Europarlamentarul PD-L Petru Luhan a anunțat în cursul zilei de ieri că a solicitat Comisiei Europene să modifice procedurile clasice de aplicare și raportare pentru proiectele derulate din fonduri ale Uniunii Europene. Luhan a explicat că o astfel de decizie ar asigura un acces mai rapid și mai transparent al beneficiarilor la sursele de finanțare europene.
Potrivit spuselor lui Petru Luhan, Comisia Europeană are responsabilitatea să se asigure că fondurile comunitare sunt bine cheltuite și să ia măsuri pentru a simplifica programele sale de cheltuieli, în scopul de a reduce birocrația, povara administrativă și costurile pentru beneficiarii de fonduri și pentru toate părțile implicate. Europarlamentarul PD-L susține că utilizarea documentelor virtuale și a semnăturii electronice în cazul proiectelor europene ar reduce semnificativ timpul alocat diferitelor etape ale proiectelor, precum și consumul de hârtie la nivelul Uniunii Europene.
Petru Luhan a declarat că „atât debirocratizarea, cât și gestionarea eficientă a resurselor sunt priorități importante ale Uniunii Europene. Este și cazul fondurilor europene. Comisia Europeană trebuie să încurajeze și să stimuleze autoritățile naționale pentru proiectarea unor sisteme de management și control cât mai puțin birocratice. Constatăm de asemenea că, pentru fiecare proiect european în parte, este nevoie de o cantitate impresionantă de documente tipărite, începând cu aplicarea pentru accesarea fondurilor și până la raportări. În plus, utilizând metodele clasice de corespondență între beneficiar și organismul care gestionează fondurile, se pierde timp prețios”
Luhan a precizat că din datele prezentate de companiile de cercetare, 80% dintre angajați folosesc, în medie, 30 de minute pe zi pentru a căuta informații, în timp ce 60% consumă o oră sau mai mult recreând documentele deja existente. În aceste condiții, europarlamentarul PD-L spune că prin folosirea unei soluții informatizate a documentelor, gradul de îmbunătățire al activității crește cu cel puțin 50%, iar aprobarea documentelor se reduce de la câteva săptămâni la doar câteva ore.
„Metodele clasice ar putea fi cu succes înlocuite cu documente semnate și transmise electronic. Acum avem la dispoziție soluții tehnice care ne pot ușura munca. Beneficiarul poate foarte bine să transmită documentația electronic și răspunsurile pot veni în același fel. Dacă toată corespondența s-ar desfășura astfel, fondurile ar putea fi puse la dispoziție mai rapid, iar consumul de hârtie s-ar reduce. Un alt avantaj al utilizării documentelor electronice este acela că ele pot fi conectate la sisteme integrate”, a încheiat Luhan.