Suplimentarea taxelor pentru acordarea autorizației anuale de funcționare a atelierelor auto va avea ca efect disponibilizarea a peste 15.000 de angajați și scumpirea semnificativă a polițelor de asigurare auto (RCA și CASCO), susține Asociația Societăților de Service Auto Independent (ASSAI).
„Efectele directe ale acestei măsuri aberante vor fi majorarea tarifelor de reparații, care va fi suportată de către șoferi, realizarea reparațiilor în service-uri clandestine, fără garanție, scumpirea semnificativă a polițelor de asigurare auto (RCA și CASCO), închiderea unui număr semnificativ de ateliere auto (peste 2000 de unități service) și creșterea cu cel puțin 15.000 de persoane a numărului de șomeri „, se arată într-o scrisoare deschisă trimisă de ASSAI Guvernului și Ministerului Transporturilor.
De la 1 octombrie a intrat în vigoare o decizie a Registrului Auto Român (RAR) conform căreia atelierele auto vor plăti taxele anuale de autorizare în funcție de numărul lucrărilor prestate și al mărcilor reprezentate, pentru fiecare în parte. Anterior acestei măsuri, proprietarii de service auto plăteau o taxă unitară anuală de autorizare de aproximativ 1.000 de lei.
Noile taxe constau în câte 90 lei pentru maximum trei activități de service prestate, 50 lei pentru fiecare activitate suplimentară, precum și 500 lei pentru fiecare marcă pe care o reprezintă.
„Membrii ASSAI au fost stupefiați de decizia Registrului Auto Român ca, în plină criză economică, să majoreze taxele de autorizare ale unităților reparatoare, noile taxe fiind mai mari acum de 10-20 de ori. Astfel, dacă până în luna octombrie 2011 un service auto achita aproximativ 1.000 de lei pe an pentru autorizare, acum este obligat să achite pentru aceeași autorizare taxe ce variază între 11.000 de lei și peste 20.000 de lei, în funcție de numărul de mărci auto pentru care solicită autorizarea”, au afirmat reprezentanții asociației.
Potrivit acestora, un atelier auto efectuează aproximativ cinci activități pentru 20 de mărci auto.
Oficialii ASSAI susțin că în România există peste 4.000 de unități service auto clandestine
Oficialii ASSAI susțin că în România există peste 4.000 de unități service auto clandestine, care își desfășoară „nestingherit” activitatea, neachitând niciun fel de taxe și impozite către bugetul de stat.
„În loc ca Registrul Auto Român să își trimită inspectorii pe teren pentru a obliga service-urile clandestine să intre în legalitate, să plătească taxe și impozite, să plătească CAS-ul și să nu mai angajeze oameni la negru, RAR alege să adopte o măsură care, pe fundalul crizei economice, ar putea duce la disparița a jumătate din cele 5.000 de service-uri autorizate din România”, se mai arată în scrisoarea deschisă a asociației.
Reprezentanții Registrului Auto Român au afirmat la începutul lunii noiembrie că suplimentarea taxelor nu ar trebui să influențeze costul manoperei, RAR considerând nesemnificativă valoarea taxelor aplicate.
„În realitate, costul minimal pe care RAR îl solicită nu poate influența prețurile de reparații, întrucât ele sunt nesemnificative raportat la un număr minim normal de vehicule reparate pe fiecare marcă. Acordarea autorizației diferențiată pe mărci și activități va viza îndeosebi calitatea lucrărilor efectuate, asumarea responsabilității service-urilor privind activitățile pe care solicită să le desfășoare și ordonarea operatorilor din piața serviciilor de tip service auto în funcție de capacitatea tehnologică, numărul de angajați și în nici un caz după ambițiile personale ale patronilor de ateliere auto”, potrivit unui comunicat al registrului.
Reprezentanții RAR au afirmat că lipsa costurilor diferențiate pe număr de mărci a dus la apariția unor efecte negative, incompatibile cu realitatea din piață.
„Au apărut service-uri auto cu 2-3 angajați care doresc să desfășoare activități diversificate pentru 15 și chiar 20 de mărci. Tot piața este cea care a demonstrat că service-urile autorizate și de către producătorii vehiculelor au investit mai mult și mai eficient în logistică, personal, dispozitive, spații și condiții de muncă mai bune, decât service-urile independente”, au mai spus oficialii RAR.
Efecte
Mărirea taxelor de service va trimite în șomaj 15.000 de persoane și va scumpi RCA și CASCO
