Locurile de parcare din Suceava sunt motiv de ceartă nu doar între vecinii nemulțumiți că cineva parchează pe locul pe care îl consideră „al său”, ori motiv de nemulțumire pentru șoferii care trebuie să se învârtă de două – trei ori prin centrul orașului, pentru a avea unde trage mașina pentru câteva minute.
Mai nou, locurile de parcare sunt subiect de certuri și între consilierii locali, care au datoria de a găsi soluții la această problemă care îi afectează aproape pe toți sucevenii.
Proiectul de hotărâre privind stabilirea locurilor minimale de parcare la emiterea autorizațiilor de construcție în municipiul Suceava, inițiat de consilierii locali Cristina Iordăchel, Monica Săndulescu și Niculai Barbă, a stârnit discuții aprinse în rândul aleșilor locali.
Un loc de parcare la două apartamente
Proiectul impune o serie de măsuri stricte privind noile construcții din municipiu, în sensul ca fiecare dintre acestea să aibă cât mai multe locuri de parcare, în așa fel încât să nu mai fie necesară ocuparea spațiului public de către autoturismele celor care lucrează sau locuiesc acolo.
De exemplu, pentru construcții cu destinații financiar – bancare sunt prevăzute 20 de locuri de parcare pentru salariați și încă 10 pentru clienți. Pentru construcții comerciale se cere realizarea unui loc de parcare la 200 m pătrați, ajungându-se ca pentru complexe de peste 2000 de m pătrați să fie asigurate parcări pe o suprafață de 40 de m pătrați de parcare. Pentru restaurante se cere câte un loc de parcare la 7 locuri la masă.
Cea mai grea „lovitură” era pregătită pentru cei care construiesc blocuri de locuințe peste tot în Suceava, chiar și pe spații foarte restrânse, care, conform acestui proiect, ar trebui să asigure minim un loc de parcare la două apartamente.
Aviz negativ – prima lovitură
Proiectul inițiat de PD-L- iști a pornit cu stângul, din moment ce raportul serviciilor de specialitate din Primărie a fost negativ, pe motiv că ar genera mari restricții la construire și ar nemulțumi foarte mulți proprietari de teren, care nu vor mai putea construi pe parcelele pe care le dețin.
Asta i-a nemulțumit pe inițiatori, mai ales pe Niculai Barbă, care a și acuzat-o pe șefa Servicului de Urbanism, Cerasela Prelipceanu, de abuz în serviciu.
Replica i-a fost dată de un alt consilier local, Ovidiu Donțu, care i-a spus lui Barbă:
“Nu puteți intra cu bocancii în deciziile executivului local, doar pentru că răspunsul nu coincide cu interesele dvs. Cei care au dat răspunsul din partea serviciilor de specialitate și-au îndeplinit obligațiile legale, nu trebuie acuzați pentru asta”.
De altfel, Donțu a ridiculizat o parte din prevederile proiectului, cel puțin acolo unde se referea la cluburi, spunând că nici nu se precizează exact ce fel de cluburi, cât și faptul că nu îi poate obliga nimeni să dea o listă a membrilor, în baza căreia să se stabilească numărul de locuri de parcare pe care trebuie să le facă.
“Consider că este un proiect fără sorți de izbândă, făcut numai ca să fie, ca unele persoane să își aloce meritul de a se implica în rezolvarea problemei locurilor de parcare”, a adăugat și consilierul local Virginel Iordache, care le-a sugerat PD-L-iștilor să coopteze și pe alții în realizarea unui astfel de proiect, dacă vor să treacă.
Nu în ultimul rând, proiectul a întâmpinat opoziție din partea reprezentanților PNL, care au spus că cea mai bună soluție ar fi cea de creare a cât mai multe parcări publice, în zone centrale, în acest fel fiind rezolvată problema lipsei locurilor de parcare.
Proiectul nu a întrunit suficiente voturi ca să fie adoptat, dar reprezentanții PD-L spun că vor reveni cu el până când inițiativa lor va trebui pusă în aplicare.