Mandatele aleșilor locali ar putea fi validate numai în baza certificatului doveditor al alegerii și dovada apartenenței la partid, eliminându-se „subiectivismul” comisiilor de validare, potrivit unui proiect de lege afișat pe site-ul Ministerului Administrației și Internelor (MAI).
Propunerea legislativă, supusă dezbaterii publice până în 14 aprilie, vizează corectarea unor „difuncționalități” apărute în practică, la aplicarea Legii administrației publice locale 215/2001, potrivit expunerii de motive de pe site-ul MAI.
Structurile administrației publice locale s-au plâns de o practică neunitară în contencios-administrativ, observată în interpretări diferite ale actului normativ.
Astfel, proiectul de lege vizează, în primul rând, eliminarea „subiectivismului” comisiilor de validare care, în prezent, avizează mandatele consilierilor locali și județeni. Inițiativa legislativă prevede ca validarea mandatelor consilierilor să se facă în baza certificatului doveditor al alegerii, eliberat de biroul electoral de circumscripție și a dovezii apartenenței la formațiunea politică respectivă. Procedura va fi gestionată de secretarul unității administrativ-teritoriale.
De asemenea, se propune ca ședințele consiliilor locale să fie conduse de primari, nu de președinți de ședință aleși din rândul consilierilor.
În ceea ce privește adoptarea unor hotărâri de consiliu privind patrimoniul unităților administrativ-teritoriale, se propune adoptarea pe baza majorității calificate în probleme ce privesc cesionări, darea în administrare, vânzarea, după caz, a bunurilor proprietate publică sau privată, proiecte de parteneriat public-privat și cumpărarea de imobile, cu excepția celor provenite prin expropriere pentru cauză de utilitate publică.
Totodată, în prezent, răspunderea pentru actele administrative revine exclusiv aleșilor locali, indiferent de pregătirea profesională a acestora. Proiectul propune partajarea răspunderii pentru legalitatea și conținutul tehnic al actelor administrative între autoritățile locale și contrasemnatari. În plus, aprecierea oportunității adoptării hotărârilor consiliilor aparține exclusiv autorităților deliberative.
De asemenea, proiectul clarifică reprezentarea în justiție a unităților administrativ-teritoriale de către primari și președinții consiliilor județene. Aceștia stau în justiție ca reprezentanți legali ai unităților administrativ-teritoriale și nu în nume propriu. Prin proiectul de lege se intenționează creșterea responsabilității personalului din administrația locală pentru propria activitate. Se urmărește astfel evitarea situațiilor în care primarii și președinții consiliilor județene sunt considerați de instanțe singurii responsabili pentru neregulile comise de angajații structurilor de specialitate sau de către consilii. Astfel, toți semnatarii și contrasemnatarii actelor administrative vor răspunde pentru acestea, în funcție de obiectul semnării sau contrasemnării.
Proiectul de lege urmărește și modificarea și completarea Legii privind statutul aleșilor locali 393/2004, în ceea ce privește încetarea mandatelor acestora înainte de termen.
În prezent, în cazul încetării înainte de termen a mandatului unui consilier, constatarea se face prin hotărâre a consiliului, la propunerea primarului, a președintelui consiliului județean sau a oricărui consilier. În practică, au fost situații în care consiliile au întârziat nejustificat constarea vacantărilor. Conform propunerii, constatarea și vacanța funcției va fi realizată de către instanțe, la sesizarea secretarului unității sau subdiviziunii administrativ-teritoriale sau a oricărei persoane interesate.
Depunerea jurământului de către noii consilieri se va face în ședința ordinară, ulterioară hotărârii definitive și irevocabile a instanței.
Proiectul prevede ca propunerile să intre în vigoare după data desfășurării alegerilor locale din 2012.