Un mod revoluționar de reparare a caroseriilor, fără clasicul chit, fără șlefuire, pregătire și fără vopsire, operațiuni costisitoare și pentru care e nevoie de mult timp, a ajuns și pe piața suceveană. Născut dintr-o greșeală, în urma unei încercări accidentale de îndreptare a tablei unei portiere, PDR (Paintless Dent Repair) este un sistem de reparații care permite corectarea imperfecțiunilor caroseriei fără revopsirea elementelor afectate. Această tehnică este folosită pe scară largă în străinătate, însă puțin utilizată la noi din cauza lipsei personalului calificat, în România funcționând în acest moment doar câteva spații în care se execută astfel de reparații ale caroseriilor.
Această tehnică destul de nouă este agreată de clienții care doresc ca în urma reparației să păstreze culoarea originală a mașinii. Ea constă în îndreptarea, în împingerea tablei afectate de lovituri de grindină sau lovituri de parcare, înapoi spre poziția inițială, folosind niște scule speciale care acționează asupra tablei ca niște pârghii. Procedeul are câteva avantaje, cel mai important fiind faptul că păstrează vopseaua originală a mașinii, vopsea care este incomparabil mai bună decât vopseaua de retuș folosită în service-uri pentru revopsire. Costurile unei asemenea intervenții reprezintă 30-40% din costurile clasice de îndreptare, chituire, pregătire și vopsire. Un alt avantaj de luat în considerare este timpul mult mai scurt de efectuare a reparației, sub 10% din timpul luat de operațiunile clasice cu uscare îndelungată. Și nu în ultimul rând, un avantaj deloc de neglijat este faptul că lucrarea poate fi făcută și la domiciliul clientului. Și dacă luăm în considerare faptul că fiecare a treia mașină din lume are îndoituri în urma unui mic contact, acest procedeu le poate face să revină la aspectul inițial cu cheltuieli minime.
O meserie greu de descris în cuvinte, dar cu rezultate spectaculoase pentru clienți
Sunt puțini cei care s-au încumetat să învețe acest meșteșug, doar două fiind locațiile unde se practică acest mod de lucru în județ. Dumitru Petrariu, un bărbat de 40 de ani din Suceava, este unul dintre cei care au investit bani și timp, atât în achiziționarea de scule și echipamente speciale pentru acest tip de reparație, cât, mai ales, în instruirea pe care a făcut-o în Germania, în urmă cu cinci ani, unde a deprins tehnica de lucru. Anii pe care i-a petrecut de atunci în acumularea experienței în acest mod de lucru îi consideră o perioadă de pregătire, iar adevăratele satisfacții le are în momentul în care vede mirarea pe fețele clienților mulțumiți de rezultatul muncii lui.
„Investiția totală în scule a fost de aproximativ la 4.000 de euro, școala care a durat două săptămâni a costat aproximativ 10.000 de euro. Așadar ăsta a fost startul, pentru că meseria în sine s-a învățat în patru ani de zile, când am venit de la școală consider că nu știam să fac mai mult de 10% din ceea ce știu să fac astăzi. Aceste scule se folosesc pentru a împinge urmele lăsate de loviturile de grindină, accidentele de parcare sau tot felul de coliziuni cu tot felul de obiecte. Sculele pe care le vedeți aici sunt folosite doar pentru împingere sau torsiune. De exemplu, cu această sculă, care e numită coadă de balenă, putem ajunge în locuri greu accesibile între două table, cum sunt ramforsările din plafon, portierele, capota spate sau aripile spate. Se introduce scula printre cele două table și efectiv se face o torsionare, colțul coadei de balenă apăsând pe zona îndoită pentru a îndrepta tabla”, ne-a povestit Dumitru Petrariu.
Această meserie se poate explica maximum 60% prin cuvinte, pentru restul de 40%, practica vorbește cel mai bine. Procedeul de îndreptare se folosește de lumini și umbre, utilizând o lampă de lucru pentru ușurarea muncii. Unde loviturile de pe tablă sunt mici și mai puțin adânci, în urma procesului de îndreptare tabla poate ajunge foarte aproape de forma inițială. În cazul adânciturilor mai mari, ceea ce face meșterul este o iluzie optică, creată cu ajutorul structurii vopselei, suprafața de tablă de sub vopsea rămânând în continuare cu o mică deformație, însă invizibilă din exterior.
Avantajele acestui procedeu de îndreptare fac ca numărul celor care apelează la el să fie tot mai mare
Costurile mult mai mici și timpul economisit îi fac pe mulți să apeleze la acest procedeu pentru a-și îndrepta mașinile lovite în parcare sau afectate de loviturile produse de grindină. Un mare avantaj îl reprezintă prețul de achiziție al unei asemenea mașini cumpărate la mâna a doua din Vest și care poate fi retușată cu cheltuieli minime în țară.
Dumitru Petrariu ne face un tablou al economiei făcute prin acest mod de reparație:„Mașinile cu un preț de până la 8.000 de euro care au fost afectate de loviturile de grindină au un preț de achiziție în Germania mai scăzut cu până la 2.000-3.000 de euro. Cele care sunt în zona de cost 15.000-20.000 de euro pot avea un preț mai mic cu 25% din valoarea lor. În schimb, manopera pentru o mașină cu «integrală medie de grindină» costă la noi între 300 și 500 de euro, față de prețurile de acolo, care pot ajunge între 1.200 și 2.000 de euro.Manopera pentru reparațiile la o astfel de mașină afectată de grindină durează în medie două zile și nu poate depăși trei zile de muncă”. Clienții care îi calcă pragul lui Dumitru Petrariu sunt cei care s-au convins de aceste avantaje.
Ciprian Brașoveanu fiind un client care a venit de la Botoșani să-și repare pe loc o portieră lovită în parcare.
„Cel mai important este că se păstrează vopseaua originală, cum a plecat ea din fabrică, iar la costuri e mult mai ieftin decât să vopsești un element. Mi se pare un avantaj, la o problemă pe care o ai la o mașină, ți-a căzut ceva pe capotă, a deschis unul o portieră, ți-a atins-o un cant sau e bătută de gheață, e ceva de recomandat”, a declarat Ciprian Brașoveanu.
O nouă metodă
Mașini lovite de grindină sau în parcare, reparate fără chit și revopsire
