Religie

Maica Domnului, modelul suprem al viețuirii noastre în Hristos



Maica Domnului, modelul suprem al viețuirii noastre în Hristos
Maica Domnului, modelul suprem al viețuirii noastre în Hristos

În Biserica Ortodoxă, învățătura despre Maica Domnului ocupă un loc important, deoarece stă în strânsă legătură cu învățătura despre Mântuitorul nostru Iisus Hristos și despre mântuirea neamului omenesc. Sfânta Fecioară Maria se bucură în Ortodoxie de o deosebită cinstire, de o „preacinstire” sau „supravenerare”, adică de o cinstire care o întrece pe cea a tuturor sfinților, chiar și pe a Apostolilor. Cinstirea Maicii Domnului trebuie să aibă un corespondent real în viața noastră, noi fiind chemați să-L întrupăm duhovnicește pe Mântuitorul în sufletul nostru.
Orice credincios ortodox știe că în ordinea vieții morale și sacramentale, Maica Domnului este modelul suprem al viețuirii noastre în Hristos. Ea s-a ridicat la culmea desăvârșirii, ea, care a fost aleasă, dintre toate femeile lumii, pentru a deveni Maica Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Credinciosul o cinstește cu conștiința că, preamărind-o pe ea, Îl preamărim pe Hristos. Preasfânta Fecioară Maria s-a bucurat de o cinstire deosebită din partea credincioșilor încă din timpul vieții, deoarece persoana ei a fost mereu asociată în chip firesc cu cea a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Originile cinstirii Maicii Domnului se pierd în negura timpului, dar istoricii arată acum că, pe măsură ce Biserica a ieșit din epoca martirilor la începutul secolului 4, locul important al Maicii Domnului în evlavia și teologia creștină era deja prezent. În secolul 2, Sfinții Iustin Martirul și Irineu al Lyonului vedeau uimitoare paralele între Eva și Noua Eva, Fecioara Maria. După Sinodul al 3-lea Ecumenic de la Efes din anul 431, cinstirea Maicii Domnului s-a răspândit universal în comemorări liturgice și rugăciuni. Astfel, au apărut sărbătorile închinate cinstirii ei, între care cea mai importantă este Adormirea Maicii Domnului.
Întreaga învățătură ortodoxă despre Preasfânta Fecioară Maria poate fi rezumată în cele două nume ale ei: Maică a lui Dumnezeu și Pururea Fecioară. Preasfânta Fecioară Maria nu este doar fecioară, ea este Fecioara și, mai exact, Pururea Fecioara și Maica Domnului nostru Iisus Hristos. Ea a fost fecioară înainte, în timpul și după nașterea cea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu. De aceea, Ortodoxia mărturisește că ea este cea mai sfântă dintre femei, care s-a învrednicit să nască cu trup pe Mântuitorul Iisus Hristos, fiind cea dintâi și cea mai mare dintre toți sfinții.
Biserica Ortodoxă o cinstește în mod deosebit, închinându-i mai multe zile de sărbătoare în cursul anului bisericesc, care începe și se sfârșește cu praznicele Născătoarei de Dumnezeu.
(Pr. Ciprian Florin Apetrei, Ziarul Lumina)



Recomandări