Anomalie ignorată de ani

Mașini distruse, pericol de moarte și oameni stresați, din cauza unei treceri peste calea ferată



Ana Măntăluță în locul în care, din cauza proastei vizibilități și a semaforului aflat tot timpul pe roșu, a fost victima unui accident
Ana Măntăluță în locul în care, din cauza proastei vizibilități și a semaforului aflat tot timpul pe roșu, a fost victima unui accident

Ajungi la o trecere la nivel cu calea ferată și observi că sistemele de avertizare luminoase și acustice sunt pornite, semn că se apropie trenul. Aștepți, trec cinci minute, trec zece, însă trenul nu mai vine. Până la urmă îți faci curaj și treci, asumându-ți un mare risc. Cam asta se întâmplă de ani de zile la o trecere la nivel cu calea ferată dintre stațiile CFR Suceava și Suceava Nord, trecere la care semaforul este aproape tot timpul pe roșu, însoțit de stridentul sunet care anunță apropierea trenului.
Trecerea la nivel cu calea ferată se găsește în apropiere de strada Gheorghe Doja, cea care face legătura între Burdujeni și Ițcani. Mai exact, de pe Gheorghe Doja șoferii virează spre o stradă secundară, Plaiului, aceasta tăind trei rânduri de linie ferată.
Practic, strict după lege, șoferii nu ar avea voie să treacă niciodată peste linia ferată deși pasajul este deschis traficului rutier. O anomalie care nu ar trebui să se întâmple într-o țară normală, dar care persistă de ani de zile, fără nici o reacție din partea CFR. Nici măcar accidentele care s-au petrecut la această trecere, cel puțin două, din câte am reușit să aflăm, nu au reușit să îi facă să reacționeze pe mai marii CFR.
Oamenii din zonă au semnalat situația din 2007
Oamenii care stau în zonă au semnalat în nenumărate rânduri situația, încă din anul 2007, pe lângă pericol locatarii fiind pur și simplu terorizați de sunetul strident pe care sunt nevoiți să-l asculte zi și noapte.
Iată ce îi scriau, în ianuarie 2007, 16 locatari din zonă directorului Regionalei CFR Iași, Sorin Flutur, cel care este șef și acum.
„Suntem un grup de locatari care locuim în municipiul Suceava, în zona triunghiului CFR, strada Plaiului și apelăm la dvs. cu rugămintea de a ne sprijini pentru rezolvarea funcționării instalației SAT de la km 448+200, de pe liniile curente Suceava – Suceava Nord, unde este asigurat drum de acces pentru locatarii din zonă și pentru persoanele care deservesc instalațiile CFR și E.ON.
Instalațiile de la acest pasaj au în permanență culoarea roșie la indicatorul rutier, fapt pentru care suntem nevoiți să circulăm prin pasaj cu autovehiculele, cu toate că indicațiile ne interzic acest lucru.
…Vă rugăm să trimiteți persoane competente pentru rezolvarea acestui caz, care pune în pericol viața oamenilor care trec prin acest pasaj”, scriau oamenii în sesizarea trimisă CFR pe 23 ianuarie 2007.
Reclamanții au primit un răspuns în care li s-a comunicat că „s-a hotărât ca personalul de mișcare să nu mai țină această instalație declanșată fără a fi imperativ nevoie de acest lucru”, însă din păcate lucrurile nu s-au schimbat.
Lovită de tren din cauza semnalizării și a lipsei de vizibilitate
Dovadă în acest sens sunt ulterioarele petiții ale oamenilor, dar și accidentul produs pe 27 iulie 2009. Atunci, o femeie din Suceava, Ana Măntăluță, aflată la volanul unui VW, a fost surprinsă de un tren rapid.
„Cunoșteam faptul că semnalul luminos și cel acustic funcționează în permanență. Când am vrut să mă asigur pentru a traversa pasajul am oprit autoturismul cu roata la circa 30 de cm de calea ferată, asta deoarece vizibilitatea este foarte redusă. Atunci am fost acroșată de trenul rapid Suceava – București, mașina fiind proiectată câțiva metri mai încolo. Am scăpat fără leziuni, dar mașina a ajuns la fier vechi, o cumpărasem cu 9.000 de euro…”, explică femeia.
A rămas fără mașină și fără permis, dar e mulțumită că a scăpat cu viață
Ne-am deplasat la locul producerii accidentului și am constatat că într-adevăr vizibilitatea este extrem de redusă. Un gard și un stâlp maschează linia prin zona prin care a trecut femeia, astfel că este nevoie ca șoferul să se apropie extrem de tare de linie, pentru a avea o minimă vizibilitate. Mai mult, trecerea este la mai puțin de o sută de metri de o curbă, astfel că oricărui șofer îi este extrem de greu să vadă la timp trenul.
Cu un semafor aflat tot timpul pe poziția deschis și fără vizibilitate, femeia s-a trezit scoasă vinovată de producerea accidentului, Poliția Rutieră aplicându-i un avertisment și suspendându-i permisul de conducere timp de 90 de zile. Nemulțumită, s-a judecat și a încercat să-și demonstreze nevinovăția, însă instanța nu i-a dat câștig de cauză, argumentul principal fiind că, indiferent de condiții, șoferul trebuie să se asigure atunci când trece peste linia ferată.
