile pot fi plătite pe loc, dacă este vorba de o acțiune de control care vizează oprirea mașinilor imediat ce au fost surprinse de radare, sau ajung acasă prin poștă. În acest al doilea caz, șoferul primește și o poză cu mașina cu care a depășit viteza, aici fiind atașate toate informațiile legate de data la care a fost surprinsă mașina, viteza de deplasare și locul în care se afla.
– Principalele sectoare de drum pe care acționează radarele
Radarele acționează pe sectoarele de drum unde există risc ridicat de producere a accidentelor rutiere, pe fondul vitezei. Aparatele sunt prezente, aproape zilnic, pe DN 2, atât pe direcția Fălticeni – Iași cât și pe sectorul Suceava – Siret. Nu lipsesc de pe drumul dintre Milișăuți și Suceava, și nici de pe drumul național 29, Salcea – Dumbrăveni. De asemenea, polițiștii mai acționează și pe DN 17, Suceava – Vatra Dornei. „În ciuda tuturor criticilor, radarele sunt utile, fiind un instrument deosebit de eficient în stoparea accidentelor rutiere. Față de anii precedenți, numărul amenzilor a scăzut destul de semnificativ, condiții în care nu cred că se poate vorbi de o vânătoare de șoferi”, a arătat Constantin Petrea.
170 km/h, viteza maximă surprinsă de radarele din județ
La nivelul județului, șoferii dezvoltă cele mai mari viteze pe DN 2, în zona localităților Roșiori, Drăgușeni și Valea Moldovei. Fiind o porțiune întinsă de drum, de calitate foarte bună, șoferii apăsa prea mult pedala de accelerație. Cea mai mare viteză surprinsă de radare în ultimii ani a fost înregistrată pe 28 martie 2006, pe raza localității Roșiori, când un șofer a fost surprins în timp ce se deplasa cu 170 de kilometri la oră. În acest an, radarele poliției au înregistrat maximum 145 de km/h, șoferul în cauză fiind surprins tot pe DN 2, la Roșiori.



Recomandări

Mașină condusă de un copil de 13 ani, urmărită mai mulți kilometri de polițiști înainte de a fi oprită

Mașină condusă de un copil de 13 ani, urmărită mai mulți kilometri de polițiști înainte de a fi oprită
Mașină condusă de un copil de 13 ani, urmărită mai mulți kilometri de polițiști înainte de a fi oprită

Șofer lăsat fără permis pentru aproape doi ani și amendat cu peste 18.000 de lei după o urmărire în trafic

Șofer lăsat fără permis pentru aproape doi ani și amendat cu peste 18.000 de lei după o urmărire în trafic
Șofer lăsat fără permis pentru aproape doi ani și amendat cu peste 18.000 de lei după o urmărire în trafic