Modernizarea infrastructurii feroviare trebuie să permită trenurilor de călători să circule cu 160 km/h, spune ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, care admite că nu știe dacă această viteză este atinsă în prezent în România pe rețeaua feroviară, dar că ținta ar fi fezabilă, fără furturi.”În momentul de față, trenurile de marfă, cel puțin, circulă cu puțin peste 40 de kilometri la oră. Reabilitare înseamnă ca în urma acestor intervenții, trenurile de marfă să circule cu 120 de kilometri la oră și trenurile de călători cu 160 de kilometri la oră”, a spus ministrul la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV, răspunzând unei întrebări privind lucrările de reabilitare la rețeaua feroviară.Dintre proiectele derulate de minister pe acest segment, anul viitor va fi finalizată modernizarea a 204 kilometri de linie ferată, pe tronsoanele Sighișoara – Simeria și Radna – Curtici, potrivit ministrului.Ministrul a spus că nu știe dacă sunt în România, în prezent, trenuri care să circule cu viteza de 160 de kilometri la oră, dar că aceasta ar putea fi o țintă fezabilă dacă nu ar exista „și alte inconveniente, obstacole”. „Știți că pe ruta București – Constanța, cel puțin la începutul anului, au fost câteva probleme (…) de siguranță, furturi. Au fost aceste furturi, nu numai pe București – Constața, mult mai multe furturi decât cele pe București – Constața au fost pe București – Ploiești. S-au rezolvat, vreau să vă spun că cel puțin față de 2012, s-au redus cu 50% aceste incidente, pentru că s-a intervenit cu poliția, cu jandarmii”, a spus ea.Ea a arătat că după reducerea furturilor, viteza trenurilor a crescut, iar durata unei călătorii pe care a făcut-o de la București la Constanța a fost de aproximativ două ore și 20 de minute.În prezent sunt în execuție mai multe proiecte de modernizare, iar tronsoanele finalizate „arată foarte bine”, a precizat Mănescu.Întrebată cum vor fi împiedicate furturile în cazul viitoarelor tronsoane care vor fi modernizate, ministrul a răspuns că este foarte greu „să înșiri jandarmi sau poliție de-a lungul liniei ca să nu se mai fure”, iar cea mai bună soluție ar fi ca firmele care se ocupă de colectarea fierului vechi să fie sancționate dacă acceptă componente de cale ferată.Mănescu a spus că a solicitat înăsprirea pedepselor, acțiunile de control sunt constante și speră ca anul viitor furturile să fie în continuare reduse. „Există și a fost chiar o acțiune concertată – Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, chiar în primăvara acestui an, și acea acțiune de fapt a stopat și a încetinit acest proces de furturi. (…) Nu știu să vă spun acum care este cuantumul pedepsei, dar vă spun clar că s-a intervenit exact pe acele centre, pe acele companii, pentru că de fapt acolo este problema. Atât timp cât compania respectivă acceptă, fără acte de proveniență, componente de cale ferată, sigur că este la fel de vinovată ca cel care le fură”, a adăugat ministrul Transporturilor.Lucrările de modernizare nu ar trebui să conducă la scumpirea biletelor, întrucât sunt finanțate din fonduri europene, a conchis ea.