Impozitele pentru autoturismele cu motoare sub 1,6 litri vor fi dublate începând cu anul viitor, iar pentru mașinile cu capacitate cilindrică ridicată vor fi plătite taxe de minim 800 lei (opt milioane lei vechi), urmând să fie introdusă și o taxă de înmatriculare.
Aceste prevederi sunt incluse în legea privind modificarea Codului Fiscal, aprobată miercuri de Camera Deputaților.
Documentul modifică grupele de încadrare a autoturismelor și de calcul a impozitelor în funcție de capacitatea cilindrică, stabilind că taxele vor fi determinate prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 centimetri cubi cu sume cuprinse între 7 și 120 de lei.
În prezent, impozitele auto sunt calculate prin înmulțirea fiecărei grupe de 500 centimetri cubi cu sume cuprinse între 7 și 8,6 lei.
Codul propune ca impozitul redus de 7 lei să fie calculat doar pentru autoturismele cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 centimetri cubi inclusiv, și nu pentru autoturismele de până la 2.000 centimetri cubi, ca în prezent.
Marea majoritate a autoturismelor din producția internă au motoare mai mici de 1,6 litri.
Chiar și în aceste condiții, impozitul pentru motorete, scutere, motociclete și autoturisme cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 centimetri cubi inclusiv se va ridica la cel mult 56 lei (560.000 lei vechi), dublu față de impozitul maxim de 28 lei achitat în prezent.
– Minim 800 lei (opt milioane lei vechi), impozitul pentru autoturismele cu capacitate cilindrică de peste 3.200 de centimetri cubi
Pentru autoturisme cu o capacitate cilindrică între 1.601 și 2.400 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins între 240 și 360 lei (2,4 și 3,6 milioane lei vechi), iar pentru autoturisme cu o capacitate cilindrică între 2.401 și 3.200 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins între 480 și 640 lei (4,8-6,4 milioane lei vechi).
Impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrică de peste 3.200 de centimetri cubi inclusiv va fi de minim 800 lei (opt milioane lei vechi).
În prezent, posesorii autoturismelor de până la 2.000 centimetri cubi inclusiv plătesc impozite de maximum 28 lei (280.000 lei vechi), iar pentru motorizări mai mari achită minimum 34,4 lei (344.000 lei vechi).
Impozitele pentru autobuze, autocare și microbuze vor fi majorate de la 14 la 20 lei, iar impozitele pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone inclusiv vor crește de la 15 la 25 lei.
Pentru tractoarele înmatriculate, impozitul va crește de la 9,3 la 15 lei.
Pentru motociclete, motorete și scutere – exceptându-le pe cele cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 centimetri cubi inclusiv – impozitul va fi majorat de la 3,5 lei la 35 lei.
– Taxă specială de înmatriculare
Totodată, începând de anul viitor va trebui plătită și o taxă specială care se va aplica la autoturisme și autovehicule, inclusiv comerciale, cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone inclusiv.
Pentru autoturismele care respectă normele euro 4 nu au fost realizate modificări în Parlament față de varianta Codului Fiscal aprobată de Guvern.
În cazul mașinilor euro 3 cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc și cu o vechime mai mică de șase luni, taxa de înmatriculare crește față de suma de 252 de euro propusă de Guvern, la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc, mai vechi de șase ani, taxa crește de la 4.436 euro la 5.070 euro.
Taxa de înmatriculare va fi majorată pentru mașinile euro 2, euro 1 și noneuro numai în cazul celor care au o vechime de peste șase ani.
Astfel, pentru o mașină euro 2 cu capacitatea cilindrică de 1.600 cmc taxa crește de la 940 euro la 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc avansul taxei va fi de la 4.300 de euro la 6.240 de euro.
Taxa va urca pentru o mașină euro 1 cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 de cmc de la 1.316 euro la 3.744 euro, în timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa crește de la 4.584 de euro la 7.020 de euro.
În cazul mașinilor noneuro, taxa de înmatriculare crește pentru cele cu o capacitate cilindrică de până în 1.600 cmc de la 2.444 euro la 4.000 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc majorarea aprobată de parlamentari este de la 4.584 euro la 7.500 euro.
Ministrul Finanțelor Publice, Sebastian Vlădescu, s-a pronunțat recent în favoarea menținerii taxelor pentru înmatricularea autovehiculelor second-hand, chiar dacă, recent, Comisia Europeană a criticat statele cu astfel de proceduri.
„Aveam două opțiuni: să lăsăm piața complet deschisă și să se întâmple ca în Polonia, să pierdem un vector de dezvoltare extrem de important, pe care-l reprezintă industria de automobile, sau să asigurăm o coerență a politicilor astfel ca numărul autovehiculelor poluante și periculoase pentru circulație să fie redus”, a adăugat ministrul Finanțelor.
Impozitele calculate pentru posesorii de luntre sau bărci fără motor folosite pentru uz personal vor crește de la 11,9 la 15 lei, iar impozitele pentru bărci fără motor folosite în alte scopuri vor fi majorate de la 35,6 la 40 de lei, potrivit Codului Fiscal.
Pentru bărci cu motor va fi achitat un impozit dublu, majorat de la 71,1 lei la 150 lei.
Proprietarii de iahturi vor plăti un impozit de 12 ori mai ridicat, de la 11,9 la 150 lei, iar pentru remorchere și împingătoare, noile impozite vor fi cuprinse între 376 și 1.505 lei.
Accizele pentru iahturi și alte nave și ambarcațiuni cu sau fără motor pentru agrement vor fi cuprinse între 10 și 50%, diferențiat pe baza criteriilor prevăzute în normele metodologice.





