„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei



„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei

Sâmbătă, 4 octombrie 2025, Electroputere VFU Pașcani SA, membră a GRAMPET Group, a deschis porțile uzinei pentru public, sub deviza „Magia călătoriei cu trenul”. Evenimentul a fost un prilej de sărbătoare, dar și de redescoperire a unei istorii impresionante, scrisă de-a lungul a peste un secol și jumătate de oameni, pasiune și inovație.

Printre participanți s-au numărat ceferiști și foști angajați ai uzinei din Pașcani care locuiesc și în satele sucevene de pe valea Siretului și de pe Valea Șomuzului, elevi de la Liceul Tehnologic „Oltea Doamna” Dolhasca, dar și cadre didactice și studenți de la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Cu toții au avut ocazia să exploreze atelierele uzinei, să vadă și să facă o scurtă plimbare cu automotorul LEON, să cunoască cum se modernizează prin PNRR vagoanele, câteva dintre ele fiind deja în compunerea trenurilor intercity Suceava – București. Atmosfera a fost una caldă, plină de emoție, nostalgia anilor de muncă îmbinându-se cu mândria pentru noile realizări tehnologice.

De la forja din 1869, la inovațiile secolului XXI

Puțini știu că atelierele CFR Pașcani au fost înființate în 1869 de specialiști austrieci și polonezi – fiind prima unitate de reparații feroviare din România. Aici se reparau locomotivele și vagoanele de pe traseele Suceava–Roman și Cernăuți–Suceava. De-a lungul timpului, unitatea a purtat mai multe denumiri: Uzina Mecanică de Material Rulant, apoi Întreprinderea Mecanică de Material Rulant, iar după 1991, SC Remar SA Pașcani. După privatizarea din 2004 și integrarea în GRAMPET Group, compania a devenit una dintre cele mai importante de pe piața materialului rulant din România în reconstrucția, întreținerea, modernizarea și construcția vehiculelor feroviare.

Astăzi, Electroputere VFU Pașcani este un reper al industriei românești – locul unde tradiția se împletește cu tehnologia de vârf.

Oamenii locului, forța din spatele uzinei

Până în anii 1990, sute de oameni din Fălticeni, Dolhasca, Liteni, Probota, Corni sau Dolhești lucrau sau făceau practică în atelierele din Pașcani. Ei au fost pionierii care au ținut în mișcare locomotivele și vagoanele care tranzitau Moldova și nu numai. O parte dintre ei s-au întors acum, la Ziua Porților Deschise, emoționați să revadă utilajele moderne, dar și vechile strunguri și mașini de rectificat – aceleași pe care au lucrat în tinerețe, perfect întreținute și funcționale. Uzina dorește ca acest eveniment să devină o tradiție anuală, un dialog între generații, menit să inspire tinerii și să mențină legătura dintre uzină și comunitate.

LEON – simbolul renașterii industriei feroviare românești

De la momentul privatizării și până astăzi, câteva milioane de euro au fost investiți în modernizarea facilităților, în tehnologii de ultimă generație și în formarea personalului. Compania a trecut de la simpla reparație la proiectarea și construcția integrală de vehicule feroviare, marcând astfel o nouă etapă în dezvoltarea industriei românești.

În ultimii ani, Electroputere VFU Pașcani a derulat proiecte complexe: reproiectarea, reconstrucția și modernizarea a 15 tramvaie GT4M Armonia, în asociere cu Astra Vagoane Călători Arad, beneficiar Municipiul Timișoara, modernizarea automotoarelor pentru Republica Moldova, revizia generală pentru 93 de automotoare Săgeata Albastră, dar și reparația acestora după accidente la trecerea la nivel cu calea ferată, prelungind durata de viață și evitarea ”retragerii la gard” a unui material rulant capabil.