Și un locatar care stă în zonă a avut aceeași soartă, mașina fiindu-i avariată de tren, accident petrecut după cel în care a fost implicată Ana Măntăluță. Aceasta din urmă este foarte nemulțumită că a pierdut procesul, însă pe de altă parte îi mulțumește lui Dumnezeu că a scăpat cu viață, conștientă că dacă s-ar fi aflat puțin mai în față ar fi sfârșit tragic.
„Am ajuns să trăim permanent cu acest sunet în urechi, enervant și obositor”
După ce am aflat de acest caz, la finele săptămânii trecute, ne-am deplasat la respectiva trecere la nivel cu calea ferată. Am găsit ceea ce tot semnalează oamenii de ani de zile. Semaforul era pe roșu, iar țipătorul semnal acustic devenise deja deranjant pentru urechi, deși abia ajunsesem acolo.
„Am fost și la șeful Gării Suceava, și la Iași, la Regională, am semnalat, dar degeaba. Așa cum vedeți acum este tot timpul, am ajuns să trăim permanent cu acest sunet în urechi, enervant și obositor. Nu e permis așa ceva, șoferii care nu sunt din zonă stau cu zecile de minute și tot așteaptă să treacă trenul, trebuie să-i ajutăm noi, oamenii de pe aici, să traverseze”, ne-a spus Liviu Macoveiciuc, care are casa la câțiva metri de linia ferată. Omul spune că din când în când, foarte rar, semaforul este comutat de pe roșu, așa cum ar fi normal să se întâmple, și explică acest lucru prin faptul că „un singur blochist își face treaba și pornește semaforul doar când trece trenul”.
Am întâlnit și un șofer care lucrează în zonă, la E.ON, și tocmai trecea peste calea ferată.
„Am serviciu aici și trebuie să trec zilnic, e periculos. Mai ales la întoarcere e foarte periculos (n.r. – locul unde au avut loc accidentele), e curbă, trebuie să te ajute cineva ca să treci în siguranță”, s-a plâns pe bună dreptate omul.
Situația dă semne de remediere, după discuțiile cu mai marii CFR
Ieri, la o săptămână de la momentul în care am purtat aceste discuții, și după ce am discutat între timp cu șefi de la Gara Suceava, precum și cu directorul Regionalei CFR Iași, ne-am deplasat din nou la această trecere.
Surprinzător, după ani de zile, oamenii aveau liniște. Semaforul nu mai era pe culoarea roșie și semnalele acustice erau oprite. Porneau doar când se apropia un tren.
CFR ne-a trimis și un răspuns oficial cu privire la această trecere la nivel cu calea ferată. Confirmă că această instalație de semnalizare se cuplează prin comandă manuală și arată că în zonă există un trafic CFR extrem de intens, evitând totuși să precizeze de ce acest semnal funcționează de ani de zile aproape tot timpul, asta deși în mod clar există multe intervale în care trenurile nu trec prin zonă.
Răspunsul celor de la CFR
„În 24 de ore, prin acest pasaj trec 48 de perechi trenuri călători, 14 perechi trenuri de marfă, 35 de perechi trenuri locomotive izolate. Zilnic, pe liniile CF din pasaj sunt executate circa 170 parcursuri de manevră, de compunere și descompunere, salubrizare, vidanjare și spălare, în Grupa tehnică Suceava. Efectuarea unui parcurs de manevră nu presupune neapărat trecerea trenului prin pasaj, dar necesită închiderea instalației SAT și restricționarea circulației rutiere prin pasaj.
În aceste condiții, se constată că pasajul este închis perioade lungi de timp.
Înțelegem neplăcerile cauzate persoanelor ce locuiesc în zonă, dar condițiile de trafic feroviar prin pasaj (circulație și manevră) impun acționarea instalației SAT pentru perioade îndelungate.
Prin introducerea sistemului de centralizare electronică în complexul CF Suceava (proiect de perspectivă al CN CFR) se vor asigura condițiile tehnice de exploatare cu timpi mai mici de restricționare a circulației rutiere prin pasaj și acționare automată a semnalizării rutiere”, este partea cea mai importantă a răspunsului primit de Monitorul de Suceava din partea inginerului Sorin Flutur, directorul Regionalei CFR Iași.
Nu ne rămâne decât să sperăm că se vor lua măsurile necesare pentru ca semnalizarea de la această trecere la nivel cu celea ferată să funcționeze normal, asta în primul rând pentru ca într-o nefericită zi să nu se producă o tragedie.



Semaforul a stat ani de zile aproape încontinuu pe roșu
Semaforul a stat ani de zile aproape încontinuu pe roșu
Ana Mantaluta explicand cum s-a produs accientul
Ana Mantaluta explicand cum s-a produs accientul
Semaforul a stat ani de zile aproape incontinuu pe rosu
Semaforul a stat ani de zile aproape incontinuu pe rosu
Semaforul a stat ani de zile aproape incontinuu pe rosu
Semaforul a stat ani de zile aproape incontinuu pe rosu
Trecerea peste calea ferata, un adevarat pricol public
Trecerea peste calea ferata, un adevarat pricol public
Ana Măntăluță în locul în care, din cauza proastei vizibilități și a semaforului aflat tot timpul pe roșu, a fost victima unui accident
Ana Măntăluță în locul în care, din cauza proastei vizibilități și a semaforului aflat tot timpul pe roșu, a fost victima unui accident