Aproape 60% dintre românii utilizatori de internet ar cumpăra produse alimentare ambalate dacă acestea ar fi comercializate online de marile lanțuri de magazine, potrivit unui studiul realizat de Exact Cercetare și Consultanță.
Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospețimea și igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut. Un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, față de doar 2% cumpărători actuali, se arată în studiul realizat de Exact Cercetare și Consultanță.
Principalul avantaj perceput de cumpărători atunci când fac cumpărături online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre românii internauți plasând acest avantaj pe prima poziție a topului. La mare distanță de primul avantaj menționat, cu un procent de 35%, se situează livrarea produselor oriunde în țară, în timp ce 30% dintre utilizatori apreciază posibilitatea accesării mai multor site-uri în același timp, fiind astfel posibilă compararea prețurilor aplicate de diferite magazine online.
Ținând cont de intențiile marilor retaileri de a-și extinde serviciile în online, studiul realizat de Exact Cercetare și Consultanță a surprins percepțiile românilor cu privire la această oportunitate.
Produsele alimentare, o probabilitate mică de a fi cumpărate online
De-a lungul timpului, studiile au arătat că produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) și chiar băuturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mică de a fi cumpărate online.
Procentele celor care au achiziționat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au menționat că au cumpărat produse alimentare ambalate și doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neîncrederea în prospețimea lor (56%), în condițiile igienice asigurate atât la depozitare (53%), cât și la livrare (28%).
„Trebuie să avem însă în vedere un pattern de achiziție al cumpărătorului pe care îl întâlnim în mai multe categorii de produse. În urmă cu cinci ani, produsele vestimentare – îmbrăcăminte, încălțăminte – erau pe ultimele locuri în lista de cumpărături achiziționate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba și de a testa calitatea materialelor. În ultimii doi ani, însă, această categorie a ajuns pe primele locuri, concurând cu electronicele și electrocasnicele. Experiența pozitivă cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat această barieră. Aceeași barieră – neîncrederea în achiziționarea unor produse de calitate și proaspete în cazul celor alimentare – trebuie luată în considerare de marii retaileri care doresc să determine cumpărătorul să le achiziționeze produsele online”, declară Lăcrămioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare și Consultanță.
Conform comunicatului, studiul scoate în evidență importanța experienței pe care cumpărătorul o are cu magazinul de la care cumpără (chiar dacă experiența este dobândită în cazul cumpărăturilor realizate în mod clasic).
În ceea ce privește achiziția online de produse alimentare, categorie în care barierele de achiziție sunt cele mai mari, intenția de cumpărare crește foarte mult în condițiile în care furnizorul este un lanț mare de magazine. Dacă, în prezent, 6% dintre persoanele care utilizează internetul achiziționează produse alimentare online, în viitor, 58% declară că ar achiziționa produse alimentare ambalate, dacă lanțurile mari de magazine ar oferi această posibilitate.
„Așadar, experiența cu lanțurile mari de magazine în offline le recomandă și pentru varianta online. 87% dintre cei intervievați ar cumpăra produse dacă marile lanțuri de magazine și-ar extinde serviciile în online. Inclusiv produsele alimentare proaspete, care trec cel mai greu această barieră a siguranței calității și prospețimii ar fi achiziționate de 35% dintre cumpărătorii, utilizatori de internet, în condițiile în care ele sunt endorsate de un retailer cunoscut”, declară Cristina Goga, Client Service Senior Exact Cercetare și Consultanță.
Conform comunicatului, măsurând atractivitatea pentru anumite modalități de livrare, cele mai potrivite din punctul de vedere al cumpărătorului sunt prin curier la domiciliu: 44% consideră potrivită livrarea prin curier în ziua plasării comenzii, în timp ce 40% livrarea prin curier cel puțin la o zi după plasarea comenzii. Livrarea în magazin sau în afara magazinului la un punct dedicat, livrări de tip drive-thru, nu sunt deloc atrăgătoare pentru cumpărători.
Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formată din: Nicoleta Berbecaru – Project Manager și Monica Ungureanu – Quantitative Research Manager.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani, rezidente în localitățile urbane cu peste 50.000 locuitori, utilizatori de internet, care au făcut cumpărături în ultima lună. Volumul eșantionului a fost de 1.135 respondenți, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare și Consultanță, administrat prin internet. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 27 august – 1 septembrie.
Exact Cercetare și Consultanță este o agenție full-service, activă pe piață din anul 2008.