Măntescu: FMI este de acord cu restructurarea companiilor feroviare și cu privatizarea CFR Marfă



Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, luni, că reprezentanții FMI au spus că sunt de acord cu restructurarea celor trei companii de cale ferată și cu privatizarea CFR Marfă, argumentând că Guvernul susține că nu este altă soluție.
„În continuare se dorește o restructurare a celor trei companii de cale ferată, cu care sindicatele nu sunt de acord pentru că în ultimii 20 de ani sistemul feroviar a fost restructurat și s-a ajuns de la 230.000 de salariați la 50.000 de salariați. FMI este de acord cu restructurarea propusă de Guvernul României și cu privatizare CFR Marfă, noi nu suntem de acord nici cu această privatizare, pentru că suntem într-o perioadă de criză și nu este oportun, nu va aduce nimic nouă pentru că probabil se va vinde pe un preț foarte mic sau se va face un transfer al activelor și nu se va vinde afacerea în sine”, a spus Măntescu la finalul discuțiilor cu reprezentanții FMI.
Potrivit lui Măntescu, aproximativ 6.000 de salariați de la calea ferată riscă să rămână fără locuri de muncă în martie-aprilie, iar sindicatele iau în calcul toate acțiunile sindicale pe care le au la îndemână.
În opinia liderului sindical, dacă se restructurează cele trei companii feroviare și vor fi disponibilizări de personal fără alte măsuri de redresare economico-financiară a societăților, mai devreme sau mai târziu aceste societăți vor intra în faliment.
Potrivit lui Măntescu, este oportun ca CFR Marfă să se redreseze din punct de vedere financiar, apoi să se ia în discuție o eventuală privatizare și modul cum va fi făcută privatizarea, pentru că este o societate de interes strategic, iar în Europa nicio țară nu și-a vândut societatea de transport de marfă. Mai mult, felul cum a fost organizat sistemul feroviar în Europa diferă față de cel din România.
Consiliul de Administrație al CFR Călători a aprobat, în 19 ianuarie, desființarea a patru regionale și disponibilizarea a 1.021 de salariați, variantă avizată de AGA.
Iulian Măntescu declara, în prima parte a lunii ianuarie, că aproximativ 7.300 de salariați ai companiilor CFR SA, CFR Marfă și CFR Călători ar putea fi disponibilizați, deși există soluții mai bune pentru redresarea financiară a acestor societăți, nesusținute însă politic.
Astfel, la CFR Călători și CFR SA există două variante de programe de restructurare, respectiv unul în care se vor păstra opt regionale și unul cu cinci regionale. În varianta cu opt regionale, CFR SA ar urma să disponibilizeze 1.290 de persoane, iar CFR Călători 923, iar în cea de-a doua variantă, CFR ar disponibiliza 1.492 persoane, iar CFR Călători 1.021.
Și la CFR Marfă există două variante de programe, respectiv unul cu concedierea a 3.000 de salariați, care vor renunța la prime și vor schimba autorizațiile de călătorie de la clasa I la clasa a II-a, și o variantă cu 4.325 de disponibilizări.
Măntescu mai spunea că a primit o informație potrivit căreia CFR Marfă a solicitat Guvernului, în decembrie 2010, un ajutor de stat, însă nu l-a primit, în timp ce operatori privați au fost susținuți.
Potrivit lui Măntescu, în sistemul feroviar de stat sunt în prezent 56.000 de angajați, cu un salariu mediu net pe 2010 de 1.600 lei pe lună. Contractele colective de muncă au expirat la 31 ianuarie.