Pentru el, ea era ‘schizofrenica mea preferată’, în timp ce el era pentru ea bărbatul de care dorea să fie adoptată. Pentru 30 de luni, între începutul anului 1960 și 4 august 1962, între Marilyn Monroe și doctorul Ralph Greenson a avut loc o luptă nebunească ‘corp la corp’, devastatoare ca o pasiune de amor fatală, perversă, fără sex, care a dus-o pe vedetă la sinucidere și l-a lăsat pe medic să repete explicațiile sale până în ultima clipă a vieții.
‘Marilyn dernieres séances’ (‘Marilyn, ultimele ședințe’), romanul lui Michel Schneider, este o carte lansată recent în Franța, care prezintă această poveste de ‘amour fou’. Romanul a fost una dintre cele mai ‘fierbinți cărți’ de la ultima expoziție de carte de la Frankfurt. În mod surprinzător, pe lângă subiectul controversat al cărții (ultimele ședințe la psiholog ale lui Marilyn văzute ca o mare poveste de dragoste), autorul alege să fie de partea medicului Greenson, a cărui dramă încearcă să o înțeleagă, făcând parcă în ciudă biografilor și fanilor divei blonde, care îl consideră pe doctor un fel de ‘inamic public’. Astfel, acest psiholog care a încălcat orice regulă terapeutică în cazul celebrei sale paciente, s-a transformat în timp într-un fel de doctor Caligari din filmul mut german produs în 1919, ‘Cabinetul doctorului Caligari’, un medic un pic satanic, bărbatul cu seringa în mână cum îl prezintă biografia în benzi desenate ‘Marilyn. Shooting Star’ lansată în Franța de Casterman. În schimb, în cartea lui Schneider, ‘doctorul Greenson era un om cumsecade’, așa cum spune un personaj ciudat, pe nume John Miner, același care, nu cu mulți ani în urmă, a încercat să vândă transcrierile înregistrărilor făcute de Marilyn pentru psihologul său. În ciuda imaginii sale de om ciudat, deloc credibil, Schneider preferă să îl creadă pe Miner, ignoră frazele pornografice din acele înregistrări și le folosește drept mărturie în apărarea psihologului îndrăgostit.
Drama unei vedete
În ianuarie 1960, Marilyn, care tocmai lucra la pelicula ‘Let’s Make Love’, se afla într-o stare disperată. Căsătoria cu Arthur Miller scârțâia serios, iar relația cu regizorul George Cukor și cu Yves Montand era mai mult decât tensionată. Astfel, ea a apelat la serviciile medicului Ralph Greenson, recomandat de Marianne Kris, cea care o tratase pe vedetă la New York. La prima ședință, actrița a întârziat. Greenson, însă oricum, nu a invitat-o să se întindă pe canapea. Ulterior, medicul a mărturisit că și-a dat seama de la bun început de fragilitatea paciente și astfel a început un amestec ciudat de terapie, confidențe și familiarități. Au început să vorbească la telefon, au apărut invitațiile la cină, Marilyn transformându-se într-o prietenă a soției și copiilor lui Greenson. Pentru a o determina pe pacienta sa să renunțe la abuzul de somnifere și tranchilizate, Greenson a apelat la un medic de-al său de încredere și la o guvernantă. În plus, el i-a recomandat vedetei să apeleze la serviciile cumnatului său, Milton Rudin, de profesie avocat. În 1961, când Marilyn filma ‘The Misfits’ pe un scenariu scris special pentru ea de Miller, apar noi probleme. Greenson îi permite acum să se întoarcă la medicamentele interzise. După divorțul de Miller, în 1962, asistăm la o succesiune de căderi, care culminează cu concedierea. Din cauza continuelor absențe de pe platourile de filmare de la pelicula ‘Something’s Got To Give’, conducerea casei de producție Fox decide să renunțe la serviciile vedetei. Filmul rămâne neterminat. Președintele Kennedy rupe și el relația cu actrița, însă apare în scenă fratele său, Robert. În aceste luni, Marilyn și psihologul său se văd pentru multe ore în fiecare zi, inclusiv în week-end. În mai, Greenson pleacă în vacanță în Europa, însă trebuie să se întoarcă de urgență. Din 28 iunie până în fatidica zi de patru august, cei doi își petrec tot timpul împreună.
Doctorul Greenson – un bărbat cu slăbiciuni
În roman, doctorul Greenson apare drept un bărbat cu foarte multe slăbiciuni. Cum era și normal, el este extrem de încântat că o are ca pacientă pe cea mai cunoscută femeie de la Hollywood și nu pierde nici o ocazie să vorbească despre asta și să se laude. Însă în același timp se lasă dominat de ea, spune că o iubește, însă ca pe ‘o orfană ce are nevoie de dragoste’, crede că va reuși să controleze situația violând însă toate regulile terapeutice. Ușor, ușor, începe să nu mai aibă o viață proprie și nu vrea să recunoască că de fapt el este cel care depinde de pacienta sa. Treptat, psihologul începe un joc periculos cu conceptele freudiene: eros (instinctul vieții) și thanatos (instinctul morții). Astfel, el începe să facă tot posibilul ca să nu-și piardă pacienta, chiar cu prețul unei tragedii. Cea care dorește să iasă din acest joc periculos esteă Marilyn. Deși nu poate să trăiască fără Greenson, ea le mărturisește prietenilor săi că vrea să termine această relație. Însă nu reușește. Însă la urma urmei, cum a murit Marilyn? Sinucidere sau crimă? Și dacă a fost ucisă, cine a făcut asta și de ce? Schneider, care a citit multe biografii și studii despre actriță, este sigur că nu există un răspuns care să fie confirmat cu probe indistructibile.
(Click News)






