Majoritatea celor care vor să-și vândă locuința nu apelează la agenții imobiliare, pentru că nu au încredere că serviciile acestora fac tranzacția mai avantajoasă, în Europa de Vest situația fiind inversă, potrivit unui studiu comandat de compania Century 21.
„Cea mai importantă concluzie a acestui studiu este că serviciile specializate ale unei agenții imobiliare, în România, nu sunt încă percepute ca fiind relevante, 66% dintre români încheie tranzacțiile fără suportul unui agent imobiliar. Principalele motive pentru care românii aleg să își vândă locuința pe cont propriu sunt lipsa de încredere în agenții imobiliari și convingerea că aceștia nu pot oferi un plus de valoare tranzacțiilor, 95% dintre respondenții care au efectuat tranzacția pe cont propriu afirmând că agenții nu lucrează în interesul lor și nu sunt bine pregătiți”, se arată într-un comunicat al Century 21, companie de servicii în sectorul imobiliar.
Spre comparație, în Europa Occidentală, Canada și Statele Unite clienții aleg să lucreze prin intermediul unei agenții imobiliare, într-un procent de peste 90%.
Autorii studiului subliniază că motivul principal al acestei diferențe este faptul că majoritatea agenților imobiliari români practică preponderent intermedierea, modalitate de vânzare a locuinței care, în realitate, nu avantajează niciuna dintre cele două părți implicate, singurul obiectiv al agentului fiind acela de a încheia tranzacția cât mai rapid pentru a intra în posesia comisionului.
S-a ajuns astfel, conform studiului, ca 75% dintre români să creadă că intermedierea este cea mai bună modalitate de a colabora cu un agent imobiliar, fiind, de fapt, singura modalitate pe care o cunosc.
„Românii au, în mod greșit, convingerea că în cazul intermedierii agentul imobiliar reprezintă ambele părți. De fapt, în procesul de intermediere singurele interese pe care agentul imobiliar le apără în prezent sunt ale sale. Pentru a face o paralelă, este ca și cum într-un proces ai fi reprezentat de un procuror, nu de avocat”, a declarat, în comunicat, Cătălin Scripcaru, președintele Century 21 România.
Studiul a mai relevat că odată ce le-a fost explicat procesul de reprezentare (caz în care agentul imobiliar reprezintă doar una dintre părțile implicate în tranzacție), 1 din 4 români a afirmat că își dorește să beneficieze de acest serviciu.
Rezultatele studiului, conform cărora peste jumătate dintre români nu lucrează cu agenții imobiliare, reprezintă o adevărată oportunitate pentru agențiile imobiliare care oferă servicii de calitate, potrivit Century 21. Acest aspect este confirmat și de fragmentarea pieței imobiliare, per total: 2 din 3 români nu pot să numească o agenție imobiliară.
„Dacă în perioada de dezvoltare economică serviciile unui agent imobiliar nu puteau face diferența pentru că tranzacțiile se încheiau mult mai ușor, în contextul actual situația este diametral opusă. Acest studiu ne arată că așteptările consumatorilor de servicii imobiliare au crescut, iar motivul pentru care nu apelează la agenți este că nu cred în valoarea adăugată pe care aceștia o pot oferi. Astfel, este un moment oportun de dezvoltare a companiilor imobiliare care oferă servicii de consultanță în adevăratul sens al cuvântului”, a adăugat Scripcaru.
Century 21 Real Estate, francizor mondial din domeniul imobiliar, asigură servicii de pregătire profesională, gestionare, administrare și marketing. Rețeaua este alcătuită din 8.000 de agenții imobiliare. În România, Century 21 cuprinde șase agenții deținute și operate în mod independent, în București.