Cronica plastică

„Mad Dame”, la City Gallery



„Mad Dame”, la City Gallery
„Mad Dame”, la City Gallery

La City Gallery, în incinta Shopping City Suceava, s-a deschis miercuri expoziția de pictură „Mad Dame”, a artistei plastice Anne Tognaq.
30 de lucrări în ulei sub un generic provocator
Anne Tognaq, cu numele real Maria Ortenzia Antoniac, originară din Rădăuți, cu rezidențe în SUA și Germania, dar reîntoarsă de circa doi ani în țară și stabilită la București, revine în perimetrul bucovinean cu o expoziție care reunește 30 de lucrări în ulei sub un generic provocator.
Lucrările, cu cromatică dominantă roșu/negru, se circumscriu în marea lor majoritate unei serii inspirate de piesa de teatru „Hedda Gabler”, a dramaturgului norvegian Henrik Ibsen, părintele teatrului modern european.
Legătură cu lumea scenei motivată probabil și de cursul de estetică a teatrului urmat de Anne Tognaq în anul 2004 în Germania, la Freiburger Scauspielschule, înaintea cursurilor de pictură de la Volkshochschule din Wuppertal.
„Ochii de dincolo”
În vara anului 2007, când Maria Ortenzia Antoniac (care, cu pseudonimul artistic Anne Tognaq, a trecut peste bariera elitistă a galeriștilor scurtcircuitând sinapsele complicate ale afirmării) deschidea la Galeria de Artă din Rădăuți expoziția intitulată „Răceala viselor”, mărturisea la vernisaj că are o obligație morală față de orașul și oamenii care i-au netezit parcursul existențial și vine, manevrată și atrasă parcă de fire nevăzute, să-și regăsească rădăcinile amputate cu mai bine de două decenii în urmă.
De data aceasta a ales să expună la Suceava, pentru că la Rădăuți nu o mai așteaptă mama al cărei chip a rămas s-o privească cu „Ochii de dincolo” dintr-un tablou expus la marginea seriei cu profiluri feminine provocatoare.
„O trecere prin vârste”
Celelalte lucrări care se circumscriu genericului „Mad Dame”, marcate majoritar de un roșu ofensiv, realizează prin această aliniere cu „Ochii de dincolo” ai mamei, așa cum a remarcat ca prezentator critic al expoziției, prof. Raluca Schipor, „o trecere prin vârste”, care „ridică femeia la rang de zeitate”.
Este, așa cum a subliniat ea, „o expoziție a universului feminin”, o desfășurare intens irigată emoțional realizată ca un gest al libertății creatoare în care femeia este elementul esențial pe care veșmântul roșu o scoate în evidență din tonalitatea de fond.
O expoziție deschisă inițial la Baden-Baden
Am aflat, iscodind-o pe Anne Tognaq, că fiica ei i-a pozat pentru majoritatea lucrărilor, că ignoră vădit reguli pe care plasticienii titrați nu îndrăznesc să le calce, că are lucrări în colecții particulare din România, Germania, Franța, Olanda, Elveția, SUA.
„Mad Dame”, o expoziție pe care Anne Tognaq (care a deschis-o inițial cu acest titlu în Germania, la Baden-Baden) n-a încercat s-o explice prin confesiuni perisabile, cum nici nu s-a pronunțat asupra proiectelor sale de viitor.
Probabil și pentru că lucrează într-o agenție de publicitate și, așa cum spunea unul din clasicii în domeniu, „prima lege în publicitate este să eviți promisiunile concrete și să cultivi cu plăcere vagul”.


Prof. Raluca Schipor prezentând expoziția realizată de Anne Tognaq
Prof. Raluca Schipor prezentând expoziția realizată de Anne Tognaq
Anne Tognaq
Anne Tognaq
Cartea de poezie - de Anne Tognaq
Cartea de poezie - de Anne Tognaq
Ochii de dincolo
Ochii de dincolo
Secvență din expoziția Mad Dame (1)
Secvență din expoziția Mad Dame (1)
Secvență din expoziția Mad Dame (2)
Secvență din expoziția Mad Dame (2)
„Mad Dame”, la City Gallery
„Mad Dame”, la City Gallery