Marica: Funcționarii publici din Guvern sunt hărțuiți în încercarea de a fi dați afară



Funcționarii publici din Guvern sunt hărțuiți în încercarea de a fi dați afară și de a politiza toate funcțiile din instituție, a declarat, marți, pentru MEDIAFAX, președintele Alianței „Sed Lex”, Vasile Marica. Vasile Marica a declarat că s-a întâlnit, marți, cu funcționari din Guvern, care s-au plâns de faptul că li se fac „tot felul de hârtii” și că sunt hărțuiți în încercarea de a-i da afară.
„Sunt oameni care lucrează de 10 ani și cărora, sub pretextul că trebuie să aducă pe alții și să politizeze toate funcțiile din Guvern, li se fac tot felul de hârtii prin care se încalcă Codul Muncii și Contractul colectiv de muncă”, a precizat președintele Alianței „Sed Lex”.
Marica a mai spus că, dacă aceste acțiuni vor continua, sindicaliștii vor da în judecată reprezentanții Guvernului.
„Lucrăm la documente și ne vom asigura asistența necesară pentru a face față la presiuni și la hărțuirile la care sunt expuși”, a mai spus liderul „Sed Lex”.
Șeful Cancelariei premierului a dispus începerea procedurilor de desființare a posturilor vacante din structură și eliberarea din funcție, începând cu 9 februarie, a angajaților care cumulează salariul cu pensia, urmând ca funcționarii guvernamentali să susțină un test de verificare a cunoștințelor.
Testul scris va fi susținut de funcționarii încadrați cu contract individual de muncă în departamentele, compartimentele și direcțiile Cancelariei, în fața unei comisii formate din consilieri personali din cadrul structurii.
Decizia de organizare a unei astfel de examinări a fost motivată prin „noile obiective ale Cancelariei premierului în contextul actual al evoluției economice interne și cu scopul eficientizării activității”, au declarat, agenției MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Testul va fi susținut, printre altele, de către angajații Oficiului pentru Gestionarea Relațiilor cu Republica Moldova, Compartimentului de Analiză și Planificare Politică, Departamentului pentru Lupta Antifraudă, Departamentului Purtătorului de Cuvânt al Guvernului, Direcției Resurse Umane, Compartimentului pentru Probleme de Securitate Națională, Departamentului pentru Dialog Social, Direcției Protocol, Serviciului de Informații Clasificate.
Potrivit surselor citate, angajaților Cancelariei li s-a mai cerut să prezinte o situație centralizată a activității desfășurate în perioada 3 ianuarie-9 februarie 2009. În același timp, va trebui prezentat un raport centralizat zilnic care să cuprindă obligatoriu planificarea activității care urmează să fie desfășurată în ziua respectivă și prezentarea distinctă a activităților derulate în ziua anterioară.
Solicitările sunt motivate prin „proiectarea unei imagini cât mai clare cu privire la activitatea desfășurată de angajații Cancelariei, în scopul eficientizării”.
Făcând referire la situația de criză și reducerea cheltuielilor în administrația publică centrală, șeful Cancelariei a mai decis un program clar de lucru pentru angajați de luni până vineri, între orele 09.00-18.30, cu o pauză de masă de o oră și 30 minute, toți angajații fiind obligați să semneze condica de prezență la intrarea și ieșirea din clădirea Guvernului.
„Angajații pot părăsi instituția numai în interes de serviciu sau în pauza de masă. Se eliberează bilete de ieșire din instituție, în interes de serviciu”, se arată într-un ordin semnat de șeful Cancelariei.
Funcționarii guvernamentali au fost totodată înștiințați că orele suplimentare prestate la solicitarea angajatorului peste programul normal de lucru vor fi compensate cu ore libere plătite și că, din cauza situației financiare și a crizei economice care au impus diminuarea bugetului Cancelariei, nu vor mai fi acordate sporuri ce nu sunt prevăzute expres în acte normative și nici prime.
Vor fi stabilite noi criterii de evaluare a performanțelor pentru toate structurile din cadrul Cancelariei, iar cheltuielile aferente deplasărilor, telefoanelor mobile și mașinilor de serviciu vor fi reduse.
Șeful Cancelariei, Cătălin Baba, a declarat, săptămâna trecută, agenției MEDIAFAX, că schema de personal a structurii va fi redusă de la 304 posturi la 144-154 locuri, pe baza unei evaluări a activității angajaților, odată cu diminuarea cheltuielilor aferente consumului de benzină la mașinile Guvernului și a numărului de minute alocate pentru telefonia mobilă.
El a arătat că nu intenționează să recurgă la disponibilizări de personal, deoarece mai mulți angajați „vor pleca singuri dacă sunt puși la treabă”.
Proiectul de buget pentru 2009 al Cancelariei premierului indică o scădere cu 20% a cheltuielilor de personal, de la 26,8 milioane lei la 21,4 milioane lei, cu bugete diminuate pentru ore suplimentare (doar 302.000 lei, cu 85% mai puțin comparativ cu suma alocată în 2008), salarii de merit (38.000 lei, cu 83% mai puțin), prime de vacanță (230.000 lei, cu 70% mai puțin).
Creșteri de bugete sunt înregistrate în cazul cheltuielilor cu fondul de premii (de la 1,4 milioane lei la circa două milioane lei, un plus de 36%), alocații pentru transportul la și de la locul de muncă (350.000 lei față de 85.000 lei în 2008, cu 311% mai mult), alocații pentru locuințe (creștere de 442%, de la 28.000 lei la 152.000 lei), locuința de serviciu folosită de salariat și familia sa (de la 129.000 lei la 400.000 lei, cu 210% mai mult ca în 2008).