Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, marți, pentru MEDIAFAX că este corectă cererea ministrului Transporturilor ca liderii sindicali să nu aibă afaceri cu societățile feroviare, dar nici conducerea MTI sau a companiilor nu ar trebui să aibă astfel de afaceri.
Iulian Măntescu a spus că el nu a avut astfel de afaceri cu companiile CFR și nici nu cunoaște vreun lider care să fi avut, dar este posibil ca ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, să știe mai multe amănunte în acest sens.
„Este corectă cererea ministrului, dar, din punctul meu de vedere, ar trebui să nu facă afaceri cu societățile feroviare nici liderii sindicali și nici ei, respectiv conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) sau a companiilor CFR. Eu nu am făcut afaceri și nici nu știu pe nimeni dintre liderii sindicali care să fi avut. Posibil ca ministrul Anca Boagiu să știe mai multe”, a mai spus Măntescu.
Și liderul Federației Mișcare-Comercial, Gheorghe Frățică, a declarat, marți, pentru MEDIAFAX, că nu are afaceri cu companiile CFR și nu știe niciun sindicalist care să deruleze afaceri cu societățile feroviare, precizând că, probabil, ministrul Transporturilor are informații despre anumiți lideri.
„Eu nu am făcut afaceri cu niciuna din companiile feroviare și nici nu cunosc alți lideri care să fi avut, dar probabil că există. Dacă doamna ministru a cerut acest lucru, poate ea știe anumiți lideri”, a precizat Frățică.
Președintele Federației Mișcare Comercial a spus că a primit invitație pentru începerea negocierilor privind noile contracte colective de muncă, miercuri, la ora 12.00, precizând că speră ca lucrurile să se defășoare în avantajul angajaților.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a cerut directorilor CFR, CFR Călători și CFR Marfă să lanseze în cel mai scurt timp negocierile privind contractele colective de muncă și a anunțat că acestea vor fi semnate doar dacă liderii sindicali vor demonstra că nu au afaceri cu societățile feroviare.
„Procesul de degradare continuă a sistemului feroviar românesc din ultimii zece ani i-a avut ca actori de prim-plan și pe liderii de sindicate, care ori au tăcut complice la acțiunile de devalizare a căii ferate, ori chiar au participat activ la asemenea acțiuni. De aceea, vom condiționa semnarea acestor contracte de asumarea responsabilității din partea tuturor părților pentru un grad de integritate morală fără de care planurile de restructurare și eficientizare a companiilor ar fi mai greu de pus în aplicare”, a declarat Boagiu într-un comunicat.
Ea a precizat că pentru semnarea noilor contracte colective de muncă trebuie avute în vedere angajamentele Guvernului cu privire la reducerea pierderilor și datoriilor acestor companii în urma aplicării unor planuri de restructurare.
„Vreau să ne asigurăm că relansarea acestor companii este ireversibilă și că cei care au generat colapsul de la calea ferată nu vor mai avea pârghii de influență de acum înainte. Dacă acești lideri sindicali sunt dovediți că derulează afaceri cu companiile feroviare, nu le vom mai recunoaște statutul de reprezentanți ai intereselor salariaților”, a afirmat ministrul.
În 16 martie feroviarii s-au aflat pentru două ore în grevă de avertisment, după ce sindicatele nu s-au înțeles cu reprezentanții companiilor feroviare în ceea ce privește noile contracte colective de muncă, și au amenințat cu greva generală pe termen nelimitat. Contractele colective de muncă au expirat la 31 ianuarie.
Feroviarii au renunțat marți la greva generală programată pentru miercuri, după aprobarea bugetelor celor trei companii, CFR Călători, CFR Marfă și CFR SA, urmând să înceapă negocierile pentru noul contract colectiv de muncă.