Manualele alternative, afacere bună pentru edituri și o mână de profesori care le elaborează, dau bătaie de cap cadrelor didactice din școli, elevilor și părinților.
Sistemul de procurare a manualelor pare anume conceput ca să fie nefuncțional.
În aceste zile, toate școlile trebuie să-și stabilească necesarul de cărți pentru anul școlar 2008-2009 și să-l transmită la Inspectoratul Școlar. Baza de calcul este planul de școlarizare, care însă poate suferi modificări până la începerea cursurilor, în septembrie.
La nivelul fiecărei școli în parte, profesorii discută și stabilesc pentru ce manual optează, la fiecare disciplină în parte.
În unele școli, fiecare clasă învață după un alt tip de manual, ales de învățător sau profesorul care are cursurile la clasa respectivă, în altele opțiunile sunt mai „grupate”.
La Colegiul de Artă Ciprian Porumbescu din Suceava, profesorii au căzut de acord ca la o disciplină să se folosească un singur manual, din 4-6 variante, câte sunt în ofertă.
Doi, trei elevi la un manual Directoarea Colegiului „Ciprian Porumbescu”, Sabina Roman, afirmă că problema școlilor nu este numărul mare de manuale, ci decalajul dintre momentul transmiterii necesarului și licitație.
De exemplu, profesorii de limbă română dintr-o școală decid acum, în februarie, ca la anul elevii de clasa a IX-a să învețe de pe manualul editat de Humanitas. Transmit pe canalele legale că au nevoie de 30 de manuale. Editura înștiințează școala că nu onorează decât 5 la sută din comandă. La sfârșitul verii, Ministerul Educației organizează licitația pentru manuale alternative și Humanitas pierde. Asta înseamnă că toate școlile care au comandat manualele editate de Humanitas nu vor avea cărți pentru elevi. Și atunci încep problemele. Elevii de clasa a IX-a trebuie să învețe limba română după un manual editat de o editură care a câștigat licitația, dar școala nu îl are. Dacă le recomandă elevilor să-l cumpere din librării, unde se găsește la liber, părinții fac scandal, că până în clasa a X-a manualele sunt gratuite. Dacă la bibliotecă există manuale vechi, de la seriile precedente, acestea oricum nu acoperă necesarul pentru că din 1999 încoace, de când s-au introdus manualele alternative, niciodată nu s-a satisfăcut decât 10-30 la sută din necesar. Așa se ajunge în situația ca de pe un manual uzat să învețe doi, trei elevi.
Colegiul de Artă s-a confruntat cu o asemenea situație în urmă cu 2 ani, când în februarie a făcut comanda fermă pentru manualele editurii Corint și Corint a pierdut, în toamnă, licitația.
Manualele alternative, mai curând teze ale profesorilor decât cursuri pentru elevi „Problema este că ei nu dau decât circa 5 la sută din necesar și nici aceste 5 la sută din manuale nu vin la timp sau nu vin deloc. Acum, la începutul semestrului al doilea, sunt discipline la care nu au venit deloc manuale. Comanda nu se suprapune cu oferta”, a spus prof. Roman.
Totodată, arată ea, deși la introducerea manualelor alternative s-a vorbit despre „aerisirea” acestora față de cele tradiționale, în realitate acest lucru nu se întâmplă.
„Unele manuale, mai ales cele de limba română de la clasa a XI-a și a XII-a sunt mai curând teze ale profesorilor care le editează, sunt foarte dense și complicate. Același lucru se poate spune și despre manualele de istorie, geografie și filozofie”, a afirmat Sabina Roman.
Ea a mai scos în evidență un aspect al acestei probleme, cazul unui profesor autor de cinci manuale de filozofie, pentru aceeași clasă, fiecare lansat de o altă editură. Deci, indiferent care editură câștigă licitația, profesorul respectiv și-a asigurat drepturile de autor și, probabil, cota parte din valoarea manualelor comandate de școli la nivel național.
Practic, câteva „echipaje” de profesori alcătuiesc câteva variante de manuale, trec de comisia de evaluare și n-au decât să găsească o editură cu șanse de a câștiga licitația organizată de MEC și s-o convingă să le editeze cărțile care vor ajunge pe băncile elevilor. Și având în vedere că nu prea sunt manuale care să coste sub 100.000 de lei vechi, putem aprecia dimensiunea afacerii cu manuale alternative la nivel național.