Șoseaua de centură a Sucevei începe să se transforme într-o telenovelă de prost gust. Amânări după amânări, lucrări sistate și bani care nu mai vin, toate acestea se întâmplă an de an, ca într-un film de prost gust. Din păcate, nota de plată o plătim cu toții, fie că este vorba de sumele de bani suplimentare cauzate de prelungirea lucrărilor, fie că trebuie să suportăm prin oraș traficul greu care în mod normal trebuia să se deruleze de mai bine de jumătate de an pe ruta ocolitoare.
Am parcurs de la un capăt la celălalt ceea ce trebuia să fie șoseaua de centură, dar nu în câteva minute, așa cum s-ar fi întâmplat pe un drum nou, ci în aproape o oră. Aparatul de fotografiat și camera de filmat au surprins pentru dumneavoastră starea actuală a șoselei de centură, scurta descriere din acest material urmând să vă lămurească doar asupra unor aspecte tehnice și de locație.
Un deal și lipsa banilor, principalele probleme pe tronsonul Pătrăuți – Șcheia
De pe Drumul European 85, din apropiere de Pătrăuți, ne-am abătut pe șarpele care duce spre râul Suceava. Aici, lucrările par finalizate în linii mari. Asfaltul e turnat deja, rigolele de scurgere a apei sunt gata, iar podul care traversează șinele de cale ferată e aproape finalizat, lipsindu-i doar parapeții de protecție. Mai facem câteva sute de metri și ajungem pe viaductul care traversează râul Suceava. Jumătate din pod râde, cealaltă plânge. Pe partea stângă în direcția de mers dinspre Pătrăuți spre Moara sunt montați parapeții de protecție, în timp ce pe partea opusă orice mișcare necugetată te aruncă direct în hăul de peste 20 de metri.
La alte câteva sute de metri mai trecem un pod și apar și primele mari probleme. Este vorba de un deal care alunecă și pe care constructorul este obligat să-l consolideze. Câteva utilaje și muncitorii prezenți în zonă ne conving că lucrările nu au fost abandonate. Totuși, nici nu se mișcă așa cum ar trebui. Toropiți de căldură, dar mai ales de lipsa resurselor financiare, muncitorii nu se omoară cu munca. E o porțiune de circa 200 de metri la care oamenii vor avea de furcă pentru a stabiliza dealul.
Trecem și de această porțiune și intrăm din nou pe drum finalizat în mare parte, inclusiv pe partea de asfalt, care duce până la Drumul European 576, care face legătura între Suceava și Vatra Dornei.
Șoseaua de centură are deja amprentele unor curse de mașini
Pe o porțiune destul de lată a șoselei de centură, asfaltul este brăzdat de urmele unor șoferi care și-au încercat aici dexteritatea. Departe de ochii polițiștilor și la adăpost de reclamațiile unor vecini deranjați de zgomote, practicanții de drift și teribiliștii au găsit un loc ideal pentru a-și descărca adrenalina.
Pista improvizată este în plin câmp, în apropiere de parcarea care va fi amenajată pe șoseaua de centură a Sucevei.
De aici și până la Șcheia, la intersecția cu drumul european 576, mai este un pic, iar lucrările sunt aproape terminate.
Tronsonul Șcheia – Moara – Drumul European 85, mormane de pământ și utilaje abandonate
Cum se trece Drumul European 576, șoseaua de centură a Sucevei se transformă într-un drum de țară, cu poduri nefinalizate, mormane de pământ și utilaje lăsate ici-colo, parcă fără nici o noimă.
Singura realizare care merită amintită aici este viaductul din zona Mănăstirii Hagigadar, care pare pe ultima sută de metri a construcției.
La Sf. Ilie, un compresor își făcea „somnul” de amiază, cel care îl conducea fiind plecat doar el știe unde. În partea cealaltă, în apropierea Drumului European 85, un muncitor era ascuns de razele soarelui și dormea fără ca cineva să-l deranjeze, în timp ce alții doi trăgeau de câteva țevi.
Una peste alta, șoseaua de centură a Sucevei oferă o imagine dezolantă, iar dacă nu vor veni și banii pentru finalizarea lucrărilor, șantierul se va transforma într-un muzeu în aer liber al neputinței și incapacității de a duce la bun sfârșit o investiție.
„Lucrările sunt finalizate în proporție de 80%”
Dumitru Hanganu, fost director al SCCF Grup Colas Iași, firmă care realizează lucrările la șoseaua de centură, a explicat de ce se lucrează la ralanti. Este vorba de lipsa alocațiilor bugetare și datoriile pe care statul român le-a acumulat față de constructor. Mai exact, ar fi vorba de restanțe financiare de peste 21 de milioane de lei, din care aproximativ șapte milioane de lei reprezintă factura lunii iunie, iar diferența este dată de materialele pe care SCCF Grup Colas le-a achiziționat pentru a putea lucra.
„Sunt două variante pentru a ieși din acest blocaj. Prima ar fi o suplimentare de bani care se poate obține printr-o rectificare bugetară, soluție care nu este convenabilă deoarece înseamnă o bună perioadă de timp pierdută. A doua variantă ar fi relocarea unor bani de către Ministerul Transporturilor de la alte investiții din țară”, a explicat Dumitru Hanganu.
Potrivit fostului director al SCCF Grup Colas Iași, lucrările la șoseaua de centură a Sucevei sunt finalizate în proporție de 80%, iar pentru a da în folosință investiția ar fi nevoie de încă 55 de milioane de lei, în afara datoriilor deja acumulate de Ministerul Transporturilor față de constructor.
Costurile totale ale lucrărilor ar putea crește cu 10-15%
Lipsa resurselor financiare are și un alt impact în afara întârzierii inaugurării investiției. Pentru a conserva lucrarea, constructorul este obligat să efectueze anumite operațiuni. Utilajele trebuie plătite pentru această perioadă de stagnare, iar reluarea lucrărilor înseamnă alte cheltuieli. Și cum aceste perioade de „conservare” au tot existat din 2008 încoace, iar banii așteptați acum de constructor nu se întrezăresc, este posibil ca la final să avem cheltuieli suplimentare cu 10-15% față de ceea ce s-a preconizat inițial.
„Acum se lucrează doar sporadic, în limita materialelor pe care le avem pe stoc și acolo unde oprirea ar duce la costuri de conservare foarte mari. Sperăm să se rezolve cât mai rapid aceste probleme de natură financiară pentru a putea finaliza lucrările”, a concluzionat Dumitru Hanganu.
Probabilitatea ca lucrările să se finalizeze anul acesta, minimă
În mod normal, lucrările la cei 13,4 km, cât măsoară șoseaua de centură, trebuiau să se finalizeze în toamna lui 2011. Firește, acest termen a fost depășit, iar noua dată anunțată pentru inaugurare era iulie 2012. Nici acest termen nu a putut fi respectat, așa încât acum a fost avansat noul termen, noiembrie 2012.
La modul în care mai mult stau lucrările decât se derulează, este greu de crezut că în această iarnă va circula vreun autovehicul pe șoseaua de centură.
Prezent la București, Cătălin Nechifor, președintele Consiliului Județean Suceava, a avut o întâlnire cu reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România.
„Nu există emoții în privința finalizării acestei investiții. Este posibil să mai apară sincope și întârzieri, dar cei de la CNADNR mi-au dat asigurări că există fonduri suficiente și vor fi alocate pentru finalizarea construcției”, a declarat Cătălin Nechifor.
Impardonabil
Lucrările la șoseaua de centură a Sucevei s-au înecat aproape de mal
