MAE ar putea plăti cazarea delegațiilor la summit-ul NATO, dacă acestea nu achită la termen



MAE ar putea ajunge în situația de a achita costurile hoteliere pentru delegațiile participante la summit-ul NATO, în cazul în care acestea nu vor plăti în termenele prevăzute în contractele încheiate între prestatorii hotelieri și delegații.
Un proiect de hotărâre de Guvern supus dezbaterii publice pe site-ul MAE – de completare a HG 1412/2007 privind unele măsuri referitoare la organizarea, la București, în perioada 2-4 aprile, a summit-ului NATO – cuprinde o dispoziție potrivit căreia MAE va plăti în mod direct, din bugetul pentru organizarea summit-ului, prestatorilor de servicii hoteliere și contravaloarea serviciilor hoteliere aferente delegațiilor participante, neachitate în termenul prevăzut în contractele pe care prestatorii le-au încheiat pentru cazarea delegațiilor participante la summit.
Proiectul de hotărâre precizează că MAE va achita inclusiv costurile generate de anularea acestora, cu recuperarea sumelor de la beneficiarii serviciilor hoteliere.
Pe de altă parte, proiectul menționează că principalii ordonatori de credite, prevăzuți în HG 1412 din 2007, vor fi autorizați să finanțeze, pentru acțiunile de diplomație publică sau culturale organizate cu sprijinul logistic și operațional, organizații neguvernametale, române sau străine.
Ordonatorii principali de credite vor fi autorizați să realizeze finanțarea prin transferuri bancare în contul organizațiilor neguvernamentale, urmând ca în termen de 45 de zile de la încheierea acțiunii, sumele necheltuite să fie returnate ordonatorilor principali de credite, pe baza unui decont, însoțit de documente justificative. Potrivit proiectului, „pentru acțiunile de protocol organizate cu ocazia summit-ului, precum și a evenimentelor conexe acestuia, baremurile de cheltuieli sunt cele prevăzute de actele normative aplicabile instituțiilor publice care organizează respectivele acțiuni de protocol, pentru invitații de rangul cel mai înalt, majorate cu 200 la sută pentru participanții la nivel de șefi de stat, de guvern, de organisme internaționale sau de ministru și cu 100 la sută pentru restul participanților”.
Nota de fundamentare a proiectului reamintește că, „ținând cont de faptul că reuniunile din cadrul summit-urilor NATO au un caracter secret și sunturmate de conferințe de presă relativ opace, cu ocazia summit-urilor anterioare de la Praga (2002), Istanbul (2004) și Riga (2006), guvernele țărilor gazdă au organizat în marja reuniunilor la vârf, în parteneriat cu German Marshall Fund, Forumuri Transatlantice la care au participat personalități importante pe arena internațională și care au oferit numeroșilor jurnaliști internaționali prezenți posibilitatea de a acoperi mult mai bine agendele summit-urilor respective și de a reflecta în termeni pozitivi țara gazdă”.
Nota de fundamentare prevede în acest context organizarea de către România în perioada premergătoare summit-ului a Forumului Transatlantic, eveniment la care, potrivit aceluiași document, vor participa aproximativ 200 de personalități.
Nota de fundamentare precizează că organizatorii români ai summit-ului au cooperat pentru aranjarea unor acțiuni de diplomație publică cu „organizații neguvernamentale românești grupate sub umbrela Consiliului Euro-Atlantic – Casa NATO, dar și cu organizații cu importanță deosebită la nivel internațional (Konrad Adenauer Stiftung, Royal United Services Institute – RUSI)”.
Proiectul de hotărâre de guvern mai prevede că „bunurile achiziționate din fondurile alocate pentru organizarea summit-ului se înregistrează în patrimoniul instituțiilor publice care le-au achiziționat, potrivit reglementărilor contabile în vigoare”.
Tot pe site-ul MAE este publicat un alt proiect legislativ privind suplimentarea bugetelor unor ordonatori principali de credite din fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pe anul 2008, pentru finanțarea cheltuielilor aferente organizării, la București, în perioada 2-4 aprile, a summit-ului NATO.
Proiectul prevede, pe lângă suplimentarea bugetelor ordonatorilor principali de credite din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2008, că sumele rămase neutilizate vor reveni parte a acestui fond.