Majoritatea românilor care oferă cadouri de Crăciun cumpără dulciuri, acestea fiind urmate de obiectele de îmbrăcăminte și accesoriile vestimentare, iar cei mai mulți preferă promoțiile, potrivit unui studiu online realizat de firma de cercetare GfK România.
Astfel, 84% dintre persoanele intervievate aleg dulciurile, iar peste trei sferturi dintre români cumpără obiecte de îmbrăcăminte și accesorii vestimentare. Românii mai oferă de Crăciun produse și servicii cosmetice (67%), jocuri sau jucării (peste 50%), dar și ceasuri și bijuterii (27%).
În același timp, pentru echipamente electronice, IT, telecom și accesorii optează aproape două treimi dintre persoanele participante la studiu.
Referitor la destinația acestor tipuri de cadouri, 93% dintre respondenții online chestionați au afirmat că oferă cadouri celor apropiați de sărbători, 82% dintre aceștia cumpără articole și pentru uz propriu, iar 79% merg la cumpărături pentru casă în această perioadă.
Astfel, articolele vestimentare și de încălțăminte sunt cumpărate în special pentru uz propriu, iar pentru casă sunt preferate produse pentru curățenie, de patiserie și cofetărie, dar și decorațiuni de sezon. Dulciurile și cosmeticele sunt preferate în pachete promoționale, pentru prieteni, în timp ce partenerilor de viață li se oferă articole, accesorii vestimentare, încălțăminte, dar și cosmetice, la fel în pachete promoționale.
Pe fondul crizei, mulți români leg pachetele promoționale, în special pentru dulciuri (57%) și produse cosmetice (48% dintre cei chestionați).
În Moldova, mai mult decât în alte regiuni ale țării, patru din zece utilizatori de internet se orientează către bijuterii sau ceasuri pentru cadoul de Crăciun. Cu toate acestea, din totalul respondenților care achiziționează aceasta categorie de produse, 63% nu alocă mai mult de 200 de lei.
Și bucureștenii se deosebesc de locuitorii din alte zone ale României, însă prin preferința pentru cărți și pentru gadget-uri audio. Astfel, aproape 45% aleg să ofere cadou sau să cumpere pentru ei cărți, față de o medie de 35% în restul țării, în timp ce 17% dintre internauții din București achiziționează în preajma Crăciunului playere portabile MP3/MP4 sau I-Pod-uri, în condițiile în care media la nivelul întregii țări este de 10%.
Dacă bărbații cumpără în special telefoane mobile (36%) și televizoare digitale LCD, plasma sau LED (24%), peste jumătate dintre femei se îndreaptă spre produse utile în gospodărie (54%), dar și către produse sau servicii cosmetice (75%).
În privința tipului de magazin de unde românii cumpără cadouri pentru Crăciun, 73% dintre aceștia aleg hipermarketurile, 44% ajung și în magazinele specializate din cadrul galeriilor comerciale sau a mall-urilor, iar 39% din respondenți cumpără de pe internet. Totuși, din totalul cumpărăturilor, cele făcute pe internet reprezintă 8%.
Studiul a analizat și sursa de finanțare la care apelează românii pentru cumpărăturile de Crăciun. Majoritatea persoanelor intervievate (93%) au declarat că le achiziționează din bugetul propriu, 11% apelează la cardul de credit sau la descoperirea de cont de pe cardul de salariu și doar 4% recurg la rate pentru bunuri de folosință îndelungată.
Categoria de persoane care apelează mai des la cardul de credit sau la descoperirea de cont este cea cu vârsta între 35 și 44.
Studiul online a fost realizat de GfK în perioada 24-29 noiembrie și este reprezentativ pentru populația urbană utilizatoare de internet, cu vârsta între 15 și 55 de ani. Eșantionul este format din 543 de respondenți.
GfK România este parte a grupului GfK cu 150 de sucursale în 100 de țări de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizații de cercetare de piață din lume.