Prima zi de școală va fi însoțită și de cea dintâi acțiune de toamnă a sindicatelor cadrelor didactice, care vor protesta în fața Ministerului Educației, acuzând acordarea de fonduri insuficiente pentru învățământ, salariile mici și lipsa dialogului cu autoritățile din domeniu.
La mitingul din fața sediului Ministerului Educației și Cercetării vor participa membri ai Federație Educației Naționale (FEN) și ai Federației Sindicatelor din Învățământ „Spiru Haret”.
„Greva nu constituie un obiectiv în sine, ci ultima formă de luptă sindicală, obiectivul nostru fiind acela de a determina partea guvernamentală să ofere soluția menită a redresa veniturile, nivelul de trai și implicit poziția socială a celor ce reprezintă un corp profesional de elită al societății românești”, se arată într-un comunicat remis presei, vineri, de conducerea FEN.
Consiliul Național al FEN a decis ca personalul din învățământ, deși a hotărât să participe la deschiderea festivă a noului an școlar, să-și mențină hotărârea de a continua acțiunile de protest, până la soluționarea integrală a pachetului de revendicări, prin participarea la miting-uri de protest, încetarea spontană a activității, culminând chiar cu grevă generală.
Astfel, luni, la ora 12:00, în fața sediului ministerului, va avea loc o primă acțiune a sindicaliștilor. Tot atunci, aceștia vor depune note de protest la instituțiile locale, în toate județele.
Sindicaliștii celor două federații sunt nemulțumiți de situația subfinanțării învățământului, și cer ca bugetul prevăzut pentru anul financiar 2006 să aibă o valoare cel puțin egală cu 5 la sută din PIB de la bugetul de stat (fără includerea veniturilor proprii și finanțarea externă).
Sindicaliștii acuză MEdC că refuză discutarea proiectului de lege pentru salarizarea personalului din învățământ, precum și dialogul social, elaborând acte normative fără consultarea federațiilor sindicale.
De asemenea, sindicaliștii spun că autoritățile refuză abrogarea prevederilor OUG nr.63/2005 privind anularea fondurilor de premiere și blocarea ocupării prin concurs a posturilor vacante la 30 iunie 2005.
Totodată, într-un comunicat remis presei, la începutul săptămânii, de către președintele Federației Spiru Haret, Gheorghe Isvoranu, se precizează că membrii organizației sunt nemulțumiți din cauza salariilor mici, a blocării fondului de premiere și a menținerii restricțiilor privind numărul de posturi.
Profesorii acuză conducerea instituției de intenția de a induce în eroare opinia publică, întrucât li s-a promis o mărire suplimentară a salariilor, în funcție de competențele fiecărui profesor, lucru însă imposibil de realizat în condițiile subfinanțării învățământului.
Ministrul Educației și Cercetării, Mircea Miclea, încearcă, însă, să liniștească cadrele didactice. Acesta a declarat, joi, într-o conferință de presă, că dorește ca din bugetul pe anul 2006 Educației să-i revină cinci la sută din PIB și s-a pronunțat în favoarea diferențierii în funcție de performanță a salariilor cadrelor didactice.
Miclea a precizat că și în condițiile obținerii a 5 la sută din PIB pentru Educație în anul 2006, față de 3,81 la sută din PIB în anul 2005, solicitările profesorilor de creștere a salariilor nu vor fi rezolvate în scurt timp.
Ministrul Educației s-a declarat adeptul diferențierii în funcție de performanță a salariilor cadrelor didactice. El a adăugat că este de acord ca salariile profesorilor performanți să fie dublate sau chiar triplate.
Mircea Miclea a precizat că, în același timp, pentru cadrele didactice care nu își dovedesc performanța nu se justifică majorarea salariilor. El a dat spre exemplu cazul profesorilor din cele 193 de școli în care nici un elev nu a promovat testele naționale în acest an.
În vară, sindicate din învățământul preuniversitar au amenințat că membrii lor nu vor participa la deschiderea noului an școlar, în 12 septembrie, ca protest față de blocarea salariilor bugetarilor prin neacordarea indexării din octombrie, în condițiile în care tarifele la utilități cresc.
Luni, prima de zi de școală și prima acțiune de toamnă a sindicatelor din educație
