Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, a anunțat, marți, într-o conferință de presă, lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege privind exercitarea prin corespondență a dreptului de vot de către alegărorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate.
El a precizat că procesul de elaborare a textului a implicat constularea, din partea MAE, a AEP și a MAI, dar și a unor profesori universitari sau experți în cadrul ONG-urilor, precum și parlamentari.
Ministrul a arătat că votul prin corespondență este o necesitate democratică, având în vedere faptul că, în acest moment, peste 3 milioane de români au reședința sau domiciliul în străinătate.
El a motivat, totodată, necesitatea unui astfel de proiect de lege invocând faptul că limitarea dreptului de vot doar la secțiile de vot genera frustrări legitime din partea celor care nu puteau să își exercite opțiunea și, pe de altă parte, implica și costuri foarte mari.
Potrivit lui Baconshi, la ultimele alegeri a fost făcut un efort considerabil pentru a deschide 294 de secții de votare, în condițiile în care nu se pot prezenta la vot, în medie, mai mult de 5% din membrii comunităților românești.
Ministrul de Externe și-a manifestat speranța ca în timpul dedicat dezbaterii publice a proiectului de lege toți factorii interesați să contribuie, mai ales având în vedere faptul că va trebui să se aleagă cea mai bună formulă de securizare a votului pentru a îndepărta orice suspiciune legată de posibilitatea fraudării votului.
Baconschi a menționat că proiectul de lege are 27 de articole și, dacă acesta va fi adoptat, legea va fi aplicabilă pentru alegerile parlamentare, prezidențiale și europarlamentare, cu execepția referendumului național, unde nu se poate aplica, pentru că ar trebui modificată Constituția.
El a adăugat că votul se va realiza pe baza atestatului pentru exercitarea prin corespondență a dreptului de vot, care conține și declarația pe proprie răspundere a alegătorului prin care se arată că opțiunea sa electorală nu a fost influențată, iar secretul votului nu a fost afectat.
Ministrul de Externe a precizat că documentele necesare vor fi realizate de către Compania Națională „Imprimeria Națională”.
El a specificat că documentele necesare sunt: buletinul de vot, atestatul pentru exercitarea prin corespondență a dreptului de vot, autocolant cu mențiunea „Votat” care va fi aplicat pe buletinul de vot, un plic interior în care va fi introdus buletinul de vot, un autocolant care va fi aplicat pe plicul alb, după ce a fost introdus buletinul de vot, un plic exterior pentru returnarea corespondenței la misiunea diplomatică, un plic exterior pentru transmiterea corespondenței la alegătorul înscris în registrul alegătorilor.
Ministrul a precizat, totodată, că documentele se trimit alegătorului cu 15 zile înainte de ziua scrutinului, cu costuri suportate de către misunea diplomatică, apoi acesta trimite materialele la misiune, pe propria cheltuială.
El a mai spus că proiectul de lege a fost inspirat din legislația deja aplicată în Italia, Austria, Marea Britanie și Belgia.