Uzina a modernizat 18 vagoane etajate pentru CFR, alături de modernizarea a 20 vagoane Cls I, Cls a II-a, VIP și Restaurant pentru Gabon. În 2023, a câștigat prin licitație modernizarea a 42 de vagoane de călători, finanțate prin PNRR, a căror valoare cumulată depășește 66 de milioane de euro, și tot în același an compania a prezentat vagoanele etajate modernizate. Săptămâna trecută a finalizat revizia capitală la o nouă „Săgeată Albastră” AM 2076 din cadrul unui acord încheiat cu CFR Călători pentru modernizarea a 50 de automotoare diesel Siemens Desiro.

Vedeta evenimentului a fost, fără îndoială, automotorul LEON, primul tren Diesel Multiple Unit (DMU) fabricat integral în România după o pauză de 80 de ani. Cu o viteză de 120 km/h, două Power-Pack-uri de 390 kW fiecare și un consum optimizat, LEON este certificat să circule în toată Uniunea Europeană. A fost testat și a parcurs deja peste 30.000 de kilometri și reprezintă dovada clară că România poate produce material rulant competitiv la nivel european.

Printre cei care au contribuit decisiv la realizarea sa se numără Mihai Tudosă, șef Serviciu Tehnic Proiectare la Electroputere VFU Pașcani, originar din Fălticeni.

Mihai Tudosă – inginerul care a transformat visul în realitate

Pentru Mihai Tudosă, fiu al unui mecanic de locomotivă de pe o linie industrială din Fălticeni, trenurile au fost parte din copilărie. Astăzi, este unul dintre oamenii care au făcut posibilă nașterea automotorului LEON.

„Pentru mine, LEON este mai mult decât un tren – este o parte din identitatea mea profesională. Am crescut printre locomotive, iar acum pot spune că am contribuit la construcția unui tren românesc modern, sigur și performant. Este dovada că și în România se poate”, mărturisește inginerul.

Mihai Tudosă a coordonat echipa care s-a ocupat de sistemul de frânare, ”un element crucial pentru siguranța pasagerilor, testat în condiții extreme”.

În timp ce am vizitat Electroputere VFU avându-l ca ghid pe Mihai Tudosă, am aflat că „Leon este un proiect autentic. Este primul. Este unic. Este al nostru. Este dovada că și în România se poate. Când am obținut Autorizația de punere pe piață, nu a fost doar o victorie tehnică. A fost recunoașterea muncii unei echipe care a crezut, a construit, a rezistat și a reușit.”

Automotoarele IC4 – confort european pe căile ferate românești

Alături de Leon, locomotiva 150.025, fabricată la Reșița și propulsată cu ajutorul forței aburului, un alt punct de atracție al halei în care erau primiți invitații a fost rama diesel IC4, pe care Electroputere VFU Pașcani o va autoriza pentru circulația în România. Aceste trenuri vor oferi condiții de călătorie de nivel european: acces facil pentru persoane cu dizabilități, spațiu special pentru animale de companie și servicii de catering similare celor din avioane. Proiectul marchează un pas important spre modernizarea transportului intercity românesc, contribuind la creșterea calității și atractivității transportului feroviar.

Prin proiectele PNRR și CFR Călători, toate vagoanele modernizate și automotoarele revizuite vor contribui la reducerea consumului de energie și la confortul pasagerilor, consolidând poziția companiei ca lider în modernizarea materialului rulant din România.

Directorul general adjunct, ing. Claudiu Hîrbu, a subliniat importanța evenimentului: „Este prima Zi a Porților Deschise organizată la Electroputere VFU Pașcani, o zi dedicată elevilor, foștilor salariați și tuturor celor care vor să vadă ce am realizat. Sperăm ca această zi să devină tradiție, la fel ca tradiția uzinei noastre.”

Electroputere VFU Pașcani nu este doar o uzină – este un simbol al stabilității, al performanței și al mândriei locale. Prin oameni și prin investițiile continue în tehnologie și formare profesională, uzina din Pașcani demonstrează că viitorul transportului feroviar românesc se poate construi și aici, în nordul Moldovei.


„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei
„Magia călătoriei cu trenul”, o tradiție de peste 150 de ani în inima Moldovei


Recomandări